Czym Volvo S40 II różni się od modelu pierwszej generacji?
Volvo S40 I w wersji sedan, a także V40 (kombi), było produkowane od 1995 do 2004 roku. Jego następcą było Volvo S40 II dostępny m.in. jako Volvo S40 2.0D, To samochód dużo ładniejszy pod kątem stylistycznym. Auto miało też model bliźniaczy (V50), łącznie występując w dwóch wersjach nadwoziowych:
- Volvo S40 II – 4-drzwiowy sedan.
- Volvo V50 – 5-drzwiowe kombi.
Jako przedstawiciela segmentu C model zaprezentowano w 2003 roku, a wersję kombi w 2004 roku. Samochód z taśm produkcyjnych zjeżdżał w latach 2004 – 2012. Model zbudowano na płycie podłogowej P1 koncernu Ford Motor Company. Volvo S40 drugiej generacji współdzieliło ją m.in. z modelami Mazda 3 czy Ford Focus. Produkcja odbywała się w kilku fabrykach na różnych kontynentach: Gandawa (Belgia), Pretoria (Republika Południowej Afryki), Shah Alam (Malezja) i Chongqing (Chiny).
Nie jest to wymarzony model pod kątem komfortu podróży. O ile przednie fotele są wygodne, o tyle ilość miejsca z tyłu jest ograniczona. To minus przy podróżowaniu z kompletem pasażerów.
W toku blisko 10-letniej produkcji model Volvo S40 II przeszedł jeden facelifting (2007). Samochód upodobnił się do dwóch innych modeli szwedzkiej marki – S80 i V70. W ramach modernizacji zmieniono zderzaki (przedni i tylny) oraz zaoferowano nowe lampy z tyłu w technologii LED. Zmiany objęły także wyposażenie (m.in. system ESP, 6 poduszek powietrznych, automatyczna klimatyzacja, radio CD). Natomiast w palecie silników pojawiły się nowe jednostki benzynowe i wysokoprężne.
Rok później (2008) producent zaprezentował odmianę ekologiczną (eDrive). Warto dodać, że samochód otrzymał wiele nagród w prestiżowych konkursach. Między innymi to 2. miejsce w konkursie na Światowy Samochód Roku 2005, gdzie Volvo S40 II i V50 ustąpiły tylko modelowi Audi A6 C6.
Wyposażenie Volvo S40 II
Model S40 II marki Volvo był dostępny w kilku wersjach wyposażenia (m.in. Kinetic, Momentum, Summum, R-Design). W samochodach po modernizacji w standardzie dostępne były m.in. automatyczna klimatyzacja, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, radio z CD czy elektrycznie sterowane szyby. Auto sporo oferowało także w obszarze bezpieczeństwa (m.in. systemy ABS, ESP, układ antypoślizgowy DSTC, 6 poduszek powietrznych).
Poszczególne wersje można było dodatkowo doposażyć (m.in. alufelgi, wielofunkcyjna kierownica obszyta skórą, biksenonowe reflektory, komputer pokładowy, światła przeciwmgłowe, podgrzewane fotele kierowcy i pasażera, skórzana tapicerka, system bezkluczykowy, systemy BLIS oraz EBL, tempomat, czujniki parkowania, czujniki deszczu i zmierzchu, zestaw audio Premium Sound z 12 głośnikami).
Volvo S40 II 2.0D – co to za silnik?
Druga generacja Volvo S40 i V50 to auta dostępne z dużą liczbą silników:
- Silniki benzynowe: 1.6 (100KM, 2004-2012), 1.8 (125KM, 2004-2010), 2.0 (145KM, 2004-2012), 2.0 F (145KM, 2004-2012), 2.4 i (170KM, 2004-2010), 2.4 i (140KM, 2004-2010), 2.5 T (220KM, 2004-2010), 2.5 T5 (230KM, 2004-2012).
- Silniki wysokoprężne: 1.6 D2 (115KM, 2009-2012), 1.6 D2 DRIVe (115KM, 2011-2012), 1.6 D2 DRIVe Start/Stop (115KM, 2010-2012), 1.6 DRIVe (109KM, 2004-2010), 2.0 D (136KM, 2004-2010), 2.0 D3 (150KM, 2009-2012), 2.0 D4 (177KM, 2009-2012), 2.4 D5 (180KM, 2004-2010).
Jednostki benzynowe o 5 cylindrach od Volvo (2.4 o mocy 140 i 170 KM oraz 2.5 o mocy 220 i 230 KM) mogą współpracować z instalacją LPG. Reszta to silniki od Forda, które źle znoszą takie połączenie ze względu na ryzyko wypalania gniazd zaworowych.
Volvo S40 II 2.0D to wariant z 2-litrowym silnikiem Diesla z turbodoładowaniem od francuskiego PSA. Jednostka napędowa ma moc 136 KM oraz 340 Nm maksymalnego momentu obrotowego, który na przednie koła jest przenoszony przez automat lub 6-biegową skrzynię manualną. Silnik pracuje dobrze. Prędkość maksymalna to 210 km/h (skrzynia ręczna) i 205 km/h (automat), natomiast do “setki” samochód rozpędza się w niespełna 10 sekund (odpowiednio 9,5 i 9,6 sekundy). Spalanie w cyklu mieszanym wynosi 5,8 lub 6,0 l/100 km.
Najczęstsze usterki Volvo S40 2. generacji
Skoro ostatni egzemplarz S40 II zjechał z taśm w 2012 roku, auto ma swoje lata. Dlatego należy mieć na uwadze usterki typowe dla eksploatacji. W egzemplarzach napędzanych silnikami Diesla to na przykład konieczność zregenerowania filtra DPF. Wymiany wymagać może też dwumasa. Pośród tych silników bezpieczniejszym wyborem są motory 5-cylindrowe, w tym Volvo S40 II 2.0D, chociaż uważać należy na koło pasowe na wale korbowym, co może doprowadzić do zerwania paska rozrządu. W silnikach wysokoprężnych 1.6 D pojawić się mogą problemy z turbosprężarką i napinaczem paska rozrządu. Zdarzają się także nieszczelności podkładek pod wtryskiwaczami. Usterki nie omijają także benzyniaków (m.in. awarie przepustnic, cewek zapłonowych, przepływomierzy i pasków rozrządu). Natomiast w ogólnej ocenie silniki są udane.
Stosunkowo trwałe jest także zawieszenie. Na ewentualne koszty narażać może konieczność dość częstych napraw tulei tylnych wahaczy. Samochód ma także dobre zabezpieczenie antykorozyjne, które w przypadku marki Volvo należy do najtrwalszych na rynku. Natomiast zdarzają się problemy z elektroniką pokładową (np. usterka stacyjki, hamulca ręcznego, konsoli środkowej, czujników). Irytujące mogą być także trzeszczące plastiki.
Jak sprawdzić stan techniczny i przebieg używanego Volvo S40 II 2.0D?
Nawet najmłodsze egzemplarze S40 drugiej generacji, które zostały zakupione u dealera jako rocznik 2012, są już dość wiekowe. Jednak zwarty sedan dostępny w rozsądnej cenie może być autem godnym polecenia.
Ze względu na wiek wybranego auta należy liczyć się z dużymi przebiegami. Dlatego koniecznie samochód trzeba poddać dokładnym oględzinom przez mechanika. Po przeglądzie konieczna jest też jazda próbna. Jednak już na etapie selekcji pomoże raport VIN. Znając tylko numer VIN, poprzez zawarte w nim dane, poznać można przeszłość egzemplarza (m.in. odnotowane szkody i kolizje, fabryczne wyposażenie, rzeczywisty przebieg, historyczne zdjęcia, ogłoszone akcje serwisowe).
Numer VIN sprzedawanego egzemplarza powinien znajdować się w ogłoszeniu. Jeżeli tak nie jest, należy poprosić o niego sprzedawcę. Ważne, żeby już na miejscu porównać numer VIN w dowodzie i na nadwoziu. Znaleźć go można m.in. na przegrodzie czołowej i obudowie deski rozdzielczej z lewej strony.
Volvo S40 drugiej generacji – podstawowe informacje o modelu
Model i platforma | S40 |
---|---|
Rozstaw osi | 2640 mm |
Rozstaw kół z przodu | 1535 mm |
Rozstaw kół z tyłu | 1531 mm |
Długość | 4476 mm |
Szerokość | 1770 mm |
Wysokość | 1454 mm |
Masa własna | 1451 kg |
Masa dopuszczalna | 1940 kg |
Pojemność bagażnika | Od 404 do 883 litrów |
Maksymalna masa przyczepy | 1500 kg |
Pojemność zbiornika paliwa | 60 litrów |
Volvo S40 II 2.0D – dane techniczne
Parametry silnika 2.0D 136 KM
Pojemność silnika | 1998 cm3 |
---|---|
Ilość cylindrów | L4 (Rzędowy – 4 cylindrowy) |
Ilość zaworów na cylinder | 4 |
Układ rozrządu | DOHC |
Moc silnika | 136 KM (100 kW) przy 4000 obr./min |
Moment obrotowy | 340 Nm przy 2000 obr./min |
Położenie silnika | Poprzecznie z przodu pojazdu |
Otwór cylindra x skok tłoka | 85.0×88.0 mm |
Stopień sprężania | 18.5 |
Rodzaj zasilania paliwem | Diesel, wtrysk bezpośredni Common Rail |
Doładowanie silnika | Turbosprężarkowe |
Nadwozie
Rodzaj nadwozia | Sedan |
---|---|
Ilość drzwi | 4 |
Ilość siedzeń | 5 |
Układ jezdny i zawieszenie
Skrzynia biegów | Skrzynia manualna 6-biegowa lub automatyczna |
---|---|
Wspomaganie kierownicy | Standard |
Rodzaj napędu | Na przód |
Zawieszenie z przodu | Typu McPherson |
Hamulce z przodu | Tarcze wentylowane |
Zawieszenie z tyłu | Wielowahaczowe |
Hamulce z tyłu | Tarcze niewentylowane |
Wielkość opon | 205/55 R 16 W |
Osiągi i spalanie
Prędkość maksymalna | 210 km/h (205 km/h w wersji z automatem) |
---|---|
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h | 9,5 sekundy (9,6 sekundy w wersji z automatem) |
Rodzaj paliwa | Olej napędowy |
Spalanie w cyklu mieszanym | 5,8 l/100 km (6,0 l/100 km w wersji z automatem) |
Oceny i opinie użytkowników o Volvo S40 2.0D
Mechanika
Silnik | |
Skrzynia biegów | |
Układ jezdny | |
Układ hamulcowy | |
Average
|
|
Komfort
Widoczność | |
Wykończenie | |
Przestrzeń | |
Wyciszenie | |
Wentylacja/ogrzewanie | |
Average
|
|
Ekonomia
Jakość/cena | |
Koszty eksploatacji | |
Koszty dużych napraw | |
Spalanie w mieście | |
Spalanie w trasie | |
Average
|
|
6 Responses
Czy naprawdę warto inwestować w Volvo S40 II? W artykule podano, że auto ma swoje usterki, które mogą być dość kosztowne w naprawie. Co jeśli kupię używany egzemplarz i już po miesiącu będę musiał wymieniać filtr DPF? A gazowanie silników niektórych modeli… czy to na pewno dobry pomysł? Jak wygląda dostępność części zamiennych? Zastanawia mnie także komfort jazdy – autor wspomina o ograniczonej przestrzeni z tyłu. Jak to się ma w codziennym użytkowaniu, zwłaszcza przy dłuższych trasach? Czy jest ktoś, kto mógłby podzielić się swoimi osobistymi doświadczeniami z tym modelem?
Przemyślenia na temat Volvo S40 II skłaniają mnie do refleksji nad tym, co tak naprawdę definiuje komfort w podróży. Wspomniana w artykule ograniczona przestrzeń z tyłu rzeczywiście może być istotnym czynnikiem, który wpływa na odczucia pasażerów. Może przyjrzenie się tej kwestii z innej perspektywy, jak pisał Antoine de Saint-Exupéry, prowadzi do zrozumienia, że często to emocje i relacje z pasażerami tworzą prawdziwy komfort, a nie tylko fizyczna przestrzeń. Silnik 2.0D, z mocą 136 KM, brzmi obiecująco, ale czy ta moc wystarczy, by na dłuższych trasach nie czuć się jak sardynki w puszce? Należy także pamiętać o potencjalnych problemach z filtrem DPF, które mogą zaskoczyć niejednego kierowcę. Myślę, że warto zwracać uwagę na detale, zarówno w kwestii technicznej, jak i estetycznej, bo jak mówi przysłowie, często to, co najlepsze, ukryte jest pod powierzchnią. Dobrze, że artykuł zwraca na to uwagę i zachęca do samodzielnej refleksji nad własnymi potrzebami w pełnej przestrzeni samochodu. Jakie czujecie wy obawy przy zakupie takiego auta?
To ciekawe, jak wiele elementów w artykule nawiązujących do doświadczeń podróżniczych odkrywa przed nami nie tylko naturę samochodu, ale również nas samych. Ograniczona przestrzeń z tyłu w Volvo S40 II może być frustrująca, ale paradoksalnie, zmusza do refleksji na temat naszych oczekiwań wobec komfortu. Przypomina mi to słowa Antoine'a de Saint-Exupéry, który pisał: 'Nie widzi się dobrze, tylko sercem. Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu.' Może zamiast koncentrować się na przestrzeni, warto skupić się na jakości interakcji z pasażerami i trasą, którą przebywamy? Oczywiście temat DPF również jest złożony. Warto być czujnym, bo dobry stan techniczny auta to nie tylko kwestia efektywności, ale też długowieczności naszych doświadczeń w podróży. A co do dostępności części zamiennych, sądzę, że zaufanie do marki, która ma swoje rzesze fanów, jest kluczowe. W końcu, jak mawiano, 'To, co czyni podróż wyjątkową, to nie miejsce, ale ludzie, którzy nas otaczają.'
Ooo, S40 II to naprawdę ciekawy wybór! 🔥 Zgadzam się, że silnik 2.0D brzmi świetnie! 136 KM to całkiem sporo mocy, a przy tym spalanie na poziomie 5,8 l/100 km to duży plus, zwłaszcza w czasie jazd po mieście! 🚗💨 Też zauważyłem, że w artykule wspomniano o ograniczonej przestrzeni z tyłu. To może być problematyczne podczas dłuższych podróży, zwłaszcza w piątkę. Ale dla singla lub pary to świetny samochód! Jak z dostępnością części zamiennych? Thomas, nie bój się, to auto ma sporo fanów, więc myślę, że części są łatwo dostępne. Ale trzeba mieć na uwadze te usterki dotyczące DPF – warto sprawdzić stan przed zakupem! 👍😉
Opinie w internecie a także wiele recenzji dot.Volvo S40 a także i każdej innej marki powodują u mnie nieprzeciętne ubawienie. Powodem są przede wszystkim często wyśnione historie, które nigdy w życiu realnym nie zaistniały. Po pierwsze, Volvo S40 z roku 2004 z silnikiem 2.0d wcale nie jest takie, jak ów recenzje opisują. Nie wiem skąd ludzie biorą egzemplarze, które opiniują i nie wiem, jakich wraków recenzje dotyczą. Moje auto ma ponad 350tys.km przebiegu. Nikt mi nie uwierzy w to, że zarówno pompowtryski, koło dwumasowe oraz turbo są w tym aucie oryginalne – nikt!
Zawieszenie auta robiłem tylko raz, części firm Febi,LF,Sachs,Monroe i podobnych. 85% przebiegu zrobiłem w trasach po UE i ościennych. Nie mam do czego się przyczepić tyle, że ja mam 50lat i bardzo szanuję swoją pracę czyli auto. Płyny, oleje i masę innych wymieniam co pół roku bez względu na przebieg. Nigdy nie kupuję ani części ani materiałów eksploatacyjnych w Polsce. Baaa! Nawet w Polsce nie tankuję! Moje Volvo nigdy nie dostało ani jednego litra szajsu z polskich stacji. Zawsze do pełna na Aralu gdzieś za Odrą i musi wystarczyć na jazdę po kraju.
Rzczy jakie robiłem od roku 2004:
– cztery razy rozrząd
– zawieszenie przednie raz
– cały tył zawieszenie raz
– amortyzatory jeden raz 4×4
– pasek osprzętu (4 razy)
– stacyjka i kluczyk (+kodowanie)
– podświetlenie tablicy rej.
– awaria ECM (brak świateł mijania)
– renowacja reflektorów
– wymiana szyby przód
– elektrozamek klapy bagażnika
– przeguby zewnętrzne
– tłumik końcowy jeden raz
– czyszczenie katalizatora
– nie mam tu dpfa więc nic o nim
– poduszki silnika trzy razy kpl.
I nic wiecej oprócz:
-opony,klocki,tarcze,linki
-oleje, płyny, filtry, ogrzyb.klimy
-żarówki
Najukochańszy samochód na świecie. Nic lepszego w życiu nie miałem.
Skrzynia manualna. Prędkości maksymalne bliskie 220km/h a nie jak mówią 190-205. Spalanie przy 105-110km/h na trasie na zachodzie poniżej 4L. Spalanie średnie poza miastem od 4.5 do maksymalnie 5.5L. Spalanie w mieście w cyklu 70% miasto a 30% obok miasta nigdy nie wyszło więcej, aniżeli 6.45L latem. Zimą śednia około 7.35.
Nie wiem, jak ludzie śmigają że mówią o 8-9L.
Chciałbym mieć to Volvo nowe raz jeszcze.
Łał super komentarz, dziękujemy oby więcej takich kierowców i komentujących. Pozdrawiam