Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Alfa Romeo jest z całą pewnością marką wyjątkową i szczególną w skali stuletniej historii włoskiej motoryzacji.

Zachęcamy do ciekawej lektury o początkach marki, założycielach i modelach które zapisały się na kartach światowej motoryzacji.

Anonima Lombarda Fabbrica Automobili

Do założenia spółki Anonima Lombarda Fabbrica Automobili doszło w  1910 roku. Od tej nazwy wziął się skrót ALFA rozwinięty w późniejszym okresie o nazwisko inżyniera Nikola Romeo, który w czasie I wojny światowej objął kierownictwo nad fabryką.

Jednak początki marki sięgają jeszcze kilku lat wstecz.

W 1906 roku pionier motoryzacji Alexandre Darracq wraz z Ugo Stellą, mediolańskim arystokratą założyli fabrykę samochodów.

Jednak auta na licencji Darracqa były produkowane zaledwie przez dwa lata. Współpraca zakończyła z powodu kłopotów finansowych.

Stella wspólnie z grupą przedsiębiorców z Lombardii wykupił firmę. Nadano jej nazwę Anonima Lombarda Fabrica Automobili – w skrócie ALFA.

Pierwsze modele Alfa Romeo

Pierwsze pojazdy powstały w 1910 roku. Były to modele 12 HP i 24 HP. Nazwa pochodzi od mocy silnika. Oba zaprojektowane przez Giuseppe Merosiego.

W tamtym czasie aby zaistnieć w branży należało wystartować w wyścigu. I tak w kwietniu 1911 roku Alfa Romeo 12/15 HP wystartowało w Criterium di Regolarita w Modenie. Miesiąc później dwie usportowione 24 HP Corsa wzięły udział w wyścigu Targa Florio.

Jednak prawdziwym sportowym pojazdem okazał się model 40/60 HP. Miał sześciolitrowy silnik OHV i zawory sterowane popychaczami przez dwa wałki rozrządu w kadłubie.

Samochód wyglądał naprawdę kosmicznie jak na tamte czasy. Święcił też triumfy. Zajął pierwsze miejsce w swojej kategorii w rajdzie Parma-Bercetto w 1913 roku. Natomiast w latach 1920-1921 wygrywał wyścigi na torze Mugello.

Okres międzywojenny

Niestety pierwsza i druga wojna światowa stanęły na drodze rozwoju każdej rozwijającej się w tamtym okresie marki. W tym również Alfa Romeo. W tym czasie zarzucono produkcję aut na rzecz produkcji zakontraktowanej na potrzeby wojska.

Jednak jeszcze przed wybuchem II wojny światowej zaprezentowany został model 158 określany jako Alfetta. W 1950 roku model ten zdobył pierwszy tytuł mistrzowski F1.

Czasy powojenne

Pierwszym modelem Alfa Romeo produkowanym po wojnie był 6C 2500 w sportowej wersji. A w 1950 roku, dzięki wsparciu uzyskanemu z planu Marshalla rozpoczęto prace nad słynnym sedanem 1900.

Największym hitem w latach powojennych okazał się jednak model Giulietta. Produkowana była w latach 1954-62 i dostępna jest w różnych wersjach nadwoziowych.  W tym czasie popularność zyskał także model Giulia, produkowany w latach 1962-1976.

Niestety markę dopadły problemy finansowe i została ona sprzedana koncernowi FIAT w 1986 roku. Rok później wychodzi model Alfa 164, który jest pierwszym modelem stworzonym pod nadzorem Fiata.

Lata współczesne

Końcówka lat 90. XX wieku przyniosła marce sukcesy. Wtedy to wypuszczono model 156, który w 1998 roku zdobył tytuł Car of the Year. Również późniejsza Alfa 147 – zdobyła tytuł Samochodu Roku w 2001.

W 2008  roku do sprzedaży wprowadzony zostaje model MiTo, w między czasie odradza się Gulietta, a w 2013 roku rusza produkcja zaprezentowanego dwa lata wcześniej modelu 4C.

Ważny dla marki jest rok 2016. Wtedy to do produkcji trafia model Stelvio – pierwszy SUV marki. Latem 2018 roku kończy się produkcja modelu MiTo.

W 2020 roku koniec produkcji słynnej Gulietty przypieczętowała pandemia oraz niewątpliwie nadciągające zmiany wywołane przechodzeniem na bezemisyjną motoryzację.

W 2021 roku Alfa Romeo ma wypuścić kompaktowego crossovera bazującego na prototypie Tonale.  Jednak i tutaj pandemia koronawirusa może przyczynić się do opóźnienia premiery. 

Niewątpliwie marka miała w swojej karierze tzw. “5 minut”. Czy jeszcze to powtórzy? Nie wiadomo. Na pewno będzie musiała sprostać zmianom na rynku i odnaleźć się w nowej bezemisyjnej rzeczywistości.

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Co jest najważniejsze przy wyborze samochodu z drugiej ręki?