Żywotność opon wielosezonowych
Opony całoroczne cieszą się dużą popularnością wśród zmotoryzowanych. Również dlatego, że zimy są w Polsce coraz łagodniejsze. Jeżeli również i Ty interesujesz się takim ogumieniem, powinna Cię też interesować żywotność opon wielosezonowych. Dlatego sprawdzam, na jak długo wystarczy ogumienie wielosezonowe.

W artykule przeczytasz

Co wpływa na żywotność opon?

Zanim podpowiem, jaka jest żywotność opon wielosezonowych, najpierw odniosę się do czynników mających wpływ na zużywanie się ogumienia. Duże znaczenie mają styl jazdy oraz przebieg.

Co nie dziwi, im jeździsz bardziej dynamicznie i brawurowo, tym opony zużywają się szybciej. Oczywiście to wartości szacunkowe, ale możesz być zmuszony do wymiany ogumienia już po 25 000 km. Jeżeli jeździsz stosunkowo spokojnie, przebieg ten wydłuża się 2-krotnie (50 000 km), a nawet 4-krotnie (100 000 km).

Rzecz jasna im większy przebieg, tym opony są bardziej zużyte. Wraz z kolejnymi pokonywanymi kilometrami opona zwyczajnie się zużywa i traci swoje właściwości. Dlatego musisz też zwracać uwagę na ogólny stan techniczny ogumienia. Żywotność opony zależy od jej jakości, metod konserwacji, sposobu przechowywania i użytkowania, a także roku produkcji.

Przeczytaj też: “Jaki jest dopuszczalny wiek opon w Polsce?

Wiek opon ma ogromne znaczenie i nie należy używać ogumienia, które ma powyżej 10 lat. Wymienić trzeba też opony noszące wyraźne ślady uszkodzeń i deformacji. Zwróć też uwagę na bieżnik.

Zgodnie z przepisami nie możesz poruszać się samochodem na oponach z bieżnikiem poniżej 1,6 mm. Jeżeli jest to opona zimowa, wymiany ogumienia warto dokonać przy bieżniku o głębokości 3-4 mm. Warto, bo nie masz takiego obowiązku. Bez ryzyka ukarania mandatem i zatrzymania dowodu rejestracyjnego możesz poruszać się na zimówkach z bieżnikiem o głębokości minimum 1,6 mm, aczkolwiek pamiętaj o bezpieczeństwie. Warto zdecydować się na zakup nowych opon wcześniej.

Jak często należy wymieniać opony sezonowe?

Nie można jednoznacznie stwierdzić, jak często wymieniać opony. Jeżeli jest to ogumienie sezonowe, pamiętaj, że opony letnie są sztywniejsze od zimówek. Jako że nie stają się w czasie upałów bardzo miękkie, są bardziej żywotne. Mają też mniej agresywny bieżnik. Od opon zimowych podobnej klasy są one żywotniejsze nawet o ok. 30 proc.

Przeczytaj też: “Wymiana opon na letnie. Kiedy udać się do zakładu wulkanizacji?

Wydaje się, że kierowca jeżdżący rozsądnie i spokojnie, o ile stan opon na to pozwala, powinien je wymienić po ok. 50 000 km. Przy agresywnym stylu jazdy może to być zaledwie 25 000 km. Podobne maksymalne przebiegi będą mieć opony zimowe.

Należy więc zakładać, że opony letnie i zimowe wystarczają na 4-6 lat eksploatacji. Oczywiście przy spokojnej jeździe i niewielkim przebiegu mogą one starczyć nawet na 6-8 lat. Dłużej nie należy ich eksploatować. Ważny jest też wiek.

Jeżeli zastanawiasz się, ile lat mogą mieć opony, maksymalnie jest to okres 10 lat od daty produkcji. Oczywiście możesz założyć do auta starsze ogumienie, ale jest to niebezpieczne.

Żywotność opon wielosezonowych. Na jak długo wystarczą opony całoroczne?

Jak nie trudno policzyć, jeżeli ogumienie sezonowe wystarcza na 4-6 lat, żywotność opon wielosezonowych jest dwukrotnie krótsza. Wydaje się więc, że częstotliwość wymiany opon całorocznych należy ustalić na 2-3 lata, ewentualnie okres ten nieco wydłużyć. Może się więc wydawać, że korzystanie z opon wielosezonowych nie ma większego sensu. Zwłaszcza że są one droższe od ogumienia sezonowego.

Jest to jednak kwestia indywidualna. Na pewno również takie ogumienie ma wiele zalet. Nie ma obowiązku ich przechowywania w odpowiednich warunkach. Sam krótszy okres eksploatacji ogranicza też zjawisko pogarszania się właściwości opon wynikających ze starzenia się gumy. Pozytywnie wpływa to na bezpieczeństwo.

Oszczędności w tym przypadku generuje też brak konieczności sezonowej wymiany opon. Z drugiej strony również przy oponach wielosezonowych należy pamiętać o okresowym wyważaniu kół. Pracownik serwisu powinien od razu zamienić koła między osiami. Dzięki temu podczas jazdy na oponach całorocznych bieżnik wszystkich opon będzie zużywał się równomiernie.

Podsumowując, żywotność opon wielosezonowych jest dwukrotnie krótsza niż ogumienia sezonowego. Oczywiście również trwałość takich opon można wydłużyć. Unikaj dynamicznej jazdy, gwałtownego hamowania i szybkiej jazdy na zakrętach. Pilnuj też prawidłowego ciśnienia w kołach. Na szybsze zużycie bieżnika wpływ mają też niesprawne zawieszenie i układ kierowniczy.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 6 Średnio: 4.5]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

5 Responses

  1. Nie polecam opon całorocznych marki Bridgestone Weather Control A005 Drive Guard 100V 215/60R17. Opony po 3,5 latach użytkowania (spokojna jazda po normalnych nawierzchniach przez doświadczonego kierowcę), na nowym samochodzie (Toyota) wytrzymały tylko 20 000 km przebiegu i praktycznie się rozleciały ( kruszy się i odpada bieżnik na całym obwodzie). Gwarancja na opony 5 lat (sic!), a tu tylko szmelc. Producent stwierdził zużycie 50%, a diagnosta nie dopuszcza do dalszej jazdy. Opinie warsztatów również negatywne- opony nie nadają się do dalszej, bezpiecznej eksploatacji. Ostrzegam ewentualnych klientów – MOJA OCENA JAKO UŻYTKOWNIKA – NEGATYWNA !!! Wywalona spora kasa, jakość denna.

  2. Dołączam się w pełnej rozciągłości do powyższego komentarza – w moim przypadku opony Bridgestone Weather Control A005 205/60 R16 96V XL zostały założone do Volvo V60 (auto żony, spokojna jazda) i po 17,5 tys. km przebiegu grubość bieżnika wynosi: LP: 3,3 PP 2,5, LT 4,3, PT 4,3. Tak więc dwie opony przednie są już do wyrzucenia, gdyż idzie zima. Co ciekawe, w ciągu ostatniego roku eksploatacji auto przejechało tylko 5,2 tys. km i w ciągu tego czasu ubyło z bieżnika: LP: 1,3 (!!!) , PP 2,10 (!!!!!!), LT 0,8, PT 0,8. Geometria w porządku. Dwa milimetry zjechane po 5 tys km? Toż to szajs najgorszy a nie marka premium. Halo Bridgestone! W drugim aucie mam Michelin Crossclimate SUV 235/50R18 101 V XL, które przejechały dotychczas ponad 44 tys. km i aktualnie mają grubość bieżnika w przedziale 4,7 – 5,1 mm.

  3. Tutaj serwis. Proszę naprawić zawieszenie i obserwować. Takie zjawisko może występować przy bardzo zużytych starych autach, które są zaniedbywane przez nieodpowiedzialnych właścicieli.

  4. Potwierdzam poprzedników odnośnie Bridgestone Weather Control A005. Mam te same opony, po roku i 15 tyś km wyglądają jak 10 letnie opony. Nigdy więcej tej marki

  5. To ja myślałem, że ja tylko trafiłem na wadliwa produkcję opon. Od 5 lat jeżdżę spokojnie na vredestein quatrac 5 w tym roku zauważyłem, że opony zaczynają się rozpadać guma kruszeje i boki pękają jak i bieżnik. Dystans przejechany 65kkm. Brat jeździ na michelin cros climate 7 lat przebieg 40kkm nic z tymi oponami się nie dzieje. Opony quadrac 5 przez te lata spisywał się bardzo dobrze w każdych warunkach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.