silniki przystosowane do benzyny E10
Benzyna E10 jest dziś dostępna w czterech europejskich krajach. Nie jest wykluczone, że niebawem dostępna ona będzie również w Polsce. Jako że zatankowanie tego paliwa do niewłaściwej dla tego paliwa jednostki napędowej może skończyć się poważną awarią, warto znać silniki przystosowane do benzyny E10.

W artykule przeczytasz

Nie wszystkie silniki są przystosowane do benzyny E10, a więc zawierającej maksymalnie 10 proc. dodatku biokomponentów. Na benzynę E10 zdecydowały się na razie tylko cztery kraje, a mianowicie Finlandia, Belgia, Niemcy i Francja. Z czasem pewnie trafi ono do innych państw, co tyczy się też Polski. Problem w tym, że jej użycie w nieodpowiednim silniku, podobnie jak w przypadku oleju napędowego B10, dla jednostki napędowej może się skończyć tragicznie. Dlatego należy znać silniki przystosowane do benzyny E10.

Przeczytaj też: “Diesle kompatybilne z olejem napędowym B10

Czym skutkuje zatankowanie benzyny E10?

Zatankowanie niewłaściwego paliwa, może skończyć się poważną awarią jednostki napędowej. Usterka może być na tyle groźna, że Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów (ACEA) zaleca, aby przy pomyłce nie uruchamiać silnika, a skontaktować się z dealerem i upewnić się, czy auto może spalać takie paliwo. W innym wypadku należy je wypompować. Pomoże też lista zawierająca w sobie silniki przystosowane do benzyny E10.

Jakie zatem problemy może generować takie paliwo? Największe ryzyko tyczy się gumowych elementów, które stykają się z paliwem, jak i aluminiowych części silnika. Problemem może być też wydajność, gdyż alkohol nie jest tak energetyczny, jak czysta benzyna. Dlatego też paliwo E10 jest mniej dynamiczne, a spadek mocy w stosunku do stuprocentowej benzyny, może wynosić nawet 11 proc. Przy benzynie E5 spadek jest mniejszy i sprowadza się do 3-4 proc.

Przeczytaj: Benzyna E10 już w Polsce

Silniki przystosowane do benzyny E10

Wprawdzie stacje oferujące takie paliwo, muszą być odpowiednio oznaczone, to należy znać również silniki przystosowane do benzyny E10. Pomoże w tym poniższa lista opublikowana przez ACEA.

Alfa Romeo

  • wszystkie samochody wyprodukowane po 1 stycznia 2011 roku
  • wszystkie siniki modelu MiTo
  • wszystkie siniki modelu Giulietta
  • wybrane silniki modeli: 159 (1.8 16V, 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6), Brera (1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6), Spider (1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6), 8C (4.7 32V)

Audi

  • wszystkie samochody z wyjątkiem modeli: A2 (1.6 FSI; 2003–2005), A3 (1.6 FSI; 2004), A3 (2.0 FSI; 2004), A4 (2.0 FSI; 2003–2004), A4 sedan (2001–2008; nie stosować zimą) oraz A4 Avant (2002–2008; nie stosować zimą)

BMW

  • wszystkie silniki

Chevrolet

  • wszystkie modele produkowane od 2006 roku i spełniające normę Euro 4 lub wyższą
  • w modelu Aveo/Kalos E10 w samochodach produkowanych od 2005 roku

Chrysler

  • wszystkie silniki modeli: 300 C (LX), 300 M (LR), Grand Voyager (RT), Neon (PL), PT Cruiser (PT), Sebring (JR), Sebring (JS), Stratus (JA, JX), Voyager (GS), Voyager (RG)

Citroen

  • wszystkie silniki samochodów wyprodukowanych po 1 stycznia 2000 roku

Dacia

  • wszystkie silniki

Dodge

  • wszystkie silniki modeli: Avenger (JS), Caliber (PK), Journey, Nitro (KJ)

DS

  • wszystkie silniki samochodów wyprodukowanych po 1 stycznia 2000 roku

Fiat

  • wszystkie samochody spełniające normę Euro 3 i produkowane od 2000 roku z wyjątkiem modeli: Barchetta (1.8 16V), Bravo/Brava (1.6 16V), Doblò (1.6 16V), Marea (1.6 16V, 2.0 16V), Multipla (1.6 16V), Palio (1.6 16V), Punto (1.8 16V), Stilo (1.6 16V, 1.8 16V, 2.4 20V)

Ford

  • wszystkie samochody sprzedawane w Europie i produkowane od 1992 roku z wyjątkiem Mondeo (2003-2007) z silnikiem 1.8 SCI

Honda

  • wszystkie samochody z silnikami wyposażonymi w elektroniczny wtrysk paliwa

Hyundai

  • wszystkie silniki

Jaguar

  • wszystkie samochody produkowane od 1992 roku

 Jeep

  • wszystkie silniki modeli: Cherokee (KJ), Cherokee (XJ), Cherokee (KL), Commander (WH), Compass (PK), Compass (MX), Grand Cherokee (WH), Grand Cherokee (WJ), Grand Cherokee (WK), Patriot (PK), Renegade (BU), Wrangler (JK), Wrangler (TJ)

Kia

  • wszystkie silniki

Land Rover

  • wszystkie samochody produkowane od 1996 roku

Lancia

  • wszystkie samochody spełniające normę Euro 3 i produkowane od 2000 roku z wyjątkiem modeli: Lybra (1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 20V), Thesis (2.0 Turbo 20V, 2.4 20V, 3.0 V6 24V, 3.2 V6 24V)

Lexus

  • wszystkie modele przeznaczone na rynek europejski i produkowane od stycznia 1998 roku z wyjątkiem: IS250 (sierpień 2005 – wrzesień 2007) z silnikiem 2.5 l V6, GS300 (styczeń 2005 – wrzesień 2007) z silnikiem 3.0 V6, LS460 (sierpień 2006 – wrzesień 2007) z silnikiem 4.6 l V8

Maybach

  • wszystkie silniki

Mercedes

  • wszystkie samochody poza pojazdami wyposażonymi w gaźnik i wyprodukowanymi przed 1993 roku, jak i modeli: C200 CGI (W203), CLK 200 CGI (C209) z lat 2002–2005

Mini

  • wszystkie samochody produkowane od 2000 roku

Opel

  • wszystkie auta z wyjątkiem samochodów z silnikiem Z22YH o pojemności 2.2 l i bezpośrednim wtryskiem paliwa

Peugeot

  • wszystkie silniki samochodów produkowanych od 1 stycznia 2000 roku

Porsche

  • wszystkie samochody produkowane od 1998 roku lub 1997 roku dla Boxtera
  • nie tankować do modelu Carrera GT

Renault

  • wszystkie samochody produkowane od 1 stycznia 1997 roku z wyjątkiem modeli: Laguna II (2.0 Turbo), Espace 4 (2.0), Velsatis (2.0), Avantime (2.0)produkowanych pomiędzy 1 stycznia 2000 roku a 31 grudnia 2001 roku, oraz Renault 19, Megane I generacji (2.0 l i bezpośredni wtrysk paliwa), Laguna II generacji (2.0 l i bezpośredni wtrysk paliwa)

Rolls-Royce

  • wszystkie samochody produkowane od 2003 roku

Seat

  • wszystkie samochody z wyjątkiem modeli: Toledo (2.0 FSI), Leon (2.0 FSI), Altea (2.0 FSI)

Skoda

  • wszystkie samochody z wyjątkiem modelu Felicja (1.3 OHV)

Smart

  • wszystkie silniki

Toyota

  • wszystkie modele przeznaczone na rynek europejski i produkowane od stycznia 1998 roku z wyjątkiem modelu Avensis 2.0 l i 2.4 l (lipiec 2000 roku – październik 2008 roku)

Volkswagen

  • wszystkie samochody z wyjątkiem modeli: Lupo (1.4; 08.2000 – 11.2003), Polo (1.4 FSI; 01.2002 – 06.2006), Golf IV (1.6 FSI; 11.2001 – 05.2004), Golf IV Variant (1.6 FSI; 10.2001 – 10.2006), Bora (1.6 FSI; 10.2001 – 09.2005), Bora Variant (1.6 FSI; 10.2001 – 09.2005), Golf V (1.4 FSI; 11.2003 – 11.2004), Golf V (1.6 FSI; 08.2003 – 05.2004), Golf V (2.0 FSI; 01.2004 – 05.2004), Touran (1.6 FSI; 11.2002 – 05.2004), Touran (2.0 FSI; 10.2003 – 05.2004)

Volvo

  • wszystkie samochody produkowane od 1976 roku z wyjątkiem modelu S40/V40 (1.8 GDI z bezpośrednim wtryskiem paliwa)

Widać więc wyraźnie, że silniki przystosowane do benzyny E10 są dość liczne. Jednak nie chcąc ryzykować uszkodzeniem jednostki napędowej, wcześniej warto się upewnić, że ten rodzaj paliwa nie zaszkodzi silnikowi w danym samochodzie.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 30 Średnio: 3.6]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

5 Responses

    1. Słuszna uwaga p. Anno. Jak informuje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (ACEA), w przypadku Nissanów benzynę E10 można stosować we wszystkich samochodach marki wyprodukowanych po 1 stycznia 2000 r

  1. A co z innymi sprzętami zasilanymi benzyną? Kosiarki, pilarki, agregaty prądotwórcze. Dochodzi dodatkowy czynnik – paliwo należy często mieszać z olejem 2T.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Co jest najważniejsze przy wyborze samochodu z drugiej ręki?