Kiedy koniec silników Diesla w Europie?
Zanim o tym, jak działają silniki Audi V6 TDI, najpierw odnieśmy się krótko do sytuacji jednostek wysokoprężnych. Niestety dla wielu kierowców, ich przyszłość nie maluje się w jasnych barwach. Wydaje się, że silniki Diesla zostaną unicestwione. Jednak dotyczy to ogólnie jednostek spalinowych, w tym również silników benzynowych.
Ważne decyzje w tym kierunku zapadły na szczycie klimatycznym, który odbył się pod koniec 2021 roku w szkockim Glasgow (COP26). Wiele krajów i producentów zadeklarowało, że w niedalekiej przyszłości zrezygnuje ze sprzedaży i produkcji aut spalinowych (np. Jaguar do 2025 roku, Alfa Romeo do 2027 roku, Volvo do 2030 roku). Celem jest zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych maksymalnie do 2040 roku. W gronie tym była również Polska.
Producent z Ingolstadt przewiduje, że produkcja aut z silnikami spalinowymi zakończy się w Europie najpóźniej w 2033 roku. Z drugiej strony Audi próbuje przedłużyć żywotność jednostek wysokoprężnych. Mowa o silnikach V6 TDI, które będą bardziej ekologiczne. Zresztą podobnie postąpił Volkswagen, który również zaoferował czystego Diesla. W tym przypadku do stosowania z paliwami parafinowanymi będzie najnowsza generacja 4-cylindrowych diesli.
Przeczytaj też: “Czysty diesel od Volkswagena”
Jest to dziwne o tyle, że również Audi wycofuje się z silników spalinowych. Ostatni taki samochód z niemieckiej fabryki ma wyjechać w 2025 roku. Od 2026 roku będą to wyłącznie bezemisyjne samochody elektryczne.
W jakich autach znajdzie się silnik V6 TDI od Audi na HVO?
Niemiecki producent informuje, że najnowsza generacja silników V6 TDI od Audi będzie dostosowana do hydrorafinowanego oleju roślinnego (HVO). Z jednej strony podczas spalania wydziela on od 70 do 95 mniej szkodliwych substancji. Oprócz tego ma również wyższą liczbę cetanową aniżeli jest to w przypadku zwykłego oleju napędowego, dzięki czemu proces spalania zyskuje na wydajności.
Wiemy już, że silnik V6 TDI o mocy 282 KM pojawi się w kilku różnych modelach Audi. Będą to między innymi modele Audi A4, A8, Q7, Q8, Q5 czy A6 Allroad. Skorzystać mają też modele innych producentów. Silnik ten ma trafić m.in. do palety modelu Volkswagen Touareg.
Przypomnijmy, że paliwa parafinowane powstają z biologicznych pozostałości i odpadów. Najpierw w procesie reakcji z wodorem są przekształcane w węglowodany. W następnej kolejności dodaje się je do zwykłego oleju napędowego. Jako że takie paliwa powinny zyskiwać na popularności, nie jest wykluczone, że silniki Diesla zostaną z nami na dłużej.