Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

SKODA Auto

Skoda to dobrze znana i ceniona marka w Polsce. Można ją często spotkać na naszych drogach  i nie ma się co dziwić. Z pewnością reprezentuje satysfakcjonujący stosunek ceny do jakości i wielu kierowców decydowało się na zakup skody – właśnie ze względu na jej dobrą cenę.

Zapoznajcie się z historią marki i dowiedzcie się więcej na łamach autobaza.pl

Historia marki Skoda

Czy wiecie, że Skoda jest jedną z czterech najstarszych marek na świecie? Należała do ścisłej elity marek cenionych za jakość montażu i technikę. Od początku dla marki pracowali najlepsi inżynierowie i karoseryjnicy – odpowiednik dzisiejszych designerów.

Grupa Skoda powstała w 1925 r. wyniku fuzji dwóch firm z branży metalurgicznej  i przemysłowej.

To dzięki fuzji ze spółką Laurin&Klement powstał po dziś dzień znany koncern Skoda. W tamtych czasach reprezentował cały ciężki, zbrojeniowy i motoryzacyjny przemysł czechosłowacki. Miał liczne fabryki w Pilznie, Mlada Boleslav, Libercu i Pradze oraz mniejsze wytwórnie.

Aby zdać sobie sprawę z wielkości grupy wystarczy wspomnieć, iż zatrudniał przeszło 65 000 ludzi w samej Czechosłowacji.

II Wojna Światowa

Niestety atak Hitlera na Czechosłowację spowodował całkowite przejęcie grupy przez Niemców i zawieszenie produkcji aut. Od tej pory Skoda miała się zająć tylko i wyłącznie przemysłem zbrojeniowym, aby służyć celom Hitlera.

Po wojnie fabryka została szybko odbudowana i przejęta przez władze socjalistyczne. Na potrzeby władz zmieniono nazwę zakładów na AZNP (w czeskim skrót od “Fabryka Samochodów Przedsiębiorstwo Państwowe”) imienia generała Ludvika Svobody.

Jednak samochody w tym czasie były dostępne jedynie dla dygnitarzy partyjnych. Aż do lat 40-stych głównie projektowano nowe auta, ale nic nie zostało wyprodukowane.

Pierwsze powojenne modele Skody

W 1949 roku nastąpił przełom i zaczęła się produkcja serii 1100-1200 w wersjach coupé, limuzyna, kombi i sanitarka. Auta były produkowane na tzw. eksport dewizowy i trwało to do 1956 r.

W 1953 roku powstała Skoda Spartak, a następnie przebój rynkowy – Octavia (1959 r.).

Octavia była przełomem, który popchnął markę znów na tory wyspecjalizowanego producenta aut marki Skoda.

Zapotrzebowanie na auta rosło, a do końca lat 80-tych Skoda produkowała coraz więcej samochodów na wolny rynek.

Pomimo takiego sukcesu i potrzeb rynku władze socjalistyczne ukierunkowały potencjał wytwórczy koncernu na produkcję zbrojeniową.

Aksamitna rewolucja

W 1990 roku era socjalizmu w Czechosłowacji dobiegła końca.  Dla marki zaczął się okres intensywnego rozwoju własnego potencjału i zajmowania należnego im miejsca w świecie motoryzacji.

W  2007 roku marka weszła z produkcją do Chin oraz na rynek australijski. W 2014 roku roczna sprzedaż Skody przekroczyła milion sztuk.