Nie wszystkie silniki są przystosowane do benzyny E10, a więc zawierającej maksymalnie 10 proc. dodatku biokomponentów. Na benzynę E10 zdecydowały się na razie tylko cztery kraje, a mianowicie Finlandia, Belgia, Niemcy i Francja. Z czasem pewnie trafi ono do innych państw, co tyczy się też Polski. Problem w tym, że jej użycie w nieodpowiednim silniku, podobnie jak w przypadku oleju napędowego B10, dla jednostki napędowej może się skończyć tragicznie. Dlatego należy znać silniki przystosowane do benzyny E10.
Przeczytaj też: “Diesle kompatybilne z olejem napędowym B10”
Czym skutkuje zatankowanie benzyny E10?
Zatankowanie niewłaściwego paliwa, może skończyć się poważną awarią jednostki napędowej. Usterka może być na tyle groźna, że Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów (ACEA) zaleca, aby przy pomyłce nie uruchamiać silnika, a skontaktować się z dealerem i upewnić się, czy auto może spalać takie paliwo. W innym wypadku należy je wypompować. Pomoże też lista zawierająca w sobie silniki przystosowane do benzyny E10.
Jakie zatem problemy może generować takie paliwo? Największe ryzyko tyczy się gumowych elementów, które stykają się z paliwem, jak i aluminiowych części silnika. Problemem może być też wydajność, gdyż alkohol nie jest tak energetyczny, jak czysta benzyna. Dlatego też paliwo E10 jest mniej dynamiczne, a spadek mocy w stosunku do stuprocentowej benzyny, może wynosić nawet 11 proc. Przy benzynie E5 spadek jest mniejszy i sprowadza się do 3-4 proc.
Przeczytaj: Benzyna E10 już w Polsce
Silniki przystosowane do benzyny E10
Wprawdzie stacje oferujące takie paliwo, muszą być odpowiednio oznaczone, to należy znać również silniki przystosowane do benzyny E10. Pomoże w tym poniższa lista opublikowana przez ACEA.
Alfa Romeo
- wszystkie samochody wyprodukowane po 1 stycznia 2011 roku
- wszystkie siniki modelu MiTo
- wszystkie siniki modelu Giulietta
- wybrane silniki modeli: 159 (1.8 16V, 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6), Brera (1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6), Spider (1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6), 8C (4.7 32V)
Audi
- wszystkie samochody z wyjątkiem modeli: A2 (1.6 FSI; 2003–2005), A3 (1.6 FSI; 2004), A3 (2.0 FSI; 2004), A4 (2.0 FSI; 2003–2004), A4 sedan (2001–2008; nie stosować zimą) oraz A4 Avant (2002–2008; nie stosować zimą)
BMW
- wszystkie silniki
Chevrolet
- wszystkie modele produkowane od 2006 roku i spełniające normę Euro 4 lub wyższą
- w modelu Aveo/Kalos E10 w samochodach produkowanych od 2005 roku
Chrysler
- wszystkie silniki modeli: 300 C (LX), 300 M (LR), Grand Voyager (RT), Neon (PL), PT Cruiser (PT), Sebring (JR), Sebring (JS), Stratus (JA, JX), Voyager (GS), Voyager (RG)
Citroen
- wszystkie silniki samochodów wyprodukowanych po 1 stycznia 2000 roku
Dacia
- wszystkie silniki
Dodge
- wszystkie silniki modeli: Avenger (JS), Caliber (PK), Journey, Nitro (KJ)
DS
- wszystkie silniki samochodów wyprodukowanych po 1 stycznia 2000 roku
Fiat
- wszystkie samochody spełniające normę Euro 3 i produkowane od 2000 roku z wyjątkiem modeli: Barchetta (1.8 16V), Bravo/Brava (1.6 16V), Doblò (1.6 16V), Marea (1.6 16V, 2.0 16V), Multipla (1.6 16V), Palio (1.6 16V), Punto (1.8 16V), Stilo (1.6 16V, 1.8 16V, 2.4 20V)
Ford
- wszystkie samochody sprzedawane w Europie i produkowane od 1992 roku z wyjątkiem Mondeo (2003-2007) z silnikiem 1.8 SCI
Honda
- wszystkie samochody z silnikami wyposażonymi w elektroniczny wtrysk paliwa
Hyundai
- wszystkie silniki
Jaguar
- wszystkie samochody produkowane od 1992 roku
Jeep
- wszystkie silniki modeli: Cherokee (KJ), Cherokee (XJ), Cherokee (KL), Commander (WH), Compass (PK), Compass (MX), Grand Cherokee (WH), Grand Cherokee (WJ), Grand Cherokee (WK), Patriot (PK), Renegade (BU), Wrangler (JK), Wrangler (TJ)
Kia
- wszystkie silniki
Land Rover
- wszystkie samochody produkowane od 1996 roku
Lancia
- wszystkie samochody spełniające normę Euro 3 i produkowane od 2000 roku z wyjątkiem modeli: Lybra (1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 20V), Thesis (2.0 Turbo 20V, 2.4 20V, 3.0 V6 24V, 3.2 V6 24V)
Lexus
- wszystkie modele przeznaczone na rynek europejski i produkowane od stycznia 1998 roku z wyjątkiem: IS250 (sierpień 2005 – wrzesień 2007) z silnikiem 2.5 l V6, GS300 (styczeń 2005 – wrzesień 2007) z silnikiem 3.0 V6, LS460 (sierpień 2006 – wrzesień 2007) z silnikiem 4.6 l V8
Maybach
- wszystkie silniki
Mercedes
- wszystkie samochody poza pojazdami wyposażonymi w gaźnik i wyprodukowanymi przed 1993 roku, jak i modeli: C200 CGI (W203), CLK 200 CGI (C209) z lat 2002–2005
Mini
- wszystkie samochody produkowane od 2000 roku
Opel
- wszystkie auta z wyjątkiem samochodów z silnikiem Z22YH o pojemności 2.2 l i bezpośrednim wtryskiem paliwa
Peugeot
- wszystkie silniki samochodów produkowanych od 1 stycznia 2000 roku
Porsche
- wszystkie samochody produkowane od 1998 roku lub 1997 roku dla Boxtera
- nie tankować do modelu Carrera GT
Renault
- wszystkie samochody produkowane od 1 stycznia 1997 roku z wyjątkiem modeli: Laguna II (2.0 Turbo), Espace 4 (2.0), Velsatis (2.0), Avantime (2.0)produkowanych pomiędzy 1 stycznia 2000 roku a 31 grudnia 2001 roku, oraz Renault 19, Megane I generacji (2.0 l i bezpośredni wtrysk paliwa), Laguna II generacji (2.0 l i bezpośredni wtrysk paliwa)
Rolls-Royce
- wszystkie samochody produkowane od 2003 roku
Seat
- wszystkie samochody z wyjątkiem modeli: Toledo (2.0 FSI), Leon (2.0 FSI), Altea (2.0 FSI)
Skoda
- wszystkie samochody z wyjątkiem modelu Felicja (1.3 OHV)
Smart
- wszystkie silniki
Toyota
- wszystkie modele przeznaczone na rynek europejski i produkowane od stycznia 1998 roku z wyjątkiem modelu Avensis 2.0 l i 2.4 l (lipiec 2000 roku – październik 2008 roku)
Volkswagen
- wszystkie samochody z wyjątkiem modeli: Lupo (1.4; 08.2000 – 11.2003), Polo (1.4 FSI; 01.2002 – 06.2006), Golf IV (1.6 FSI; 11.2001 – 05.2004), Golf IV Variant (1.6 FSI; 10.2001 – 10.2006), Bora (1.6 FSI; 10.2001 – 09.2005), Bora Variant (1.6 FSI; 10.2001 – 09.2005), Golf V (1.4 FSI; 11.2003 – 11.2004), Golf V (1.6 FSI; 08.2003 – 05.2004), Golf V (2.0 FSI; 01.2004 – 05.2004), Touran (1.6 FSI; 11.2002 – 05.2004), Touran (2.0 FSI; 10.2003 – 05.2004)
Volvo
- wszystkie samochody produkowane od 1976 roku z wyjątkiem modelu S40/V40 (1.8 GDI z bezpośrednim wtryskiem paliwa)
Widać więc wyraźnie, że silniki przystosowane do benzyny E10 są dość liczne. Jednak nie chcąc ryzykować uszkodzeniem jednostki napędowej, wcześniej warto się upewnić, że ten rodzaj paliwa nie zaszkodzi silnikowi w danym samochodzie.
5 Responses
Dlaczego w tym zestawieniu nie ma Nissana?
Słuszna uwaga p. Anno. Jak informuje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (ACEA), w przypadku Nissanów benzynę E10 można stosować we wszystkich samochodach marki wyprodukowanych po 1 stycznia 2000 r
A co z Suzuki?
A co z silnikami Rovera i MG serii K
A co z innymi sprzętami zasilanymi benzyną? Kosiarki, pilarki, agregaty prądotwórcze. Dochodzi dodatkowy czynnik – paliwo należy często mieszać z olejem 2T.