Volkswagen Polo IV generacji – historia modelu
Volkswagen Polo 1.6 16V to przedstawiciel VW Polo czwartej generacji. Model wszedł do produkcji po wycofaniu się z VW Polo III, które z taśm w Europie zjeżdżało w latach 1994 – 2001. Volkswagen Polo IV był produkowany od 2001 do 2009 roku w nadwoziu hatchback i sedan:
- 3 i 5-drzwiowy hatchback;
- 4-drzwiowy sedan.
Polo IV generacji zostało zbudowane na płycie podłogowej Volkswagen Group A04 (PQ24), znanej z innych popularnych modeli (m.in. Audi A2, Seat Ibiza, Skoda Fabia). Początkowo w sprzedaży dostępny był wyłącznie hatchback. Dwa lata po rozpoczęciu produkcji (2003) ofertę uzupełniono o odmianę sedan (Volkswagen Polo Classic) oraz wersję rekreacyjną (Volkswagen Polo Fun). Natomiast rok później (2004) pojawiła się wersja sportowa (Volkswagen Polo GTI (GT)).
Ważną datą w chronologii modelu Polo czwartej generacji był 2005 rok, kiedy auto doczekało się modernizacji. Facelifting przypadł na 30. rocznicę produkcji (na rynku od 1975 roku). Zmiany były zasadnicze, ponieważ kompaktowy hatchback stał się większy (długość, szerokość, wysokość). Zmieniono także pas przedni i tylny. Z przodu pojawiła się nowa atrapa chłodnicy oraz postawiono na inny układ reflektorów, a z tyłu zmieniła się klapa bagażnika. Pojawiły się także nowe zderzaki i poszerzono listę wyposażenia standardowego.
W 2005 roku zmiany dotknęły również gamę silnikową. Pojawiły się między innymi silniki 1.6 16V (105 KM) oraz 1.8T 20V GTI (150 KM) oraz w wersji specjalnej 1.8T 20V GTI Cup Edition (180 KM).
Pod koniec 2005 roku na rynek trafiła jeszcze wersja uterenowiona (Volkswagen CrossPolo), ale ten wariant nie był dostępny w Polsce. To Polo o wyższym prześwicie, poruszające się na 17-calowych alufelgach i z plastikowymi nakładkami na nadkolach. Następcą modelu był Volkswagen Polo V sprzedawany także jako Volkswagen Polo Vivo czy Volkswagen Vento dla wariantu z nadwoziem sedan.
Jakim samochodem jest VW Polo IV?
Niezależnie od wariantu – sedan lub 3- bądź 5-drzwiowy hatchback – VW Polo czwartej generacji jest samochodem homologowanym na 5 osób. Oczywiście dużo wygodniej na tylnej kanapie będą podróżować nie trzy, ale dwie osoby, zwłaszcza średniego wzrostu. Tylna kanapa jest też stosunkowo twarda. Oczywiście nie ma problemu z zamontowaniem fotelika dziecięcego. Podróż na przednich siedziskach kierowcy i pasażera jest bardziej komfortowa, również ze względu na delikatne ich wyprofilowanie.
Kokpit jest dość surowy i przestarzały. Wykończenie kabiny nie jest wysokiej jakości, a najczęściej chwytane elementy szybko się wycierały. Oczywiście szczególnie przestronny nie jest również bagażnik.
VW Polo IV występował w bardzo wielu wersjach wyposażenia (Black Edition, Club, Comfortline, Cricket, Cross Polo, Dune, Fun, Goal, GT, GT-Rocket, GTI, GTI Black Edition, GTI Cup Edition, Match, Pacific, SE, Silver Edition, Sportline, Tour, Trend, Trendline, United, Werder Bremen Edition). W zależności od wersji na wyposażeniu znaleźć można było klimatyzację (manualna lub automatyczna), centralny zamek, obręcze aluminiowe, szyberdach, komputer pokładowy, tempomat, elektrycznie otwierane szyby czy elektrochromatyczne lusterko wsteczne. Niestety, na rynku wtórnym brakuje egzemplarzy z bogatym wyposażeniem. W ujęciu bezpieczeństwa wskazać należy 4 poduszki powietrzne oraz wybrane systemy (m.in. kontrola trakcji, ABS, ESP).
Volkswagen Polo 1.6 16V 105 KM – co to za silnik?
Nie licząc topowych odmian GTI z turbodoładowaną jednostką o pojemności 1.8 l (150 KM i 180 KM), motor 1.6 16V z wtryskiem pośrednim to najmocniejsza jednostka benzynowa pod maską tego Volkswagena Polo IV, mocniejsza od silników 1.2 czy 1.4. Silnik ma moc 105 KM i maksymalny moment obrotowy 153 Nm, który przez skrzynię manualne lub automatyczne jest przenoszony na przednie koła.
Pierwszą “setkę” Polo z tym silnikiem pod maską pokonuje w 10,4 sekundy, a jego prędkość maksymalna to okazałe 192 km/h. To wszystko przy spalaniu na poziomie 6,9 l benzyny na 100 km. Zużycie paliwa można obniżyć poprzez współpracę z instalacją gazową.
Polo czwartej generacji jest cenione za właściwości jezdne. Wprawdzie zawieszenie jest dość sztywne, ale pomaga precyzyjny układ kierowniczy. Z przodu zawieszenia pracują kolumny resorujące, z tyłu – belka skrętna. W przypadku układu hamulcowego na przedzie postawiono na tarcze, z tyłu natomiast – w zależności od wersji – mogą to być tarcze lub bębny.
Najczęstsze usterki VW Polo IV
Volkswagen Polo 1.6 16V nie jest szczególnie awaryjny, jeżeli wziąć pod uwagę sam silnik. Natomiast nie oznacza to, że Polo IV generacji jest wolne od problemu. Marka Volkswagen to czołowy koncern motoryzacyjny, ale w tym przypadku zaniedbał zwłaszcza podatność na korozję. Naloty pojawiają się zwłaszcza na błotnikach, masce, progach i klapie bagażnika. Natomiast estetykę kabiny psuje farba schodząca z elementów deski rozdzielczej.
Konsekwencje może mieć także woda przedostająca się do kabiny czy awarie nawiewu. Inne usterki to problemy z panelem klimatyzacji, uszkodzenie centralnego zamka i elektrycznego otwierania szyb, czy zacieranie się silniczków wycieraczek. Ważniejsze jest jednak sprawdzenie przed zakupem szczelności układu wspomagania. Jeżeli w trakcie jazdy zanika wspomaganie, zwykle wymaga to wymiany pompy.
Oczywiście zwracając uwagę na Volkswagena Polo 1.6 16V, należy pamiętać o wieku auta. Nawet najmłodsze egzemplarze zjechały z taśmy w 2009 roku, dlatego Polo IV ma swoje lata. Przekłada się to na znaczącą utratę wartości samochodu, a w konsekwencji bardzo niskie ceny. Zawsze poważniejsze usterki (np. kolizje), akcje serwisowe ogłoszone przez producenta i rzeczywisty przebieg sprawdzić można poprzez raport VIN.
Volkswagen Polo 1.6 16V IV – podstawowe informacje
Model | VW Polo IV |
---|---|
Rozstaw osi | 2454 mm |
Rozstaw kół z przodu | 1435 mm |
Rozstaw kół z tyłu | 1425 mm |
Długość | 3926 mm |
Szerokość | 1650 mm |
Wysokość | 1465 mm |
Masa własna | 1106 kg |
Masa dopuszczalna | 1590 kg |
Pojemność bagażnika | Od 245 do 975 litrów |
Maks. masa przyczepy | 1200 kg |
Pojemność zbiornika | 45 litrów |
VW Polo 1.6 16V 4. generacji – dane techniczne
Parametry silnika czwartej generacji Polo
Pojemność silnika | 1598 cm3 |
---|---|
Ilość cylindrów | L4 (Rzędowy – 4 cylindrowy) |
Ilość zaworów na cylinder | 4 |
Układ rozrządu | SOHC |
Moc silnika | 105 KM (77 kW) przy 5600 obr./min |
Moment obrotowy | 153 Nm przy 3800 obr./min |
Położenie silnika | Poprzecznie z przodu pojazdu |
Otwór cylindra x skok tłoka | 76.5 × 86.9 mm |
Stopień sprężania | 10.5 |
Rodzaj zasilania paliwem | Wtrysk wielopunktowy |
Nadwozie VW Polo w wersji hatchback
Rodzaj nadwozia | Hatchback |
---|---|
Ilość drzwi | 3/5 |
Ilość siedzeń | 5 |
Układ jezdny Volkswagena Polo IV
Skrzynia biegów | Skrzynia ręczna 5-biegowa lub 6-biegowy automat |
---|---|
Wspomaganie kierownicy | Standard |
Rodzaj napędu | Przedni |
Zawieszenie z przodu | Kolumny resorujące |
Hamulce z przodu | Tarcze wentylowane |
Zawieszenie z tyłu | Belka skrętna |
Hamulce z tyłu | Bębny lub tarcze |
Wielkość opon | 165/70 R 14 T |
Sprawdź osiągi VW Polo czwartej generacji 1.6 16V
Prędkość maksymalna | 192 km/h |
---|---|
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h | 10,4 sekundy |
Rodzaj paliwa | Benzyna |
Spalanie | 6,9 l/100 km |
Oceny użytkowników
Mechanika
Silnik | |
Skrzynia biegów | |
Układ jezdny | |
Układ hamulcowy | |
Average
|
|
![]() |
Komfort
Widoczność | |
Wykończenie | |
Przestrzeń | |
Wyciszenie | |
Wentylacja/ogrzewanie | |
Average
|
|
![]() |
Ekonomia
Jakość/cena | |
Koszty eksploatacji | |
Koszty dużych napraw | |
Spalanie w mieście | |
Spalanie w trasie | |
Average
|
|
![]() |
2 Responses
Fajne auto. Silnik porzadny prosty 6.5 po miescie mi pi.
Czy na pewno warto inwestować w Volkswagena Polo IV? Bardzo sceptycznie podchodzę do tego modelu, zwłaszcza biorąc pod uwagę te kwestie z korozją, które zostały wymienione. Ile lat ma ten samochód? W 2009 roku zakończono produkcję, więc czy nie lepiej byłoby poszukać czegoś nowszego? W artykule wspomniano, że wersje z bogatszym wyposażeniem są rzadkością na rynku wtórnym. To chyba dość niepokojące, prawda? A jak z częściami zamiennymi? Czy naprawy też nie będą kosztowały fortuny? Wydaje mi się, że może być lepiej poszukać innych opcji. Co sądzicie?