Do Polski w dalszym ciągu importuje się mnóstwo aut. Okazuje się, że w ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy tego roku nad Wisłę trafiło blisko 800 tysięcy pojazdów. Fakt, że Polska importuje coraz więcej samochodów, dziwić jednak nie powinien. Co istotne, nie są to auta młode.
Samochody 10-letnie i starsze
Dane Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego pokazują, że od początku roku do Polski sprowadzono 791 tysięcy samochodów. Nie są to jednak auta młode, ponieważ przeszło połowa z nich ma 10 lat i więcej.
Fakt, że Polska importuje coraz więcej samochodów, jest więc zauważalny. Porównując liczby z danymi z poprzedniego roku oznacza to wzrost o 6,8 proc. W samym tylko październiku do Polski trafiło około 90 tysięcy samochodów. W tym przypadku to 9-procentowy wzrost względem 2017 roku. Wiele wskazuje więc na to, że będzie to lepszy rok pod względem importu. W całym roku ubiegłym było to 869 tys. aut.
Volkswagen przed Oplem
Wśród importowanych aut marką numer jeden jest Volkswagen. Samochodów tego producenta sprowadzono do Polski 94,5 tys. sztuk. Kolejne miejsca na podium zajmują Opel (86,7 tys. egzemplarzy) oraz Audi (70 tys. samochodów), a w pierwszej piątce są jeszcze Ford (65,8 tys.) i BMW (49,1 tys.). W przypadku każdej z marek sprowadzono większą ilość aut niż przed rokiem. Największy skok zrobił Ford z wynikiem plus 8000 egzemplarzy.
Niepokojący jest z kolei fakt, że Polska importuje coraz więcej samochodów dość wiekowych. Aż 54,6 proc. ma 10 lat i więcej. Z kolei 35,3 proc. jest starsza niż cztery lata. Tylko 10,1 proc. przypada na auta stosunkowo młode, poniżej czterech lat. Dla porównania dodajmy jeszcze, że w zeszłym roku starsze samochody powyżej 10 lat stanowiły 53,3 procent importu.
Jak sprowadzić pojazd z zagranicy?
Widać w związku z tym wyraźnie, że Polska importuje coraz więcej samochodów. Nic też nie wskazuje na to, aby w najbliższym czasie się to zmieniło. Wielu naszych rodaków szuka sobie auta za granicą, gdyż jest to dla nich szansa na nabycie samochodu sprawnego oraz w atrakcyjnej cenie. Wcześniej jednak niezbędne jest prześwietlenie jego przeszłości i sprawdzenie go w sferze technicznej. O samym procesie importu pisaliśmy w artykuł pt. “Jak kupić używane auto z zagranicy?“. Jak natomiast zweryfikować taki pojazd?
Podstawą dla wielu kierowców będą takie czynności jak oględziny wizualne, przegląd techniczny w niezależnym warsztacie czy jazda próbna. Co jeszcze? Poza tym przydaje się też Historia Pojazdu, w której znajdują się dane techniczne auta czy jego fabryczne wyposażenie. Dzięki temu kierowca bez trudu może porównać obecne wyposażenie auta z tym, co znajduje się w raporcie VIN. To nie koniec. Sprawdzenie VIN to również informacje o szkodach, kolizjach i wezwaniach serwisowych dla danego egzemplarza, a nawet zdjęcia z poprzednich aukcji sprzedażowych i raporty z baz kradzieżowych. To wszystko zwiększa szanse kierowcy na zakup samochodu sprawnego technicznie, niewypadkowego i legalnego.