SUV-y najpopularniejszymi autami w Polsce?
Zainteresowanie SUV-ami z roku na rok rośnie. Potwierdzają to przede wszystkim statystyki. Według raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego tylko w 2023 r. zarejestrowano 253,2 tys. samochodów z tego rodzaju nadwoziem (suma łączna kategorii: Small Suv & crossover, Midsize SUV & crossover, Large SUV & crossover)*. Liczba rejestracji SUV-ów to ponad połowa wszystkich zarejestrowanych samochodów osobowych w Polsce w tym samym okresie. Dane liczbowe mówią same za siebie: SUV-y mają bardzo duże grono zwolenników i coraz częściej kierowcy wybierają ten typ nadwozia. Ciekawa pozycja SUV-a ma pojawić się w tym roku w CUPRA. Co więcej marka ta znalazła się w TOP10 samochodów premium+ wybieranych przez kierowców w 2023 r.**
SUV-y nie tylko spalinowe
Chociaż spora grupa SUV-ów dostępnych na polskich rynku to nadal modele z silnikami spalinowymi (m.in. CUPRA Ateca), powoli ten rodzaj podwozia ukierunkowuje się również ku elektrycznym rozwiązaniom. Połączenie crossovera z komfortowym autem osobowym z silnikiem hybrydowym powoli stają się standardem na polskich drogach. Co więcej, coraz częściej SUV-y oferują silniki hybrydowe typu plug-in, które pozwalają na niezależną od silnika spalinowego pracę akumulatora elektrycznego. Wykorzystanie tego rozwiązania nie tylko przekłada się pozytywnie na poziom spalania paliwa, ale również zwiększa zasięgi pojazdu, umożliwiając mu poruszanie się wyłącznie na silniku elektrycznym.
Nowoczesny SUV hybrydowy
Przykładem SUV-a hybrydowego, który w 2024 r. zagości na polskim rynku motoryzacyjnym, będzie CUPRA Terramar. Porównywany do paszczy rekina przód samochodu jednoznacznie wskazuje, że ten model stawia na nowe trendy w projektowaniu samochodów elektrycznych nie tylko w zakresie kubatury pojazdu (długość: 4,5 m), ale przede wszystkim zastosowanej elektryfikacji. Model będzie dostępny w wersji hybrydowej plug-in i mild hybrid. W pierwszym wariancie auto zagwarantuje pokonanie dystansu nawet do 100 km bazując wyłącznie na silniku elektrycznym. W przypadku mild hybrid silnik benzynowy (1.5 TSI) będzie głównym źródłem napędu, zaś niewielki akumulator elektryczny będzie wsparciem i odciążeniem np. podczas toczenia się auta po autostradzie bez użycia pedału gazu.
SUV w 100% elektryczny
Czy SUV w 100% zasilany elektrycznie będzie dostępny w Polsce? Oczywiście, że tak. Już w 2024 r. pojawi się CUPRA Tavascan. To, co wyróżni tego SUV-a, to nie tylko ultranowoczesny design – przód nadwozia z podciętymi zderzakami nabrał rasowego i groźnego wyglądu – ale przede wszystkim napęd na dwa silniki elektryczne w najmocniejszej (306 340 KM) wersji. Takie rozwiązanie będzie gwarantować nie tylko napęd na cztery koła, ale również przyspieszanie do setki w 65,5 s czy zasięgi na poziomie ok. 547 522 km. Samochód będzie dostępny w czterech wersjach kolorystycznych (Tavascan Blue, White Silver, Aatacama Desert oraz Tavascan Blue) oraz w różnych wariantach wyposażenia – Tavascan Endurance i Tavascan VZ.
SUV – samochód dla szczególnie wymagających
Dlaczego akurat SUV-y cieszą się tak dużą popularnością? Po pierwsze, producenci oferują szeroką gamę tego rodzaju nadwozia wyposażoną w najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne. Po drugie, podwyższone nadwozie to zdecydowanie lepszy komfort jazdy. Po trzecie, połączenie funkcji samochodu terenowego z komfortowym samochodem osobowym sprawdza się w zróżnicowanych sytuacjach, nie tylko w ruchu miejskim, ale również w trakcie jazdy w trudniejszych warunkach (pogodowych czy terytorialnych). Po czwarte, duża luka bagażowa (w przypadku CUPRA Tavascan Endurance 540 l) w żaden sposób nie przeczy komfortowej przestrzeni pasażerskiej. A nowoczesne systemy wspomagające zarówno jazdę, jak też manewry parkowania sprawiają, że SUV to dobra propozycja na samochód zarówno do codziennego użytkowania, jak i na spektakularne podróże.
* PZPM, Raport kwartalny PZPM i KPMG „Branża motoryzacyjna” edycja Q1/2024 – https://www.pzpm.org.pl/pl/Publikacje/Raporty/Raport-kwartalny-PZPM-i-KPMG-Branza-motoryzacyjna-Edycja-Q1-2024
**Ibidem.
Zdjęcie: Adobestock
Artykuł sponsorowany