Samochody elektryczne w Polsce są coraz popularniejsze, choć jeszcze daleko im pod tym kątem do aut z silnikami spalinowymi, a nawet hybryd. Ile tak naprawdę aut elektrycznych jeździ po polskich drogach?
Samochody elektryczne w Polsce wg IBRM Samar
Samochody elektryczne w Polsce zyskują na wziętości wśród kierowców i nie inaczej jest w tym roku. Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, październik był najlepszym miesiącem, jeśli wziąć pod uwagę rejestrację aut elektrycznych i hybryd plug-in w Polsce.
Jak podają statystycy Instytutu, w październiku 2020 roku zarejestrowano w Polsce 9061 samochodów elektrycznych i hybryd plug-in. Względem września tego roku oznacza to 14-procentowy wzrost. Większe wrażenie robi porównanie statystyk rok do roku. Otóż w porównaniu z październikiem 2019 r. to wynik lepszy aż o 91 proc.
Licząc tylko samochody elektryczne, w Polsce od stycznia do października 2020 roku zarejestrowano 2559 egzemplarzy z napędem elektrycznym. Daje to 101 procent wzrostu rok do roku. Jeszcze lepiej wypadają w tej kategorii hybrydy plug-in. Przybyło 2960 sztuk takich aut (wzrost aż o 234 proc.).
Auta elektryczne w Polsce. Ile ich jest?
IBRM Samar podaje również ogólną liczbę wszystkich samochodów elektrycznych i hybryd plug-in. Na koniec października 2020 roku było to 17 090 aut osobowych i lekkich dostawczych. Z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP) wynika, że liczba elektryków i hybryd plug-in wygląda następująco:
- 8 278 samochodów elektrycznych,
- 8 812 hybryd plug-in.
Cieszy fakt, że 69 proc. tych aut zostało kupionych w polskich salonach. Resztę (31 proc.) sprowadzono do Polski z zagranicy. Oczywiście w dalszym ciągu auta salonowe najchętniej nabywają firmy. Osoby prywatne aut elektrycznych i hybryd plug-in kupują średnio o połowę mniej.
Pięć najpopularniejszych samochodów elektrycznych w Polsce (stan na październik 2020 roku):
- Nissan Leaf – 1653 szt.
- BMW i3 – 1492 szt.
- Renault Zoe – 495 szt.
- Tesla Model S – 463 szt.
- Skoda Citigo – 399 szt.
Pięć najpopularniejszych hybryd plug-in w Polsce (stan na październik 2020 roku):
- Mitsubishi Outlander – 873 szt.
- BMW Serii 3 – 844 szt.
- BMW Serii 5 – 567 szt.
- Volvo XC90 – 543 szt.
- Mini Countryman – 457 szt.
Oczywiście pewne jest, że samochody elektryczne w Polsce będą zyskiwać na popularności. Zwłaszcza że UE dąży do mocnego ograniczenia aut z silnikami spalinowymi. Ich końcem może być planowana na 2025 rok norma Euro 7, o której piszemy w artykule pt. “Norma emisji spalin Euro 7. Czy to koniec aut spalinowych?“.
Pamiętaj, że jeśli decydujesz się na używany samochód elektryczny, zresztą podobnie jak hybrydę i auto z silnikiem spalinowym, poświęć wystarczająco dużo czasu na jego weryfikację. Zrób to podczas oględzin (skorzystaj z naszej checklisty) oraz przez raport VIN, badanie techniczne i jazdę próbną.