Samochody posłów Parlamentu Europejskiego
W wyborach do Parlamentu Europejskiego Polacy wybrali 53 europosłów. Naturalnie stanowisko posła w Parlamencie Europejskim to ogromne korzyści majątkowe, z wynagrodzeniem dużo wyższym niż w polskim Sejmie. Rekordziści w ciągu 5-letniej kadencji zwiększają swój budżet nawet o blisko 5 milionów złotych, dlatego stwierdzenie, że jest to kraina mlekiem i miodem płynąca, nie będzie nadużyciem. Oczywiście majętnych polityków stać na nowe, dobre i przede wszystkim drogie auta, ale jak się okazuje, nie zawsze chcą się nimi chwalić. Dlatego sprawdzam samochody posłów Parlamentu Europejskiego na podstawie ich oświadczeń majątkowych.

W artykule przeczytasz

Ile zarabia europoseł?

Zanim wskażę samochody posłów, krótko odniosę się do zarobków, na jakie mogą liczyć europosłowie, tj.:

  • Wynagrodzenie europosła – równie 38,5 proc. podstawowego wynagrodzenia sędziego Trybunału Sprawiedliwości UE. Aktualnie jest to 10 075,18 euro brutto, czyli 7853,18 euro netto.
  • Dieta z tytułu kosztów ogólnych – środki pokrywające wydatki związane z wykonywaniem obowiązków parlamentarnych (np. wynajem biura, telefony komórkowe, sprzęt i oprogramowanie informatyczne, materiały biurowe). Dieta wynosi 4950 euro miesięcznie.
  • Dieta dzienna (pobytowa) – zryczałtowana kwota na pokrycie m.in. zakwaterowania i posiłków, wynosząca 350 euro dziennie.
  • Koszty podróży – dotyczy m.in. podróżowania do Parlamentu Europejskiego i z powrotem. Zwroty są ograniczone w zależności od środka transportu (np. bilety lotnicze, kolejowe, kilometrówka). Żeby otrzymać zwrot, należy udokumentować wydatek. Poza tym zwracane są koszty dodatkowych podróży służbowych w obrębie państwa członkowskiego i za granicę. W przypadku zagranicznych podróży, które nie są częścią oficjalnych posiedzeń Parlamentu Europejskiego, rocznie odzyskać można do 4886 euro.

 

Pieniądze są więc naprawdę duże, a to przecież nie wszystko. Wszelkie dodatki pozwalają naginać zasady i czerpać z budżetu całymi garściami. Najlepsi europosłowie potrafią zarobić w ciągu 5-letniej kadencji kilka milionów złotych.

Czym jeżdżą europosłowie?

Dlatego można domniemywać, że europosłowie jeżdżą nowymi i drogimi samochodami. Z pewnością ma to miejsce, natomiast najnowsze oświadczenia majątkowe (stan na lipiec 2024 roku) dla wielu mogą być zaskakujące. Potwierdza to, że do oświadczeń majątkowych polityków należy podchodzić z dużym dystansem. W praktyce nie mają one wiele wspólnego z rzeczywistością. Za przykład posłużyć może świeżo upieczony europoseł, Daniel Obajtek, który w oświadczeniu wskazał, że nie ma żadnego auta.

Samochody posłów Parlamentu Europejskiego z Koalicji Obywatelskiej

Poseł do Parlamentu Europejskiego Posiadane samochody (stan na 2024 rok)
Magdalena Adamowicz Mercedes GLK (2013 – wyceniony na 51 000 złotych)
Bartosz Arłukowicz Lexus UX (2021), Mercedes Klasa E (2018) i Mercedes GLC (2024 – leasing)
Krzysztof Brejza Volvo V70 (2008) i Volvo V70 (2010)
Borys Budka Toyota C-HR (2018)
Andrzej Buła Hyundai Tucson (2018 – wyceniony na 60 000 złotych)
Kamila Gasiuk-Pihowicz Brak samochodu
Andrzej Halicki Opel Grandland (2017), Chrysler Pacifica (2018) i Volvo (2020 – brak modelu)
Dariusz Joński Volkswagen Passat (2015), Ford Puma (2021)
Marcin Kierwiński Ford S-Max (2018)
Łukasz Kohut Mercedes SLK (2002) i Mercedes SLK (2012)
Ewa Kopacz Audi A3 (2023 – wycenione na 150 000 złotych)
Janusz Lewandowski Brak samochodu
Elżbieta Łukacijewska BMW X4 (2015)
Jagna Marczułajtis-Walczak Brak samochodu
Mirosława Nykiel Brak samochodu
Jacek Protas Nissan Murano (2018 – wyceniony na 120 000 złotych) i Fiat 500 (2015 – wyceniony na 30 000 złotych)
Bartłomiej Sienkiewicz Alfa Romeo Giulietta (2011)
Michał Szczerba Peugeot 208 (2014)
Michał Wawrykiewicz BMW X5 (2013), Toyota Corolla (2015) i Volkswagen Grand California (2021 – leasing)
Marta Wcisło BMW serii 5 (2013 – wycenione na 57 000 złotych)
Bogdan Zdrojewski Mercedes E300 (2017), Jeep Grand Cherokee (2016) i hybrydowa Toyota Yaris (2024)

Samochody posłów Parlamentu Europejskiego z Prawa i Sprawiedliwości

Poseł do Parlamentu Europejskiego Posiadane samochody (stan na 2024 rok)
Adam Bielan Mazda CX-9 (2014) Volvo XC60 (2020)
Tobiasz Bocheński Volkswagen T-Cross (2019)
Joachim Brudziński Volvo XC90 (2012 – wycenione na około 75 000 zł) i Citroen C5 (2014 – wyceniony na 35 000 złotych)
Waldemar Buda Ford Mondeo (2015 – wyceniony na 50 000 złotych) i Peugeot 3008 (wyceniony na 14 000 złotych)
Michał Dworczyk Fiat Panda (2015)
Małgorzata Gosiewska Volkswagen Passat (2017)
Patryk Jaki Volvo S90 (2018 – wyceniony na 120 000 złotych) i Citroen C4 Picasso (2019 – wyceniony na 33 000 złotych)
Mariusz Kamiński Brak samochodu
Marlena Maląg Toyota Corolla (2014)
Arkadiusz Mularczyk Toyota Yaris (2016) i Volkswagen Tiguan (2018)
Piotr Müller Mercedes E270 CDI (2003)
Daniel Obajtek Brak samochodu
Jacek Ozdoba Saab model 90 (1985) oraz Saab model 93 (1999)
Bogdan Rzońca Volvo XC90 (2020), Volkswagen Tiguan (2016) i Jeep Wrangler (2010)
Beata Szydło Ssangyong Korando (2011 – wyceniony na 25 000 złotych) i Audi Q3 (2021 – wycenione na 180 000 złotych)
Dominik Tarczyński BMW serii 7 (2019)
Maciej Wąsik Peugeot 508 (2017) i Peugeot 2008 (2022)
Jadwiga Wiśniewska Volvo XC60 (2020) i Mercedes GLC (2021)
Anna Zalewska Volkswagen Tiguan (2020 – wyceniony na 80 000 złotych), Volkswagen Tiguan (2023 – wyceniony na 150 000 złotych) i Volvo XC40 (2021 – wycenione na 115 000 złotych)
Kosma Złotowski Renault Clio (2014), Jaguar XJR (2000), BMW 325 (1993), BMW 730 (2018 – leasing konsumencki) i Peugeot 3008 (2018 – współwłaściciel)

Samochody posłów Parlamentu Europejskiego z Konfederacji

Poseł do Parlamentu Europejskiego Posiadane samochody (stan na 2024 rok)
Grzegorz Braun Brak samochodu
Anna Bryłka Mitsubishi Eclipse Cross (2020)
Tomasz Buczek Fiat Ducato (2005), Fiat Doblo (2008) i Opel Astra (2011)
Marcin Sypniewski Toyota RAV4 (wyceniona na 100 000 złotych) i Skoda Octavia kombi (2017 – wyceniona na 60 000 złotych)
Stanisław Tyszka Toyota Corolla (2002 – wyceniona na 6000 złotych)
Ewa Zajączkowska-Hernik Renault Espace (2003)

Samochody posłów Parlamentu Europejskiego z Trzeciej Drogi

Poseł do Parlamentu Europejskiego Posiadane samochody (stan na 2024 rok)
Krzysztof Hetman Peugeot 2008 (2016) i BMW X1 (2021)
Adam Jarubas Skoda Karoq (2023) i Nissan Juke (2020)
Michał Kobosko Brak samochodu

Samochody posłów Parlamentu Europejskiego z Lewicy

Poseł do Parlamentu Europejskiego Posiadane samochody (stan na 2024 rok)
Robert Biedroń Volkswagen Tiguan (2019 – wyceniony na 70 000 złotych)
Joanna Scheuring-Wielgus Saab 900 (1997) i Opel Astra (2005)
Krzysztof Śmiszek Brak samochodu

Trudno te oświadczenia potraktować inaczej, aniżeli żart. Można pójść nawet krok dalej i podważyć zasadność takich oświadczeń majątkowych. W kategorii motoryzacji wynika z nich, że europosłowie wielokrotnie będący w poważnej polityce są od kilku kadencji i otrzymujący z tego tytułu ogromne gratyfikacje finansowe, poruszają się naprawdę starymi autami.

Przeczytaj też: “Czym jeżdżą piłkarze – samochody polskich piłkarzy

Zakrawa też o groteskę, że żaden z europosłów nie wpisał w oświadczeniu auta elektrycznego. Dotyczy to zwłaszcza posłów Koalicji Obywatelskiej, Trzeciej Drogi i Lewicy, którzy przepychają narrację i lobbują za samochodami z napędem bezemisyjnym. Co więcej, duża część z nich nadal porusza się naprawdę starymi samochodami mocno zanieczyszczającymi środowisko. Hipokryzja to w tym przypadku mało powiedziane.

zdjęcie: pixabay.com (https://pixabay.com/photos/politics-political-election-letters-2361943/)

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 5]

FAQ

Ile zarabia europoseł?

Podstawowe wynagrodzenie posła Parlamentu Europejskiego wynosi 10 075,18 euro brutto. Do tego doliczyć trzeba dietę ogólną (4950 euro miesięcznie) i dzienną (350 euro dziennie), a także zwrot kosztów podróży. Pieniądze są duże i szacuje się, że w ciągu 5-letniej kadencji cała kwota może sięgać kilku milionów złotych.

Który z europosłów jeździ autem elektrycznym?

Żaden z polskich posłów Parlamentu Europejskiego nie wskazał w oświadczeniu samochodu elektrycznego.

Ilu polskich posłów Parlamentu Europejskiego nie ma samochodu?

Brak auta wskazało aż 9 z 53 europosłów z Polski.

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Jedna odpowiedź

  1. Super artykuł! 😄 Zawsze mnie fascynowało, czym jeżdżą europosłowie i jakie mają auta. Trochę to zaskakujące, że niektórzy nie mają żadnego samochodu! 🤔 A co z tymi elektrykami? Wszyscy mówią o ekologii, a tu ani jednego z e-aut w oświadczeniach. Może czas na zmianę? 🌱 Moim zdaniem, to trochę hipokryzja, zwłaszcza przy takim budżecie. Fajnie, że poruszyliście ten temat, w końcu kto jak nie wy, powinien to nagłośnić! 👍

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Co jest najważniejsze przy wyborze samochodu z drugiej ręki?