Zakaz sprzedaży samochodów spalinowych po 2035 roku idzie do kosza
Dla wielu zmotoryzowanych, zwłaszcza z krajów takich jak Polska, fakt, że sprzedaż samochodów spalinowych po 2035 roku może być zakazana, wydaje się nierealną wizją. Trudno sobie wyobrazić, żeby Polacy masowo przerzucili się na auta elektryczne. Szczególnie że nad Wisłą wciąż bardzo słabo wygląda infrastruktura dla pojazdów na prąd.
Jednak przypomnijmy, że w 2022 roku Unia Europejska zaproponowała, aby na terenie państw członkowskich nie było możliwości rejestracji nowych aut spalinowych po 2035 roku. Miałoby to obniżyć emisję szkodliwych związków do atmosfery, w szczególności dwutlenku węgla. Jednak w biedniejszych państwach, w tym w Polsce, mogłoby to dać efekt odwrotny od oczekiwanego i Polacy jeszcze dłużej korzystaliby ze swoich zasłużonych aut spalinowych. Co więcej, w lutym 2023 roku nowe regulacje zostały przegłosowane przez Parlament Europejski. Mimo iż debata była gorąca, a strony będące przeciwko zakazowi podawały rzeczowe argumenty, ostatecznie przegłosowano zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w UE po 2035 roku.
Na nic zdały się protesty mniejszych i biedniejszych państw, w tym Polski. Teraz wydaje się, że sprzedaż samochodów spalinowych po 2035 roku nadal będzie mieć miejsce. Jednak nie dlatego, że europejscy urzędnicy wysłuchali głosu mniejszych państw. Weto postawiły Niemcy. Niemiecki rząd poinformował, że należy wprowadzić przepisy ograniczające emisję CO2, ale nie można wprowadzić całkowitego zakazu sprzedaży samochodów spalinowych.
Przeczytaj też: “Zakaz samochodów spalinowych w UE od 2035 roku przegłosowany!”
Sprzedaż samochodów spalinowych po 2035 roku – tak dla paliw syntetycznych
Dlatego sprzedaż samochodów spalinowych po 2035 roku najprawdopodobniej będzie możliwa. Jednak będzie to dotyczyć wyłącznie aut z silnikami zasilanymi paliwami syntetycznymi. To paliwa, które pod względem emisyjności CO2 są neutralne dla środowiska.
Podczas produkcji paliw syntetycznych dochodzi do szeregu reakcji chemicznych. Z pary wodnej pozyskuje się wodór, z dwutlenku węgla – tlenek węgla (CO). Następnie z wodoru i tlenku węgla wytwarza się mieszaninę będącą podstawą dla produkcji paliwa syntetycznego. Co jest najważniejsze w kwestii emisji CO2, dwutlenek węgla emitowany z rury wydechowej jest utylizowany w procesie produkcji paliwa syntetycznego. W ten sposób można osiągnąć najważniejszy cel, jakim jest neutralność CO2 dla środowiska.
Po 2035 roku dojdzie więc do ciekawej sytuacji, kiedy po drogach będą poruszać się starsze samochody zasilane zwykłym paliwem oraz nowsze auta, które będą poruszać się na paliwie syntetycznym. W związku z tym samochody wyprodukowane i sprzedawane po 2035 roku będą wyposażone w specjalne blokady. To zabezpieczenie, które nie pozwoli zatankować zwykłego paliwa, a jedynie paliwo syntetyczne.
Tak więc sprzedaż samochodów spalinowych po 2035 roku najprawdopodobniej nadal będzie mieć miejsce. Pozostaje zastanowić się, jak producenci rozwiążą problem z blokadą nowych aut na zwykłe paliwa. Zagadką są też ceny takich aut. Trudno też określić cenę paliw syntetycznych, aczkolwiek to samo dotyczy dziś cen paliw z ropy naftowej, jak i cen prądu, z jakimi będziemy mieć do czynienia za kilkanaście lat.
Przeczytaj też: “Paliwo E10 możliwe na stacjach od 1 stycznia 2023 roku”
Natomiast sam fakt, że zakaz sprzedaży aut z silnikami spalinowymi nie wejdzie w życie, należy uznać za sukces motoryzacji. Nawet mimo tego, że wielu producentów poczyniło już zmiany i przestawiło produkcję na samochody elektryczne.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o sprzedaż samochodów spalinowych po 2035 roku
Co z zakazem dla sprzedaży aut spalinowych po 2035 roku?
Najprawdopodobniej zakaz nie wejdzie w życie. Sprzedaż samochodów spalinowych po 2035 roku będzie możliwa, aczkolwiek pod pewnymi warunkami.
Jakie nowe samochody spalinowe będą dostępne w sprzedaży po 2035 roku?
Producenci będą mogli sprzedawać nowe auta spalinowe, ale wyłącznie zasilane silnikami na paliwa syntetyczne. Każdy taki samochód będzie musiał mieć wbudowaną blokadę, aby uniemożliwić jazdę na zwykłym paliwie.
Czym są paliwa syntetyczne?
Przede wszystkim paliwa syntetyczne są neutralne dla środowiska pod względem emisji CO2. Dwutlenek węgla emitowany z rury wydechowej podczas jazdy jest utylizowany w procesie produkcji paliwa syntetycznego. Podczas reakcji chemicznych z pary wodnej pozyskuje się wodór, z kolei z CO2 – tlenek węgla (CO). Później wytwarza się z nich mieszaninę, która jest bazą dla produkcji paliwa syntetycznego.
Jedna odpowiedź
Za paręnaście lat będą nas odwiedzać Chinole i mówić: Patrzcie, to ten europejski skansen, kiedyś to było coś, a teraz to jest wiocha i bieda