Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Renault to marka znana szeroko na całym świecie. Również w Polsce. Jej tradycja sięga 1899 roku, kiedy to trzej bracia o nazwisku Renault założyli przedsiębiorstwo produkujące auta.

Renault Freres

W przeciwieństwie do innych marek przedsiębiorstwo braci Renault od razu produkowało automobile i nie zaczynało od silników dla przemysłu, rowerów czy maszyn do szycia…

Po roku od założenia wyprodukowano 76 aut i zatrudniano już 110 pracowników. Silniki dostarczane do aut pochodziły od innych firm, jednak już w 1902 roku powstał pierwszy silnik jednego z braci i założycieli marki Louisa o pojemności 3750 cm³ i mocy około 25 KM.

Produkcja podczas wojny

I wojna światowa pomogła rozsławić markę dzięki zarekwirowaniu taksówek i dostarczeniu nimi wojska na pole bitwy nad rzeką Marną, co przesądziło o zwycięstwie.

W czasie wojny przedsiębiorstwo trudniło się również produkcją silników lotniczych, samolotów, samochodów transportowych, a nawet czołgów i amunicji.

Po wojnie, zgodnie z ówczesnymi trendami zostało przekształcone w spółkę akcyjną o nazwie Fabryka Renault. Z powrotem ruszyła produkcja aut dla ludności cywilnej. Zaczęto tam również produkować traktory.

Niestety II Wojna Światowa nie oszczędziła zakładów Renault. Po przejęciu przez Niemców, produkowano tam czołgi.  W końcu na przełomie 1942 i 1943 roku fabrykę zbombardowano i zniszczono w 80%.

Model 4CV

Jej założyciela oskarżono o współpracę z Niemcami i w 1944 r. zmarł w więzieniu. Jednak zanim to nastąpiło Louis zdążył zaprojektować w konspiracji przed Niemcami i stworzyć prototyp modelu 4CV.

Upaństwowione po wojnie zakłady powróciły do produkcji aut. I tak w 1947 roku zaczęto produkować model 4CV.

Było to auto dla mas stworzone na podobieństwo Volkswagena KdF-Wagen. Miało być autem dla mas i tak też się stało. Jego niska cena wpłynęła na popularność i w latach 1947 – 1961 wyprodukowano 1105 000 egzemplarzy.

Model ten okazał się na tyle dobry, że w 1951 roku wygrał 24 godzinny wyścig LeMans w swojej klasie aut.

Nowe modele

Równolegle powrócono do produkcji traktorów. Powstał model oznaczony R3040 i pomalowany na pomarańczowo. Od tej pory traktory tej marki mają właśnie kolor pomarańczowy.

Natomiast popularność modelu 4CV sprawiła, iż zaczęto pracować nad nieco większym modelem. W 1951 roku na produkcję wszedł model o nazwie Frégate. Ąuto było większe od modelu 4 CV, niezbyt szybie ale za to niezawodne i wygodne.

W latach 50. powstał jeszcze Renault Dauphine, a potem model Floride. Dauphine również zyskało popularność i sprzedawało się dobrze nie tylko we Francji, ale też w USA, w Niemczech i we Włoszech.

Renault 4 i 6

W latach 60. rozpoczęła się produkcja innowacyjnej 4. Auto miało przedni napęd i ciśnieniowy układ chłodzenia. Auto było również produkowane w wersji cabrio, jako limuzyna oraz pick-up. Alternatywą dla 4 miała być 6.

W 1965 roku zadebiutował pierwszy hatchback – był to model 16. Zyskał on nawet nagrodę “Car of the year”. Natomiast na model 12 skonstruowany na podobnej do 16 zasadzie została wykupiona licencja przez rumuńską Dacię.

Lata 70. i 80. to kolejne popularne modele Renault, takie jak 5 i  model Fuego. W 1984 roku pojawił się pierwszy w Europie van Espace.

Znane do dziś

W latach 90. powstały modele takie jak Clio, które obecnie doczekało się czwartej generacji, Twingo, Laguna czy Megane oraz Scenic. Do dziś również dobrze sprzedaje się dostawcze Kangoo.

Przełomem z pewnością jest powstanie elektrycznego modelu ZOE, które to również możemy spotkać na ulicach polskich miast.

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Co jest najważniejsze przy wyborze samochodu z drugiej ręki?