Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Adam Opel

Historia Opla zaczyna się nie od produkcji silników czy rowerów, ale od produkcji… maszyn do szycia!

Adam Opel od którego wzięła się nazwa marki, był niemieckim przemysłowcem, który w 1862 roku, skonstruował swoją pierwszą maszynę do szycia.

Założył firmę, która szybko zaczęła się rozrastać, a Opel stał się jednym z największych producentów tych urządzeń. Jednak na samej produkcji maszyn do szycia nie poprzestano.

Od 1884 roku prowadzono również prace nad budową roweru. Po dwóch latach pierwszy model opuścił zakład produkcyjny. Po śmierci Adama Opla jego zakład przejmują dwaj synowie – Fritz i Wilhelm.

Jednocześnie był to czas (przed pierwszą wojną światową) intensywnego rozwoju przemysłu samochodowego. Synowie Adama Opla postanowili ukierunkować dalszy rozwój firmy na tory związane z przemysłem samochodowym.

Opel System Lutzmann

W 1899 roku synowie Opla podpisują umowę z producentem podwozi z Dessau. Dzięki temu dochodzi do skonstruowania pojazdu napędzanego silnikiem spalinowym o nazwie Opel System Lutzmann. Sprzedano 11 egzemplarzy.

To zachęciło spadkobierców Opla do dalszych działań w zakresie konstruowania pojazdów i w 1901 roku podpisano umowę z francuskim konstruktorem Alexandrem Darracq. Tak powstał model 9PS.

Powstają kolejne modele – Opel 10/12PS, a marka zaczyna produkować również motocykle.

W 1909 roku powstał iście przełomowy model 4/8PS który rozsławił markę wśród lekarzy i wyższych sfer. Dodatkowo przystępność cenowa przyczyniła się do jego sukcesu.

Porzucenie produkcji maszyn

Podczas pierwszej wojny światowej skupiono się na produkcji maszyn ciężarowych, choć zupełnie nie zaprzestano produkcji aut osobowych. Z oczywistych powodów była to produkcja poboczna.

W 1912 roku po pożarze fabryki postanowiono zaprzestać produkcji maszyn i skupić się na produkcji pojazdów. Po I wojnie światowej Opel produkował samochody, motocykle i rowery.

General Motors przejmuje Opla

Powodzenie automobili oferowanych przez Opla doprowadziło go pod koniec lat 20. XX wieku do objęcia 37,5% udziałów w rynku co uczyniło go największym niemieckim producentem samochodów.

W 1929 roku marka stała się częścią amerykańskiego koncernu General Motors, oferując przy tym możliwość zakupu pojazdów na kredyt.

Po połączeniu z General Motors powstaje seria 1,8. Projekt był z USA, ale produkcja europejska. Ponieważ pojazdy odniosły sukces, to postanowiono zaproponować różne warianty nadwozia.

Hit marki – Kadett

W 1935 r. na rynek wchodzi Opel Olimpia. Był on pierwszym niemieckim samochodem z integralną całkowicie stalową ramą i nadwoziem. W 1936 roku zadebiutował model Kadett i powstawał do 1940 roku. Niska cena zapewniła mu popularność i sprzedał się w ilości ponad 107 tys. egzemplarzy.

Popularność auta sprawiła, że w 1962 roku wznowiono produkcję i trwała ona aż do 1993 roku. Auto to stało się hitem marki.

Corsa, Omega i Vectra

Na początku lat 80. zaczęto produkować model Corsa – znany po dziś dzień. W drugiej połowie lat 80. do Corsy dołączyły Omega i Vectra. Ta ostatnia szybko stała się bestsellerem i była produkowana przez aż 20 lat!

1989 roku Opel mógł się pochwalić porządnymi sukcesami, modelami pobijającymi rynki i wyprodukowaniem 25 milionów egzemplarzy. Ponadto w tym roku jako pierwszy w całej Europie wprowadza katalizator do standardowego wyposażenia wszystkich modeli.

Dzisiaj znanym modelem marki jest Opel Adam, nawiązujący nazwą do założyciela marki. Model ten klient może całkowicie spersonalizować pod swoje potrzeby.

Marka sprzedaje rocznie ponad 700 000 tys. aut na całym świecie i rozwija się obecnie jako producent aut elektrycznych wprowadzając do oferty np. W pełni elektryczny ENYAQ iV.