Diesle w ostatnim czasie nie cieszą się wielkim uznaniem. Coraz więcej koncernów rozważa więc zaprzestania produkcji pojazdów z silnikami wysokoprężnymi. Na taki krok zdecydowało się Porsche. W ich przypadku samochody z silnikami Diesla na razie nie będą produkowane.
Diesle tracą na znaczeniu
Samochody z silnikiem wysokoprężnym budzą coraz mniejsze zainteresowanie wśród kierowców. Więcej o tym, jak zmienia się tutaj rynek, pisaliśmy w artykule pt. “Samochody z silnikiem Diesla tracą na znaczeniu“. Jak jest w przypadku Porsche? Wszystko wskazuje na to, że bardzo podobnie. Już w zeszłym roku niemieckie przedsiębiorstwo wycofało z produkcji modele Panamera 4S Diesel oraz Panamera 4S Diesel Sport Turismo. Teraz przyszedł czas na ciąg dalszy czystek, a mianowicie model Macan S Diesel.
Przypomnijmy, że Porsche osobiście nie rozwija silników wysokoprężnych, bo te dostarczane były od Volkswagena, który jest zresztą właścicielem tej spółki. Nie to jest jednak powodem tego, że samochody z silnikami Diesla zostają wycofane z oferty Porsche. Producent zauważa natomiast, że zainteresowanie takimi autami jest na tyle małe, że ich dalsza produkcja nie ma większego sensu. W zamian rośnie natomiast popyt na auta z napędem hybrydowym. Duże jest w dalszym ciągu także zainteresowanie samochodami z silnikami benzynowymi.
Fakt, że samochody z silnikami Diesla od Porsche również w Polsce tracą na znaczeniu, najlepiej ukazują statystyki. Tak oto biorąc pod uwagę ogólną sprzedaż Porsche nad Wisłą, w roku 2016 w silnik wysokoprężny wyposażonych było 31,5 proc. pojazdów. W roku poprzednim było to już niespełna 25 proc. Różnica jest więc zauważalna gołym okiem.
Co dalej z silnikami Diesla?
Czy to oznacza, że samochody z silnikiem Diesla na zawsze zniknęły z oferty Porsche? Na razie nie mamy się co spodziewać powrotu do produkcji pojazdów z takimi jednostkami. Nie jest jednak powiedziane, że powrót ten nie nastąpi w przyszłości. Przykładowo nowe Porsche Cayenne jest konstrukcyjnie przystosowane do zastosowania w nim silnika Diesla. Moment wprowadzenia takiego auta do oferty jednak nie jest na razie bliżej określony, o ile w ogóle takie coś nastąpi. Raczej i w tym przypadku samochody z silnikami Diesla ustąpią miejsca hybrydom. Poza tym wkrótce premierę ma mieć w pełni elektryczne Porsche Mission E, które jest obecnie na etapie intensywnych testów.
Podsumowanie
Widać w związku z tym wyraźnie, że trend na rynku pojazdów szybko się zmienia. Możemy spodziewać się tego, że samochody z silnikami Diesla z roku na rok będą budzić mniejsze zainteresowanie. O wiele korzystniej w oczach kierowców wypadają dziś pojazdy benzynowe czy hybrydy. Alternatywą są też auta elektryczne. W kuluarach mówi się o tym, że z diesli może rezygnować coraz to większa liczba koncernów. Skoro na taki, drastyczny bądź co bądź krok zdecydowało się Porsche, kolejne tym podobne decyzje są chyba tylko kwestią czasu.