Obecne stawki za przejazd autostradą A4 Katowice – Kraków
Zanim przedstawimy, jak będzie kształtować się nowa opłata za autostradę Katowice – Kraków dla konkretnych kategorii pojazdów, najpierw przywołajmy obecnie obowiązujące stawki. Weszły one w życie z dniem 4 lipca 2022 roku i będą obowiązywać do 2 kwietnia 2023 roku włącznie:
- motocykle – 6 zł;
- pojazdy samochodowe o dwóch osiach – 13 zł (10 zł przy płatnościach elektronicznych);
- o dwóch osiach (kiedy przynajmniej jedna ma koło bliźniacze) oraz o dwóch osiach z przyczepami – 24 zł;
- pojazdy samochodowe o trzech osiach oraz o dwóch osiach, kiedy przynajmniej jedna ma koło bliźniacze z przyczepami – 24 zł;
- o ponad trzech osiach, a także o trzech osiach z przyczepami oraz o więcej niż trzech osiach z przyczepami – 40 zł;
- pojazdy, które nie mieszczą się w kategoriach od 1 do 4 oraz przekraczające normy w kodeksie drogowym (poprzez wymiary, nacisk na oś lub ciężar) – 40 zł.
Oznacza to, że kierowcy samochodu osobowego, którzy chcą przemierzyć cały ponad 60-kilometrowy odcinek, muszą liczyć się z wydatkiem rzędu 26 złotych lub 20 złotych przy płatnościach elektronicznych. Niestety, mimo niedawnej podwyżki, obecne stawki utrzymają się tylko do początku kwietnia 2023 roku.
Stawki opłaty za autostradę Katowice – Kraków od 3 kwietnia 2023 roku
Koncesjonariuszem autostrady jest spółka Stalexport Autostrada Małopolska (SAM). Spółka skierowała już wniosek do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad o zgodę na zmianę stawek opłat za przejazd dla wszystkich kategorii pojazdów. Nowe stawki mają zacząć obowiązywać od 3 kwietnia 2023 roku:
- (1. kategoria) motocykle – 6 zł;
- (1. kategoria) pojazdy samochodowe o dwóch osiach – 15 zł (13 zł przy płatnościach elektronicznych);
- (2. kategoria) o dwóch osiach (jeżeli przynajmniej jedna wyposażona jest w koło bliźniacze) i pojazdy o dwóch osiach z przyczepami – 46 zł;
- (3. kategoria) pojazdy samochodowe o trzech osiach i o dwóch osiach (jeżeli przynajmniej jedna wyposażona jest w koło bliźniacze z przyczepami) – 46 zł;
- (4. kategoria) o więcej niż trzech osiach, o trzech osiach z przyczepami i o więcej niż trzech osiach z przyczepami – 46 zł;
- (5. kategoria) pojazdy niemieszczące się w kategoriach od 1 do 4 oraz te, które poprzez wymiary, nacisk na oś lub ciężar przekraczają normy określone w przepisach o ruchu drogowym – 46 zł.
Skala podwyżek jest wysoka. Dla aut osobowych opłata za autostradę Katowice – Kraków wzrasta z 13 zł do 15 zł za bramkę. W przypadku pojazdów pozostałych kategorii podwyżki mają sięgnąć 6 zł na bramce. Maksymalnie wyniosą więc 46 zł za bramkę i 92 zł za przejazd całym odcinkiem. To dużo więcej niż obecne 80 zł. Jednocześnie zauważono, że dla pojazdów kategorii 2. i 3. będzie obowiązywać bonifikata, która zostanie skonsultowana z GDDKiA. Dlatego w przypadku tych pojazdów można spodziewać się niższej stawki, szczególnie że obecnie opłata dla nich wynosi 24 zł za bramkę. Należy więc spodziewać się opłat w okolicach 30 zł za bramkę i 60 zł za przejazd całym odcinkiem.
Niższy rabat dla płatności automatycznych
Dodatkowo spadnie także rabat za automatyczną opłatę za autostradę A4 Katowice – Kraków dla samochodów osobowych, tj.:
- do 2 kwietnia 2023 roku: 10 zł za bramkę i 20 zł za przejazd całym odcinkiem (taniej o 3 zł za bramkę w porównaniu z tradycyjną formą płatności);
- od 3 kwietnia 2023 roku: 13 zł za bramkę i 26 zł za przejazd całym odcinkiem (taniej o 2 zł za bramkę w porównaniu z tradycyjną formą płatności).
Przeczytaj też: “Aplikacja Autopay – jak działa alternatywa dla e-TOLL PL?”
W przypadku płatności automatycznych mowa o następujących metodach:
- elektroniczny pobór opłat: A4Go i Telepass;
- videotolling z aplikacjami: Autopay, SkyCash, mPay, IKO, transakcje z kartami ORLEN Flota.
Przeczytaj też: “SkyCash Autostrady – jak i gdzie korzystać z aplikacji?”
Wyższa opłata za autostradę Katowice – Kraków usprawiedliwiana inflacją
Poprzednia podwyżka opłaty za autostradę A4 Katowice – Kraków była tłumaczona wzrostem kosztów utrzymania autostrady i prowadzenia inwestycji. Wynikało to z szybko rosnących cen usług, materiałów budowlanych i nośników energii. Teraz koncesjonariusz usprawiedliwia się podobnie i ponownie wskazuje na inflację.
Warto podkreślić, że GDDKiA jest przeciw podwyżkom, ale nie może nic z tym zrobić poza opiniowaniem decyzji. Tak było przed poprzednią podwyżką, ale opłaty poszły w górę. Tak też będzie pewnie i tym razem, ponieważ podwyżki są zgodne z postanowieniami umowy koncesyjnej, która wygasa w 2027 roku. Natomiast pojawiają się sygnały, że spółce przyjrzy się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wprawdzie w tym przypadku UOKiK ma ograniczoną możliwość ingerencji, ale w związku z monopolem spółki przyjrzy się sprawie.
Przeczytaj też: “Kolejna podwyżka na A2 na odcinku Nowy Tomyśl – Konin”
Tymczasem, jak łatwo się domyślić, przychody z poboru opłat rosną. Zwiększa się też liczba pojazdów poruszających się autostradą A4 na odcinku Kraków-Katowice. Za okres styczeń-wrzesień 2022 roku wyniki były następujące:
- przychody z prowadzonego poboru opłat: 303,9 mln zł (wzrost rok do roku o 15,9 proc.)
- przychody całej Grupy Stalexport Autostrady: 307,3 mln zł (wzrost rok do roku o 15,2 proc.);
- zysk netto: 99,5 mln zł (wzrost rok do roku o 2,1 proc.);
- średni ruch dzienny: 47 500 pojazdów (wzrost rok do roku o 10,9 proc.).
Niestety, trudno o rozsądną alternatywę, nawet przy coraz wyższych opłatach za autostradę Katowice – Kraków. Za taką mogłaby uchodzić droga krajowa numer 94, ale po przebudowie przez GDDKiA trudno traktować ją jako alternatywę. Osoby podróżujące płatnym odcinkiem muszą więc przygotować się na kolejne podwyżki, a koszty są spore. Jak w jednym z wywiadów radiowych podawała słuchaczka, w związku z kolejną podwyżką miesięczny koszt dojazdów do pracy płatnym odcinkiem autostrady A4 Katowice – Kraków pochłonie z jej budżetu aż 1200 zł.
FAQ – najczęstsze pytania o podwyżkę opłata za autostradę Katowice – Kraków
Kiedy w życie wejdzie kolejna podwyżka opłat za przejazd odcinkiem autostrady A4 Katowice – Kraków?
Koncesjonariusz autostrady, czyli spółka Stalexport Autostrada Małopolska, wprowadzenie kolejnej podwyżki opłat planuje na dzień 3 kwietnia 2023 roku.
Jak mocno wzrosną stawki za przejazd autostradą A4 z Krakowa do Katowic?
W przypadku samochodów osobowych opłata wzrośnie z 13 zł do 15 zł na bramce. Dla pojazdów kategorii od 2. do 4. będzie to podwyżka o 6 zł za bramkę. Tak więc będzie to nawet do 46 zł za jeden punkt kontrolny. Pokonanie całego odcinka samochodem osobowym i z opcją zapłaty na bramce pochłonie 30 zł, pozostałymi pojazdami – nawet 92 zł.
Ile można oszczędzić na opłacie za przejazd odcinkiem autostrady A4 Katowice – Kraków przy płatnościach automatycznych?
Z takiej opcji mogą skorzystać kierowcy samochodów osobowych. Przy płatności automatycznej rabat to 2 zł za punkt kontrolny. Łącznie to 13 zł za pokonanie bramki i 26 zł za przejazd całą autostradą. Do płatności automatycznych zalicza się następujące metody: A4Go, Telepass, Autopay, SkyCash, mPay, IKO oraz transakcje z kartami ORLEN Flota.