Zdarza się dość często, że kierowcy nie zwracają uwagi na pojazdy uprzywilejowane. Wielu z nich po prostu nie wie, jak zachować się po pojawieniu się ich na drodze w sytuacji awaryjnej. Problem dostrzega także Ministerstwo Infrastruktury, które tym samym planuje zmiany w egzaminie na prawo jazdy. Dotyczyć mają one sytuacji, jaką jest tzw. korytarz życia.
Czym jest korytarz życia?
W pierwszej kolejności odpowiedzmy sobie na pytanie, czym jest korytarz życia. Tak oto jest to nic innego, jak miejsce, które zostawia się pojazdom ratunkowym poruszającym się w korku pomiędzy stojącymi w nim samochodami. Szczególnie ważne jest to na drogach ekspresowych czy też autostradach, gdzie w przypadku jakichś kolizji czy wypadków szybko tworzą się korki. Wielu kierowców w takiej sytuacji się gubi. Reaguje na to Ministerstwo Infrastruktury, które chce wprowadzić zmiany w egzaminie na prawo jazdy.
Co obejmą zmiany w egzaminie na prawo jazdy?
W związku z tym, że nie da się takiego zdarzenia odtworzyć na części praktycznej, zmiany w egzaminie na prawo jazdy związane z korytarzami życia dotyczyć mają jedynie teorii. Na egzaminie teoretycznym znaleźć mają się pytania, które będą dotyczyć zasad przepuszczania karetek, straży pożarnej i innych pojazdów uprzywilejowanych.
To nie wszystko, ponieważ do końca 2019 roku resort chce także opracować koncepcję dotyczącą korytarzy życia na drogach szybkiego ruchu. Wzorem krajów z Zachodu Europy wypracowane mają zostać zasady zachowania kierowców w takich sytuacjach. Kolejnym krokiem będzie przygotowanie propozycji zmian legislacyjnych. Możliwe, że na szerszą skalę zakrojona zostanie także akcja informacyjna dla kierowców.
Jak utworzyć korytarz życia?
Warto też przypomnieć, jak zachować się na drodze, kiedy zbliża się pojazd uprzywilejowany. Policja przypomina, że w sytuacji, kiedy droga staje się zakorkowana, należy zjechać na bok pasa. Wielu czeka z tym do czasu, aż usłyszy czy tym bardziej zobaczy karetkę lub inny pojazd uprzywilejowany. To błąd, ponieważ zjechać należy od razu, pozostawiając przestrzeń do tego, aby taki pojazd miał miejsce do przejechania.
Dodajmy od razu, że w przypadku autostrad kierowcy poruszający się lewą stroną jezdni zawsze zjeżdżają na lewo. Ci jadący pozostałymi pasami kierują się na prawo. W ten sposób tworzy się wystarczająco szeroki pas do tego, aby przedostały się nim służby ratunkowe.
Podsumowanie
Przypomnijmy, że nie są to jedyne zmiany, które dotyczą prawa jazdy. W artykule pt. “Zniesienie opłaty za egzamin na prawo jazdy dla osób niepełnosprawnych“ pisaliśmy, że z opłat za część praktyczną zwolnieni będą niepełnosprawni odbywający egzamin własnym środkiem transportu.
Poza tym wszytko wskazywało na to, że na sporo zmian przygotować się będą musieli młodzi kierowcy, którzy są świeżo upieczonymi adeptami jazdy. Szerszej opisaliśmy je w artykule pt. “Nowe przepisy dla młodych kierowców“, choć już teraz wiadomo, że z dniem 4 czerwca duża ich część nie wejdzie w życie. Wszystko ze względu na kolejne odłożenie w czasie wprowadzenia systemu CEPiK 2.0. Najwyższa Izba Kontroli mocno krytykuje ten system i dopatrzyła się w nim wielu nieprawidłowości. Wnioski postawione przez NIK wymieniliśmy w artykule “Krytyka systemu CEPiK ze strony Najwyższej Izby Kontroli“.