zakaz dla diesli

W artykule przeczytasz

Stało się. Federalny Sąd Administracyjny zdecydował, że niemieckie miasta mogą wprowadzać zakaz poruszania się dla samochodów wyposażonych w silnik Diesla, które nie spełniają założonych norm emisji szkodliwych związków do środowiska. Szacuje się, że nowe przepisy mogą dotyczyć nawet 12 mln aut. Zakaz dla diesli z pewnością spowoduje, że część takich pojazdów trafi do Polski.

Diesle winne zanieczyszczenia środowiska

Całą sprawę zapoczątkowała organizacja Deutsche Umwelthilfe, która za przekroczenie europejskiej średniej obecności tlenków azotu w powietrzu wini samochody z silnikiem Diesla. Jeśli zakaz dla diesli wejdzie w życie i niemieckie miasta zaczną go stosować, oznaczać to będzie, że poruszać się po nich będą mogły jedynie te pojazdy, które spełniają normę Euro 6. Ta w życie weszła dopiero we wrześniu 2014 roku. Więcej o normach i emisji spalin piszemy w artykule pt. Jakie są dopuszczalne emisje spalin w samochodach?“.

Co natomiast z pojazdami, które są stosunkowo nowe, ale nie spełniają tej normy? Dla nich w miastach obłożonych zakazem nie byłoby miejsca. Na razie zakaz dla diesli wprowadzić chcą m.in. Stuttgart czy Düsseldorf. Możemy się jednak spodziewać, że kolejne metropolie szybko do nich dołączą. Zwłaszcza że mówi się o tym również w Monachium i kilku innych większych miastach w Niemczech.

Zakaz dla diesli a polski rynek

Analitycy przewidują, że po wprowadzeniu zakazu problem dotyczyłby nawet 12 milionów aut. Co to oznacza dla Polski? Logiczne jest, że właściciele takich samochodów, z których nie mieliby oni żadnego użytku, próbowaliby je odsprzedać. Jednym z największych rynków zbytu mogłaby być Polska, o czym zresztą pisaliśmy już w artykule Używane diesle z Niemiec zaleją polski rynek“. Zyska na tym z pewnością również polskie środowisko, a przecież walka ze smogiem trwa w Polsce w najlepsze. Dowodem na to są choćby pomysły monitorowania badań technicznych (więcej przeczytacie na Czemu posłuży nagrywanie badań technicznych?) czy zwiększenia kar za wycinanie filtrów DPF (czyt. Wysokie kary za usunięcie filtra DPF).

Spadek popularności diesli

Na takie zapowiedzi zmian w prawie reagują też sami kierowcy. Ci tracą zainteresowanie samochodami z silnikami wysokoprężnymi. Dokładnie pokazują to statystyki. W roku 2017 liczba rejestracji samochodów z silnikami Diesla wyniosła 6,77 mln egzemplarzy, a więc o blisko 8 proc. mniej niż rok wcześniej. Nawet pomimo tego, że cały rynek zanotował 3-procentowy wzrost. Na znaczeniu zyskują natomiast samochody z silnikami benzynowymi. Do tego dochodzą też hybrydy oraz auta elektryczne, które odnotowały blisko 50 proc. wzrost popularności.

Zakaz dla diesli i zmniejszenie zainteresowania takimi pojazdami to również sygnał dla samych producentów. Od 2022 roku znikną one z oferty koncernu Fiat Chrysler, do którego należą Jeep, Ram, Dodge, Chrysler, Maserati, Alfa Romeo i Fiat. Wcześniej na taki krok zdecydowały się inne firmy, a w tym Volvo, General Motors, Subaru i Porsche, o czym pisaliśmy w felietonie Samochody z silnikami Diesla od Porsche idą w odstawkę“.

Podsumowanie

Nie ma więc żadnych wątpliwości co do tego, że na europejskich drogach samochodów z sinikami wysokoprężnymi będziemy spotykać coraz mniej. Dotyczy to jednak głównie Zachodu Europy. Jak będzie w Polsce? Tutaj większych zmian nie mamy się co spodziewać. W dalszym ciągu większość Polaków decyduje się na zakup aut na rynku wtórnym. Dlatego w przypadku Polski zakaz dla diesli wprowadzany w niemieckich miastach może tylko i wyłącznie pomóc. Wiele z nich to samochody stosunkowo młode, które nie zanieczyszczają w tak wielkim stopniu środowiska, a poza tym są w dobrym stanie technicznym. O ile Polaków będzie oczywiście stać na kilkuletnie diesle, a nie pojazdy mające dziesięć lat czy więcej. Pamiętajmy jednak, że niezależnie od wyboru przyda się też dokładna weryfikacja nabywanego pojazdu. Choćby poprzez przegląd w zakładzie mechanicznym czy raport VIN.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 4]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.