Nasze pierwsze wrażenia z testu Suzuki Vitara Hybrid 1.4 2WD 6MT z wyposażeniem Elegance – czyli najbogatszym oferowanym przez Japończyków.
Suzuki Vitara Hybrid 1.4 2WD 6MT Elegance
Suzuki Vitara Hybrid 1.4 – marka, której nikomu nie trzeba przedstawiać. Na rynku znajduje się od ponad 30 lat.
A my tym razem mamy dla was najnowsze wcielenie tego popularnego SUVa – wersję Hybrydową z silnikiem 1.4 BOOSTERJET.
Testowany egzemplarz jest najlepiej wyposażonym wśród dostępnej oferty i kosztuje 95 500 zł. Ceny niższych wariantów wyposażenia zaczynają się od 81 500 zł, za opcję Comfort Plus oraz 87500 zł za Premium.
Suzuki Vitara Hybrid 1.4 – wyposażenie:
- Elektrycznie sterowane lusterka, ogrzewane i składane
- Elektrycznie sterowane szyby – wszystkie
- Czujnik zmierzchu
- Aktywny tempomat
- Funkcja rozpoznawania znaków drogowych
- Czujnik pasa ruchu z utrzymaniem w jego wnętrzu
- Podgrzewane dwu stopniowo fotele z przodu
- System multimedialny bluetooth, ekran dotykowy, nawigacja.
Jak prezentuje się Suzuki Vitara
Jest to miejski SUV z zacięciem terenowym. Duże koła dają wrażenie, że Vitara poradzi sobie nie tylko z miejskimi krawężnikami, ale i z bezdrożami. I tak jest w rzeczywistości!
Testując Suzuki nie odmówiłem sobie leśnych szutrów dosyć mocno zaśnieżonych. Systemy wspomagające pracę kierowcy i kontrola trakcji sprawdzały się znakomicie. Ani przez moment nie czułem się niepewnie. Vitara dzielnie parała na przód nie gubiąc przyczepności i z łatwością pokonując nierówności terenu.
A systemów tutaj nie brakuje. Do dyspozycji mamy ich cały szereg:
- ESP z kontrolą trakcji
- System ABS + EBD + wsp. hamowania awaryjnego BAS
- System stabilizacji toru jazdy ESP® + TCS
- Emergency Stop Signal (ostrzeganie o awaryjnym hamowaniu)
Zawieszenie i światła
Zawieszenie o wiele lepiej sprawdza się niż w testowanym wcześniej Renault Kadjar Intense. Mimo, że Suzuki może poszczycić się niewiele mniejszym prześwitem, to ani razu nie zdarzyło się, żebym zahaczył o coś zawieszeniem.
Bardzo dobre wrażenie robią światła LED, które nie tylko dobrze się prezentują, ale również znakomicie oświetlają drogę. Do pełni szczęścia zabrakło niestety doświetlania zakrętów. Jeśli miałbym się do czegoś przyczepić – to wewnętrzna lampka w podsufitce powinna być bardziej z tyłu i z możliwością zapalenia dla każdego z pasażerów osobno.
Vitara z zewnątrz nie wygląda na duży samochód ale zaskakuje przestronnością. Mając 190 cm zmieszczę się i z przodu i z tyłu. Podsumowując pojemność samochód będzie wygodny dla 4 dorosłych osób. Miejsce po środku niestety nie nada się do wygodnego podróżowania, szczególnie uciążliwy dla nóg będzie środkowy tunel, który jest dość mocno wysunięty do tyłu i blokuje możliwość przemieszczania stóp.
Wnętrze
W środku jest dość przestronnie, ale przednia szyba wydaje mi się dosyć mała i podjeżdżając do świateł dosyć często będziecie musieli się gimnastykować aby zobaczyć czy stać, czy jechać. Szkoda, że producent nie zdecydował się jej odrobinę przedłużyć i zastosować okno panoramiczne.
Z tyłu bez problemu zmieszczą się 2 dorosłe osoby. Miejsce po środku nie jest niestety zbyt wygodne i mając umiejscowione 2 foteliki nie ma szans nie przewiezienie nikogo więcej. (samochód wyposażony jest w 2 systemy ISOFIX).
Przednie fotele są podgrzewane 2 stopniowo LO i HI. Klimatyzacja jest automatyczna – niestety nie dwustrefowa. Zabrakło też nawiewu na tylną kanapę.
Bardzo estetycznie i funkcjonalnie zaprojektowano centralny ekran multimedialny. Co ważne można go obsługiwać w rękawiczkach. Mimo braku fizycznych przycisków do sterowania dosyć łatwo jest np. podgłośnić czy przyciszyć chociażby audio – wystarczy przesunąć palcem wzdłuż linii VOL. Rozwiązanie genialne w swojej prostocie, a jeszcze się z nim nie spotkałem.
Ekran podzielony jest na 4 kafelki:
- audio
- nawigacja
- połączenie z telefonem – android auto lub iOS
- telefon – dzwonienie
Po kliknięciu każdego z nich rozwija się dodatkowe menu dostosowane do wybranego kafelka. Wszystko jest bardzo intuicyjne.
Oprócz tego do dyspozycji mamy asystenta głosowego, aktywowanego przyciskiem na kierownicy lub z panelu multimedialnego.
Nieporozumieniem z kolei dla mnie jest drugi ekran umieszczony pomiędzy zegarami. Nie ma języka w nim j. polskiego – mimo, że ekran multimedialny ma. Ustawienia są osobne dla obu ekranów, jeśli np. chcecie zmienić godzinę musicie to robić osobno dla każdego z ekranów.
Sterowanie mogłoby być łatwiejsze za pomocą odpowiedniego przycisku na kierownicy a jest wystającym pokrętłem przy zegarze po prawej stronie.
Była już mowa o światłach warto przy okazji wnętrza wspomnieć o pewnym braku. Mianowicie podświetlenie przycisków od podnoszenia elektrycznych szyb w testowanej Suzuki Vitarze znajduje się jedynie po stronie kierowcy. Pasażerowie czy to z przodu czy z tyłu w nocy muszą sobie to wymacać.
Wykończenie Vitary
Bardzo spodobały mi się fotele z syntetycznej skóry i zamszu, z ciekawymi przetłoczeniami jak również zamszowe wstawki w drzwiach. Fotele dobrze obejmują kierowcę i są dosyć wygodne.
W testowanym wyposażeniu w wersji Elegance dostajemy obszytą skórą kierownicę, hamulec ręczny i gałkę zmiany biegów. Kokpit jest czarny ze srebrnymi wstawkami. Szczególnie spodobał mi się analogowy centralnie umieszczony zegar. Przez całą szerokość mamy imitację carbonu wykonaną z tworzywa sztucznego. Całość robi schludne wrażenie. Nie jest to klasa premium, ale nie wygląda biednie.
Bagażnik dobry do miasta. W trasie niekoniecznie.

Bagażnik liczy 375 litrów, a po złożeniu foteli powiększa się do 710 l. Podłoga bagażnika jest podwójna, co pozwala zniwelować próg i wyrównać na płasko do złożonych foteli. Półkę w bagażniku spokojnie możemy schować właśnie pod podwójną podłogą, co pozwoli nam przewieźć większe przedmioty.
Jednak nie oszukujmy się. Do największych on nie należy i chcąc się wybrać chociażby na tydzień nad Polskie morze okaże się, że rodzina 2+2 będzie musiała ciągnąć albo przyczepkę albo założyć bagażnik dachowy.
Mały bagażnik, być może wynagrodzą wszystkie dodatkowe systemy wspomagające kierowcę…
A jest ich kilka:
- ABS + EBD + wso. hamowania awaryjnego BAS
- ESP + TCS
- Wspomaganie ruszania na wzniesieniu (Hill Hold Control)
- Monitorowanie ciśnienia w oponach
- Pedał hamulca i sprzęgła zapada się w przypadku zderzenia czołowego
- Ostrzeganie o hamowaniu awaryjnym
- Wspomaganie hamowania
- Monitorowanie martwego pola (BSM)
- Ostrzeganie o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA)
- Rozpoznawanie znaków (TSR)
- Utrzymanie pasa ruchu i ostrzeganie o zjeżdżaniu (LDP i LDW)
- Ostrzeganie o niestabilności kierunku jazdy (weaving alert)
Silnik Hybryda 1.4 BOOSTERJET
Suzuki zdecydowało się na dodanie niewielkiego motoru elektrycznego. Dodatkowe 50 Nm pozwala osiągnąć nieco lepsze wyniki podczas ruszania i przyśpieszania. To ważne, bo w ofercie nie znajdziecie innego silnika. Niezależnie od wersji wyposażenia silnik zawsze będzie taki sam. Różnicą jest natomiast skrzynia biegów, manualna i automatyczna oraz napęd na przód lub 4×4.
Testowana wersja Suzuki Vitary zbiera się dosyć dynamicznie, dużo lepiej niż testowany wcześniej SUV od Francuzów. Do miasta jest zupełnie wystarczająca, natomiast w trasie mogłoby być lepiej. Ciekawe jest przyśpieszanie z włączonym tempomatem. Silnik reaguje bardzo szybko i dynamicznie. Nie rozłącza się nawet przy zmianie biegów.
Co ciekawe, hybryda od Japończyków posiada nową funkcję pracy na biegu jałowym, która eliminuje zużycie paliwa podczas wytracania prędkości. Nowe rozwiązanie pomaga obniżyć zużycie paliwa i emisję CO2. doładowuje swoje elektryczne ogniwo podczas hamowania i jadąc na luzie.
Podsumowanie recenzji Suzuki Vitary 1.4 BOOSTERJET
Japończycy odwalili kawał dobrej roboty. Nie zepsuli terenowych właściwości samochodu. Jednocześnie doposażyli go w nowe technologie, które uprzyjemnią wam jazdę, chociaż jak mieliście okazję przeczytać nie wszystkie działają tak jak powinny. Auto świetne do miasta, dynamiczne i przestronne mimo, że patrząc z zewnątrz nie odniesiemy takiego wrażenia. Nie powinniście mieć problemów z parkowaniem, a właściwości terenowe auta z pewnością uprzyjemnią jazdę podczas weekendowych wypadów za miasto.
Specyfikacja i dante techniczne Suzuki Vitara Hybrid 1.4 2WD 6MT
Model | Vitara |
---|---|
Rozstaw osi | 2500 mm |
Rozstaw kół z przodu | 1535 mm |
Rozstaw kół z tyłu | 1505 mm |
Długość | 4175 mm |
Szerokość | 1775 mm |
Wysokość | 1610 mm |
Masa własna | 1245 kg |
Masa dopuszczalna | 1770 kg |
Pojemność bagażnika | 375-710 litrów |
Pojemność zbiornika paliwa | 47 litrów |
Minimalny promień skrętu | 5,20 m |
Prześwit | 185 mm |
Dane techniczne
Pojemność silnika | 1373 cm3 |
---|---|
Ilość cylindów | 4 |
Ilość zaworów | 16 |
Typ silnika | K14D |
Maksymalna moc silnika | 95 (129) / 5500 kW (KM) / obr./m |
Maksymalny moment obrotowy | 95 (129) / 5500 kW (KM) / obr./m |
Średnica cylindra x skok tłoka | 73,0 x 82,0 mm |
Stopień sprężania | 10,9 |
Zasilanie | Bezpośredni wtrysk benzyny |
Prędkość max. | 190 km/h |
Układ jezdny
Skrzynia biegów | 6 MT |
---|---|
Układ kierowniczy | Przekładnia zębatkowa, wspomagany elektrycznie |
Hamulce przednie | Tarczowe, wentylowane |
Hamulce tylne | Tarczowe |
Zawieszenie: Przednie | Kolumny McPherson |
Zawieszenie: Tylne | Belka skrętna |
Hamulce tylne | Tarczowe |
Ogumienie | 215/60 R16, 215/55 R17 |
Dane eksploatacyjne
Norma emisji spalin | Euro 6 |
---|---|
Zużycie paliwa (WLTP): Prędkość niska | 7,1-7,3 l/100 km |
Zużycie paliwa (WLTP): Prędkość średnia | 5,7-6,0 l/100km |
Zużycie paliwa (WLTP): Prędkość wysoka | 5,4-5,6 l/100km |
Emisja co2 (WLTP): Cykl mieszany | 140-145 g/km |
Zachęcam do obserwowania nas również na Facebooku
⭐Zapisz się do newslettera ⭐
Więcej o Suzuki Vitara Strong Hybrid znajdziecie również na kanale Marek Drives: