Volkswagen Polo 1.6 16V
Volkswagen Polo czwartej generacji z silnikiem 1.6 16V o mocy 105 KM był produkowany od 2005 do 2009 roku. Silnik pojawił się więc w ofercie dopiero po kilku latach obecności VW Polo IV. To istotne z punktu widzenia gruntownej modernizacji, jaką samochód przeszedł w 2005 roku. Hatchback segmentu B, 3- lub 5-drzwiowy, sprawdzi się zwłaszcza w warunkach miejskich.

W artykule przeczytasz

Volkswagen Polo IV generacji – historia modelu

Volkswagen Polo 1.6 16V to przedstawiciel VW Polo czwartej generacji. Model wszedł do produkcji po wycofaniu się z VW Polo III, które z taśm w Europie zjeżdżało w latach 1994 – 2001. Volkswagen Polo IV był produkowany od 2001 do 2009 roku w nadwoziu hatchback i sedan:

  • 3 i 5-drzwiowy hatchback;
  • 4-drzwiowy sedan.

 

Polo IV generacji zostało zbudowane na płycie podłogowej Volkswagen Group A04 (PQ24), znanej z innych popularnych modeli (m.in. Audi A2, Seat Ibiza, Skoda Fabia). Początkowo w sprzedaży dostępny był wyłącznie hatchback. Dwa lata po rozpoczęciu produkcji (2003) ofertę uzupełniono o odmianę sedan (Volkswagen Polo Classic) oraz wersję rekreacyjną (Volkswagen Polo Fun). Natomiast rok później (2004) pojawiła się wersja sportowa (Volkswagen Polo GTI (GT)).

Ważną datą w chronologii modelu Polo czwartej generacji był 2005 rok, kiedy auto doczekało się modernizacji. Facelifting przypadł na 30. rocznicę produkcji (na rynku od 1975 roku). Zmiany były zasadnicze, ponieważ kompaktowy hatchback stał się większy (długość, szerokość, wysokość). Zmieniono także pas przedni i tylny. Z przodu pojawiła się nowa atrapa chłodnicy oraz postawiono na inny układ reflektorów, a z tyłu zmieniła się klapa bagażnika. Pojawiły się także nowe zderzaki i poszerzono listę wyposażenia standardowego.

W 2005 roku zmiany dotknęły również gamę silnikową. Pojawiły się między innymi silniki 1.6 16V (105 KM) oraz 1.8T 20V GTI (150 KM) oraz w wersji specjalnej 1.8T 20V GTI Cup Edition (180 KM).

Pod koniec 2005 roku na rynek trafiła jeszcze wersja uterenowiona (Volkswagen CrossPolo), ale ten wariant nie był dostępny w Polsce. To Polo o wyższym prześwicie, poruszające się na 17-calowych alufelgach i z plastikowymi nakładkami na nadkolach. Następcą modelu był Volkswagen Polo V sprzedawany także jako Volkswagen Polo Vivo czy Volkswagen Vento dla wariantu z nadwoziem sedan.

Jakim samochodem jest VW Polo IV?

Niezależnie od wariantu – sedan lub 3- bądź 5-drzwiowy hatchback – VW Polo czwartej generacji jest samochodem homologowanym na 5 osób. Oczywiście dużo wygodniej na tylnej kanapie będą podróżować nie trzy, ale dwie osoby, zwłaszcza średniego wzrostu. Tylna kanapa jest też stosunkowo twarda. Oczywiście nie ma problemu z zamontowaniem fotelika dziecięcego. Podróż na przednich siedziskach kierowcy i pasażera jest bardziej komfortowa, również ze względu na delikatne ich wyprofilowanie.

Kokpit jest dość surowy i przestarzały. Wykończenie kabiny nie jest wysokiej jakości, a najczęściej chwytane elementy szybko się wycierały. Oczywiście szczególnie przestronny nie jest również bagażnik.

VW Polo IV występował w bardzo wielu wersjach wyposażenia (Black Edition, Club, Comfortline, Cricket, Cross Polo, Dune, Fun, Goal, GT, GT-Rocket, GTI, GTI Black Edition, GTI Cup Edition, Match, Pacific, SE, Silver Edition, Sportline, Tour, Trend, Trendline, United, Werder Bremen Edition). W zależności od wersji na wyposażeniu znaleźć można było klimatyzację (manualna lub automatyczna), centralny zamek, obręcze aluminiowe, szyberdach, komputer pokładowy, tempomat, elektrycznie otwierane szyby czy elektrochromatyczne lusterko wsteczne. Niestety, na rynku wtórnym brakuje egzemplarzy z bogatym wyposażeniem. W ujęciu bezpieczeństwa wskazać należy 4 poduszki powietrzne oraz wybrane systemy (m.in. kontrola trakcji, ABS, ESP).

Volkswagen Polo 1.6 16V 105 KM  – co to za silnik?

Nie licząc topowych odmian GTI z turbodoładowaną jednostką o pojemności 1.8 l (150 KM i 180 KM), motor 1.6 16V z wtryskiem pośrednim to najmocniejsza jednostka benzynowa pod maską tego Volkswagena Polo IV, mocniejsza od silników 1.2 czy 1.4. Silnik ma moc 105 KM i maksymalny moment obrotowy 153 Nm, który przez skrzynię manualne lub automatyczne jest przenoszony na przednie koła.

Pierwszą “setkę” Polo z tym silnikiem pod maską pokonuje w 10,4 sekundy, a jego prędkość maksymalna to okazałe 192 km/h. To wszystko przy spalaniu na poziomie 6,9 l benzyny na 100 km. Zużycie paliwa można obniżyć poprzez współpracę z instalacją gazową.

Polo czwartej generacji jest cenione za właściwości jezdne. Wprawdzie zawieszenie jest dość sztywne, ale pomaga precyzyjny układ kierowniczy. Z przodu zawieszenia pracują kolumny resorujące, z tyłu – belka skrętna. W przypadku układu hamulcowego na przedzie postawiono na tarcze, z tyłu natomiast – w zależności od wersji – mogą to być tarcze lub bębny.

Najczęstsze usterki VW Polo IV

Volkswagen Polo 1.6 16V nie jest szczególnie awaryjny, jeżeli wziąć pod uwagę sam silnik. Natomiast nie oznacza to, że Polo IV generacji jest wolne od problemu. Marka Volkswagen to czołowy koncern motoryzacyjny, ale w tym przypadku zaniedbał zwłaszcza podatność na korozję. Naloty pojawiają się zwłaszcza na błotnikach, masce, progach i klapie bagażnika. Natomiast estetykę kabiny psuje farba schodząca z elementów deski rozdzielczej.

Konsekwencje może mieć także woda przedostająca się do kabiny czy awarie nawiewu. Inne usterki to problemy z panelem klimatyzacji, uszkodzenie centralnego zamka i elektrycznego otwierania szyb, czy zacieranie się silniczków wycieraczek. Ważniejsze jest jednak sprawdzenie przed zakupem szczelności układu wspomagania. Jeżeli w trakcie jazdy zanika wspomaganie, zwykle wymaga to wymiany pompy.

Oczywiście zwracając uwagę na Volkswagena Polo 1.6 16V, należy pamiętać o wieku auta. Nawet najmłodsze egzemplarze zjechały z taśmy w 2009 roku, dlatego Polo IV ma swoje lata. Przekłada się to na znaczącą utratę wartości samochodu, a w konsekwencji bardzo niskie ceny. Zawsze poważniejsze usterki (np. kolizje), akcje serwisowe ogłoszone przez producenta i rzeczywisty przebieg sprawdzić można poprzez raport VIN.

Volkswagen Polo 1.6 16V IV – podstawowe informacje

Model VW Polo IV
Rozstaw osi 2454 mm
Rozstaw kół z przodu 1435 mm
Rozstaw kół z tyłu 1425 mm
Długość 3926 mm
Szerokość 1650 mm
Wysokość 1465 mm
Masa własna 1106 kg
Masa dopuszczalna 1590 kg
Pojemność bagażnika Od 245 do 975 litrów
Maks. masa przyczepy 1200 kg
Pojemność zbiornika 45 litrów

VW Polo 1.6 16V 4. generacji – dane techniczne

Parametry silnika czwartej generacji Polo

Pojemność silnika 1598 cm3
Ilość cylindrów L4 (Rzędowy – 4 cylindrowy)
Ilość zaworów na cylinder 4
Układ rozrządu SOHC
Moc silnika 105 KM (77 kW) przy 5600 obr./min
Moment obrotowy 153 Nm przy 3800 obr./min
Położenie silnika Poprzecznie z przodu pojazdu
Otwór cylindra x skok tłoka 76.5 × 86.9 mm
Stopień sprężania 10.5
Rodzaj zasilania paliwem Wtrysk wielopunktowy

Nadwozie VW Polo w wersji hatchback

Rodzaj nadwozia Hatchback
Ilość drzwi 3/5
Ilość siedzeń 5

Układ jezdny Volkswagena Polo IV

Skrzynia biegów Skrzynia ręczna 5-biegowa lub 6-biegowy automat
Wspomaganie kierownicy Standard
Rodzaj napędu Przedni
Zawieszenie z przodu Kolumny resorujące
Hamulce z przodu Tarcze wentylowane
Zawieszenie z tyłu Belka skrętna
Hamulce z tyłu Bębny lub tarcze
Wielkość opon 165/70 R 14 T

Sprawdź osiągi VW Polo czwartej generacji 1.6 16V

Prędkość maksymalna 192 km/h
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h 10,4 sekundy
Rodzaj paliwa Benzyna
Spalanie 6,9 l/100 km

Oceny użytkowników

Mechanika

Silnik
1
Skrzynia biegów
1
Układ jezdny
1
Układ hamulcowy
1
Average
 yasr-loader

Komfort

Widoczność
1
Wykończenie
1
Przestrzeń
1
Wyciszenie
1
Wentylacja/ogrzewanie
1
Average
 yasr-loader

Ekonomia

Jakość/cena
1
Koszty eksploatacji
1
Koszty dużych napraw
1
Spalanie w mieście
1
Spalanie w trasie
0
Average
 yasr-loader
Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 4.5]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

2 Responses

  1. Czy na pewno warto inwestować w Volkswagena Polo IV? Bardzo sceptycznie podchodzę do tego modelu, zwłaszcza biorąc pod uwagę te kwestie z korozją, które zostały wymienione. Ile lat ma ten samochód? W 2009 roku zakończono produkcję, więc czy nie lepiej byłoby poszukać czegoś nowszego? W artykule wspomniano, że wersje z bogatszym wyposażeniem są rzadkością na rynku wtórnym. To chyba dość niepokojące, prawda? A jak z częściami zamiennymi? Czy naprawy też nie będą kosztowały fortuny? Wydaje mi się, że może być lepiej poszukać innych opcji. Co sądzicie?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.