Prawko kat. B – nowe uprawnienia dla kierowców w świetle nowelizacji Ustawy o elektromobilności
Przypomnijmy, że obecnie wszyscy kierowcy z prawem jazdy kat. B mogą prowadzić samochód o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) nieprzekraczającej 3,5 t. Po zmianach i wprowadzeniu nowych przepisów, o ile mamy prawko kat. B, nowe uprawnienia pozwolą nam kierować cięższymi pojazdami. Wszystko dzięki nowelizacji Ustawy o elektromobilności, która zawiera też zmianę w Ustawie o kierujących pojazdami. Oczywiście będzie to możliwe pod dwoma warunkami, o których wspomnieliśmy już wyżej, tj.:
- jest to samochód zasilany paliwem alternatywnym o DMC powyżej 3500 kg, ale nie większej niż 4250 kg, jeżeli przekroczenie DMC wynika z zastosowania paliw alternatywnych (napęd elektryczny, wodorowy, gaz CNG, LNG lub LPG);
- posiadamy prawo jazdy kategorii B przynajmniej od 2 lat.
Żeby prowadzić cięższy pojazd, wystarczy mieć więc prawo jazdy kategorii B od 2 lat lub więcej, a auto musi być zasilane paliwem alternatywnym. Przede wszystkim skorzystają na tym użytkownicy elektrycznych samochodów dostawczych. Jednak w rozporządzeniu o warunkach technicznych pojazdów wymienia się też napęd wodorowy oraz gaz CNG, LNG i LPG.
Przeczytaj też: “870 mln złotych na rozwój elektromobilności w Polsce”
Nowelizacja Ustawy o elektromobilności korzystna dla przedsiębiorców
Ze zmian dla kierowców w tym zakresie zadowoleni powinni być zwłaszcza przedsiębiorcy użytkujący samochody dostawcze. Obecnie, jeżeli nawet chcą oni przesiąść się na takie auto z silnikiem elektrycznym i są posiadaczami kategorii B prawa jazdy, często jest to pozbawione sensu. Potwierdza to przykład modelu Volkswagen Crafter. Niemiecki samochód z bezemisyjnym silnikiem ma ładowność tylko 1000 kg. Tymczasem jego odpowiednik z dieslem pod maską aż 50 proc. więcej – 1500 kg. Wszystko przez większą masę wynikającą z zamontowania akumulatorów trakcyjnych.
Po zmianach taki samochód dostawczy będzie mógł ważyć więcej i pozostanie równie praktyczny, jak wersja z silnikiem spalinowym. Jeżeli jego masa nie przekroczy 4500 kg, a my posiadamy od 2 lat lub więcej prawo jazdy kat. B, nowe uprawnienia pozwolą nam zasiąść za jego kierownicą.
Dzięki temu przedsiębiorcy powinni być bardziej skłonni do zakupu elektrycznych aut dostawczych. Zwłaszcza przy uwzględnieniu możliwych dotacji. Przypomnijmy, że od 22 listopada 2021 roku przedsiębiorcy mogą składać wnioski o dofinansowanie na zakup samochodu elektrycznego. W przypadku aut dostawczych jest to kategoria N1. Wnioski przyjmuje Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Warunki dotacji są następujące:
- roczny przebieg do 50 000 kilometrów – do 20 proc. kosztów kwalifikowanych bez limitu cenowego do zakupu samochodu elektrycznego lub zasilanego wodorem;
- roczny przebieg do 70 000 kilometrów – do 30 proc. kosztów kwalifikowanych bez limitu cenowego do zakupu samochodu elektrycznego lub zasilanego wodorem.
Należy jedynie pamiętać, że minimalny roczny przebieg musi wynosić 20 000 km. Nabór wniosków do NFOŚiGW trwa do 30 września 2025 r., chyba że pula środków wyczerpie się wcześniej.
Nowelizacja Ustawy o elektromobilności, która wprowadza nowe uprawnienia dla wszystkich kierowców kat. B z prawem jazdy od 2 lat lub więcej, wejdzie w życie 14 dni po ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw. Nie jest to jedyny obszar zmian przepisów dotyczących elektromobilności. Oprócz tego samorządy będą mogły tworzyć elastyczne strefy czystego transportu z osobiście kształtowanymi zasadami wjazdu. Zmienią się także przepisy dotyczące tworzenia punktów ładowania pojazdów elektrycznych w mieszkalnictwie zbiorowym.