wyższa akcyza na importowane samochody

W artykule przeczytasz

Premier Mateusz Morawiecki zapowiada wprowadzenie nowego podatku, który dotknie kierowców. Ministerstwo Finansów pracuje już nad regulacjami, a dotyczyć one będą sprowadzanych do Polski aut. Wyższa akcyza na importowane samochody w dużej mierze nie dotknie jednak Polaków. Wszystko dlatego, że tyczyć się będzie aut z silnikami o większej pojemności, podczas kiedy duża część naszych rodaków stroni od takich egzemplarzy.

Promowanie samochodów ekologicznych

Zmiana przepisów ma zachęcić Polaków do nabywania aut z silnikami elektrycznymi, których regulacje nie obejmą. Z drugiej strony, zmiany te mają pomóc ograniczyć wwożenie do Polski aut z pojemnymi silnikami powyżej 2,5 l. Nie zostaną one wprowadzone od razu, ale rozłożone w czasie.

Na szczęście wyższa akcyza na importowane samochody obejmie tylko nielicznych Polaków. Większość, z racji kosztów zakupu, ale też eksploatacji, decyduje się na import aut bardziej ekonomicznych, z silnikami o pojemności 1,6 l i mniejszych. Warto jednak zauważyć, że zmiany mają też ukrócić proceder, kiedy to do Polski sprowadza się auto z silnikiem powyżej 2 litrów, które opodatkowane jest wyższą stawką akcyzy, ale zgłaszane jako samochód ciężarowy (na te akcyza nie obowiązuje), by następnie odsprzedać je jako pojazd osobowy.

Obecne stawki akcyzy

Przy okazji należy zwrócić uwagę na obecnie obowiązujące przepisy prawa dotyczące akcyzy. Otóż na podstawie art. 100 ust. 1 ustawy z 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11, z późn. zm.) w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

* import niezarejestrowanego pojazdu na terytorium RP
* pierwsza sprzedaż niezarejestrowanego wcześniej pojazdu
* nabycie wewnątrzwspólnotowe (samochód sprowadzany jest do Polski z terytorium innego państwa członkowskiego UE)

Nie trudno zrozumieć, że podatek akcyzowy dotyczy samochodów osobowych, które zarejestrowano w Polsce po raz pierwszy, co tyczy się aut nowych oraz używanych. W zależności od pojemności ich silnika obowiązują w Polsce dwie stawki akcyzy:

* 3,1% wartości pojazdu, jeśli samochód ma silnik o pojemności do 2000 cm3
* 18,6% wartości pojazdu, jeśli samochód ma silnik o pojemności powyżej 2000 cm3

Wyższa akcyza na importowane samochody mogła zostać wprowadzona już w 2017 roku. Wówczas Ministerstwo Finansów chciało wdrożyć wyliczanie akcyzy z uwzględnieniem kilku grup pojemności jednostek napędowych, jak i wieku pojazdów. Ostatecznie odstąpiono od wprowadzenia tych zmian. Teraz wyższa akcyza na importowane samochody stanie się faktem. Dlatego każdy, kto próbuje nabyć na Zachodzie auto z większym silnikiem, powinien się pospieszyć. O kosztach proceduralnych importu pisaliśmy w artykule pt. Jak kupić używane auto z zagranicy?“.

Jak sprawdzić pojazd z zagranicy?

Zakup samochodu używanego, tak w Polsce, jak i za granicą, to zawsze spore ryzyko. Na pewno nie warto narażać się na utratę środków, a przy tym kosztowne naprawy, wcześniej nie sprawdzając takiego pojazdu. Podstawą jest raport VIN, który zawiera w sobie mnóstwo bezcennych o danym egzemplarzu informacji. Historia Pojazdu ukazuje wszystkie dane techniczne konkretnego egzemplarza czy jego fabryczne wyposażenie. Dodatkowo znajdują się w niej sekcje informujące o wezwaniach serwisowych ogłoszonych przez producenta, szkodach czy kolizjach takiego auta. W końcu to również zdjęcia z poprzednich aukcji sprzedażowych, na których można porównać wygląd samochodu sprzed lat z obecnym stanem.

Kluczowy z punktu widzenia finansowego, ale i prawnego jest też raport z baz kradzieżowych, który zwiększa szanse nabywcy na uniknięcie zakupu samochodu pochodzącego z kradzieży. Taki zakup skończyć się może nie tylko utratą auta, a w konsekwencji także wydanej na niego gotówki, ale również oskarżeniem o paserstwo. To w zależności od klasyfikacji czynu może być umyślne lub nieumyślne. Paserstwo umyślne unormowane jest w art. 291 i zagrożone karą pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat. Paserstwo nieumyślne (art. 292) zagrożone jest karą grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do 2 lat.

Taki raport może być więc doskonałym uzupełnieniem innych czynności około zakupowych. Zalicza się do nich oględziny samochodu przez doświadczonego mechanika, przegląd techniczny w niezależnym warsztacie lub ASO, czy jazdę próbną. Zwiększa to szanse kierowcy na zakup samochodu w dobrym stanie technicznym, który jednocześnie jest legalny, bezwypadkowy i nie ma przekręconego licznika przebiegu.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 10 Średnio: 3.8]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Co jest najważniejsze przy wyborze samochodu z drugiej ręki?