Honda e to samochód w pełni elektryczny obsypany licznymi nagrodami. Zdobyła tytuł World Urban Car of the Year w prestiżowym konkursie World Car Awards 2021, znalazła się również w pierwszej trójce w kategorii World Car of the Year, a także została nominowana do nagrody World Car Design Award.
Skąd taki zachwyt? Z chęcią sprawdzimy.
Elektryczna Honda e zdecydowanie wyróżnia się na tle innych modeli elektrycznych aut. Stylistyka retro z pewnością nie każdemu przypadnie do gustu jednak należy podkreślić, iż ten właśnie model dostał nagrodę Red Dot Design Awards 2020 za design. Honda twierdzi, że zbudowała samochód przyszłości nie odcinając się od przeszłości. Jednak o gustach się nie dyskutuje więc porozmawiajmy o konkretach.
Honda e – nasze wrażenia
Redakcja autobaza uzyskała możliwość testowania tego modelu więc podzielimy się naszymi wrażeniami z testu. Z pewnością Honda e to niewielkich rozmiarów zwinny nadający się świetnie do miasta elektryk. Auto nie pozostaje obojętne zarówno dla innych użytkowników dróg jak i pieszych. Przykuwa uwagę swoją zdecydowanie odmienną od innych aut stylistyką. W tej właśnie stylistyce znajduje się nawiązanie do pierwszych małych modeli Honda Civic…
Jednak mimo wszystko, patrząc na to auto, nie można uniknąć skojarzeń z poczciwym maluchem…
Zarówno przód jak i tył są bardzo do siebie podobne przez zastosowanie tam tych samych okrągłych lamp ledowych. Ukryte klamki dopieszczają design Hondy i sprawiają, że całość wygląda naprawdę nowocześnie, a linia nadwozia wydaje się być niczym nie zakłócona.
A wnętrze?
Wnętrze
Wnętrze wygląda bardzo elegancko i nowocześnie. Jakość materiałów, wykonanie i spasowanie oceniamy naprawdę bardzo dobrze. Uwagę tu zdecydowanie przykuwa biegnący przez cały kokpit multimedialny ekran dotykowy. Podzielony jest na mniejsze ekrany, na których mogą być niezależnie wyświetlane różne informacje. Nawet pasażer ma swój ekran z osobnym sterowaniem i złączem HDMI co umożliwia podłączenie komputera (po stronie pasażera dostępne jest także gniazdo 230 V). Oczywiście mamy łączność Bluetooth oraz dwa porty USB dla pasażerów z przodu i dwa dodatkowe porty USB z tyłu.
Ekran na kokpicie dopełnia centralne lusterko Hondy e, które można przełączyć tak, aby wyświetlało obraz z kamery skierowanej do tyłu, zamiast zwykłego lusterka wstecznego. To rozwiązanie z pewnością podnosi bezpieczeństwo i komfort. Szczególnie jeśli pole widzenia kierowcy do tyłu jest zasłaniane przez pasażerów lub ładunek.
W środku jak na ten segment jest całkiem sporo miejsca. Z przodu siedzi się wygodnie, a tylna kanapa jest przeznaczona tylko dla 2-óch osób. Przez akumulatory i napęd na tylne koła podłoga jest nieco wyżej i wysokie osoby mogą mieć wrażenie jakby siedziały z tyłu na za małym krzesełku. Jednak wgłębienie w suficie daje komfort siedzenia nawet wysokiej osobie.
Bagażnik malutki – zaledwie 171 l, po złożeniu tylnych siedzeń mamy do dyspozycji 861 l. Tylna kanapa składa się na płasko z podłogą bagażnika.
Nowoczesne rozwiązania
Honda e zastosowała system bocznych kamer (SCMS), który zastąpił konwencjonalne lusterka boczne niewielkimi urządzeniami przekazującymi obraz na żywo do dwóch sześciocalowych ekranów wewnątrz pojazdu. Rozwiązanie to, po raz pierwszy zastosowano w segmencie samochodów kompaktowych.
Całość działa bardzo intuicyjnie i płynnie. Naprawdę nie ma się do czego przyczepić. Elementy wnętrza oraz siedzenia wykonane są z materiałów, przypominających trochę babciną spódnicę jednak mają tworzyć wrażenie spokoju, harmonii i niezobowiązującego luksusu.
Samochód ten jest wyposażony w najnowocześniejsze rozwiązania techniczne i w zaawansowaną inteligentną łączność. Właściciel Hondy e będzie miał do dyspozycji aplikacje My Honda + oraz sztuczną inteligencję Honda Personal Assistant. Szkoda tylko, że pomimo prób połączenia się z aplikacją nie jesteśmy w stanie na dzień dzisiejszy tego zrobić bez komputera. Aplikacja wymaga uwierzytelniania które przychodzi na mail i automatycznie rozłącza naszą sesję przy wyjściu z niej. Funkcji nie byliśmy zatem w stanie sprawdzić.
Cóż potrafi ten Personal Assistant od Hondy (HPA)?
Uczy się on np. lepszego rozumienia głosu użytkownika i ułatwia połączenie samochodu i kierowcy ze światem zewnętrznym. Honda chce uprościć czynności wykonywane przez kierowcę, stąd np. kluczyk cyfrowy, umożliwiający bezpieczny kontakt z samochodem za pomocą telefonu. Gdy tylko się zbliżamy auto się odblokowuje i jest gotowe do jazdy. Zapomnicie o kluczykach ale macie skonfigurowany telefon? To nie problem samochód otworzycie i uruchomicie po NFC.
Zarządzanie samochodem z telefonu lub z komputera pokładowego
Można wiele ustawić z poziomu telefonu, gdyby tylko udało nam się połączyć ze wspominaną już aplikacją. Nic jednak straconego z poziomu samego samochodu możecie np ustawić klimatyzację, według dni tygodnia. Co mamy na myśli? Jeśli jeździcie do pracy w godzinach 8 – 16, to możecie zaprogramować samochód tak aby o 15:45 zaczął się chłodzić w lato a w zimie włączyć ogrzewanie. Wsiadając do samochodu temperatura będzie dostosowana do waszych preferencji.
Pakiet funkcji bezpieczeństwa
W tym niewielkim elektryku mamy też interesujące systemy bezpieczeństwa. Np. kontrola pedału przyspieszenia, która ogranicza skutki kolizji poprzez zapobieganie nagłemu przyspieszeniu podczas cofania lub ruszania.

Mamy funkcję hamowania przy niskiej prędkości (gdy na naszej drodze znajduje się przeszkoda). Aplikuje ona hamowanie awaryjne podczas jazdy z małą prędkością. Mamy też system powiadamiania kierowcy o odjeżdżaniu poprzedzającego samochodu, gdy tylko zacznie on ruszać z miejsca. Bardzo przydatna sprawa kiedy na światłach masz nosa w smartfonie, no nie…?
Kolejną dodaną funkcją jest Honda Parking Pilot. Zapewnia on dodatkowe wsparcie kierowcy poprzez monitorowanie miejsc parkingowych i wyróżnianie na ekranach odpowiedniej pozycji do rozpoczęcia w pełni autonomicznego parkowania.
Jednym słowem to określenie samochód przestaje być wystarczające dla tego modelu. To raczej nowoczesne urządzenie do przemieszczania się… To tak jakby smartfona nazywać tylko i wyłącznie telefonem…
Dynamiczna jazda
Honda e jest stworzonym od podstaw elektrykiem, gdyż powstała na dedykowanej platformie dla samochodów elektrycznych.
Jej wymiary to
- długość 390 cm
- szerokość 175 cm
- rozstaw osi 205 cm
Napęd na tylne koła i niesamowity rozkład masy 50:50 zapewniają parametry odpowiednie do dynamicznej jazdy. Honda e jest autem stworzonym do miejskiej jazdy. Jej kompaktowe proporcje i promień skrętu wynoszący 4,3 m oraz nisko położony środek ciężkości sprawiają iż to auto naprawdę świetnie spisuje się w mieście.
Jedzie się cicho i płynnie. Kiedy trzeba mocniej przyspieszyć wystarczy tylko nacisnąć pedał gazu, aby mieć dostęp do mocy jaką oferuje silnik elektryczny. Nie mamy tu gałki zmiany biegów, natomiast można wybrać dwa tryby jazdy. Normal, przeznaczony do cichej, spokojnej jazdy po mieście oraz Sport, przy którym samochód dynamiczniej reaguje na działania kierowcy.
Zasięg, osiągi i cena
Akumulator 35,5 kWh zapewnia zasięg 222 km (WLTP), z ładowaniem do 80% w zaledwie 30 minut przy wykorzystaniu szybkiej ładowarki DC. Unikalny system zarządzania termicznego podnosi zasięg akumulatora w wysokich i niskich temperaturach, pozwalając samochodowi na zachowanie optymalnego zasięgu i częstsze korzystanie z szybkiego ładowania prądem stałym. Jednak w naszych testach to auto dysponowało zasięgiem 100 – 120 km.
Auto jest oferowane w dwóch wersjach: 136 KM i 154 KM. W tej mocniejszej wersji możemy wybrać sobie felgi 14” lub 16”. Jednak decydując się na większy rozmiar felg skracamy tym samym zasięg wg producenta o 12 km. Przyspieszenie to 8 – 9 s. do 100 km/h w zależności od wersji silnika jaką się posiada.
Honda e cena w podstawowej wersji kosztuje 155 200 tys. a w tej mocniejszej Advanced od 168 200 tys. Po uzyskaniu dopłaty do elektryków tańszy model możemy nabyć za 136 450 zł.
Podsumowanie
Nie ulega wątpliwości, że Honda e jest unikalnym i nowoczesnym samochodem. Jest autem przeznaczonym do jazdy po mieście, na niewielkich odcinkach. Wtedy nie będziemy skazani na częste postoje w celu uzupełnienia zasięgu km. Przyjemność jazdy jaka z niej płynie jest ogromna. Wyposażona w przeróżne systemy bezpieczeństwa, ułatwiające kierowcy podróżowanie, a dla pasażera czyni je wyjątkowo przyjemne. To jest jak samochód z przyszłości. Jeżeli nie interesuje cię wysoka jak na polskie warunki i segment auta cena, to bierz ją i nawet się nie zastanawiaj. Z pewnością będziesz zadowolony. Sprawdzi się jako dodatkowe auto do miejskiej jazdy.