Nie jest tajemnicą, że średni wiek samochodów w Polsce nie napawa optymizmem, choć i tak w porównaniu do ubiegłego roku nastąpiła w tej kwestii znacząca poprawa. Jak wygląda średni wiek samochodu w Europie i gdzie w rankingach jest Polska?
Niestety, Polacy jeżdżą jednymi z najstarszych samochodów na Starym Kontynencie. Jak wynika z raportu Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA, średni wiek samochodów w Polsce to ponad 13 lat. Nie jest dobrze, choć jeszcze do niedawna polscy kierowcy poruszali się samochodami średnio 17-letnimi. Oczywiście również 13-letnie samochody nie pozwalają nam usadowić się w czołówce krajów, które użytkują najmłodsze auta. Na 27 monitorowanych krajów Polska plasuje się pod koniec drugiej dziesiątki. Jak wygląda średni wiek samochodu w Europie w poszczególnych krajach?
Jaki jest średni wiek samochodu w Europie?
W 2018 roku średni wiek samochodu w Polsce wyniósł 13,6 lat. Pozwoliło to uplasować się Polsce na 19. miejscu w rankingu. Najmłodsze samochody mają mieszkańcy Luksemburga (6,3), a najstarsze – Litwini (16,9).
Średni wiek samochodu w Europie:
- Luksemburg – średni wiek samochodu 6,3 lat
- Wielka Brytania – 7,8
- Austria – 8,2
- Dania – 8,4
- Szwajcaria – 8,6
- Irlandia – 8,8
- Francja – 8,8
- Belgia – 8,9
- Niemcy – 9,3
- Szwecja – 9,9
- Holandia – 10,4
- Norwegia – 10,6
- Włochy – 10,8
- Słowenia – 11,3
- Finlandia – 11,8
- Hiszpania – 11,9
- Portugalia – 12,5
- Słowacja – 13,5
- Polska – 13,6
- Węgry – 13,9
- Chorwacja – 14,3
- Czechy – 14,5
- Estonia – 14,6
- Grecja – 15
- Łotwa – 16
- Rumunia – 16,2
- Litwa – 16,9
Czy w Polsce przybywa nowych samochodów?
Dane ACEA wskazują również, że w Polsce rośnie liczba nowych samochodów. W 2018 roku zarejestrowano ich nieco ponad 10 proc. więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Warto jednak zauważyć, że na auta z salonu decydują się w głównej mierze firmy. Klienci prywatni w dalszym ciągu szukają sobie samochodu na rynku wtórnym.
Zresztą wyniki badania ACEA potwierdzają statystyki wykupowanych polis ubezpieczeniowych. W ubiegłym roku największa grupa kierowców szukała polisy OC dla aut w wieku 11-15 lat (32,9 proc.). Niewiele mniej, bo aż 29,4 proc. dla samochodów w wieku 16-20 lat. Dalej w rankingu były auta mające:
- od 6 do 10 lat – 18,7 proc.
- 5 lat i mniej – 10 proc.
- od 21 do 25 lat – 7,5 proc.
- od 26 do 30 lat – 1,3 proc.
- 31 lat i więcej – 0,2 proc.
Średni wiek samochodu w Europie a import
W pierwszej dziesiątce kierowców użytkujących najmłodsze samochody w Europie są Belgowie i Niemcy. Nie bez powodu wymieniamy te państwa. Nie da się ukryć, że dobrze mający się w Polsce import samochodów w dużej mierze dotyczy rynku motoryzacyjnego właśnie tych krajów. Szczególnie popularnym kierunkiem, z którego Polacy nagminnie sprowadzają auta, są Niemcy. Import samochodów z Niemiec w pigułce zawarty jest w artykule pt. “Samochody z Niemiec – gdzie szukać, jak sprowadzić i zarejestrować?“. Raz jeszcze warto natomiast podkreślić, aby samochody używane z zagranicy zawsze dokładnie weryfikować. Zwłaszcza że sam wyjazd na miejsce do sprzedawcy może być już mocno kosztowny. W tym celu jeszcze przed wyjazdem sprawdzona musi być Historia Pojazdu. W ten sposób potencjalny nabywca zwiększy szanse na dotarcie do informacji o ewentualnej wypadkowej historii, faktu przekręcenia licznika czy nielegalnego pochodzenia auta. Sprawdzenie VIN to również:
- dane techniczne
- galeria zdjęć sprawdzanego pojazdu
- fabryczne wyposażenie zakodowane w numerze VIN
- dane producenta
- informacje o wezwaniach serwisowych dla danego egzemplarza
- historia sprawdzeń samochodu w serwisie Autobaza.pl
Oczywiście raport VIN to tylko jedna z kilku opcji, z jakich należy skorzystać przy zakupie samochodu używanego. Zawsze pomoże doświadczony mechanik podczas oględzin. Konieczny jest też przegląd techniczny, a wiele mankamentów ukazać może dopiero jazda próbna. Im dokładniej zostanie sprawdzony kupowany pojazd, tym większe szanse, że nie narazi on kierowcy na pokaźne wydatki zaraz po zakupie. Warto również pamiętać, że prawo stoi po stronie kupującego. Przysługują mu między innymi uprawnienia z tytułu rękojmi, o której więcej w artykule “Rękojmia na samochód używany“.