Hamulec ręczny elektryczny i mechaniczny
Hamulec ręczny pozwala unieruchomić auto na postoju. Pomaga też w sytuacjach awaryjnych, na przykład podczas wychodzenia z poślizgu. W większości modeli klasyczny hamulec mechaniczny blokuje koła tylnej osi, rzadko – koła przednie. Sprawdzamy, jakie są rodzaje hamulców ręcznych, co je od siebie różni, w jakich sytuacjach korzystać z hamulca postojowego oraz jak objawiają się jego awarie.

W artykule przeczytasz

Hamulec postojowy mechaniczny i automatyczny

Wyróżnia się hamulec ręczny elektryczny i mechaniczny:

  • Hamulec ręczny mechaniczny – klasyczny hamulec postojowy z charakterystyczną dużą dźwignią. Mechanizm hamulcowy działa niezależnie od hydraulicznego hamulca nożnego i składa się z linki łączącej mechanizm hamulcowy z wajchą. Za równomierne rozdzielenie siły naciągu odpowiada korektor.
  • Hamulec ręczny elektryczny – coraz częściej w samochodach stosuje się automatyczne hamulce postojowe, obecne już nie tylko w autach premium, ale też modelach kompaktowych. Zamiast wajchy hamulec obsługuje się przyciskiem lub niewielką dźwigienką, zwykle zamontowaną na tunelu środkowym. Układem steruje moduł systemu ABS. Po uruchomieniu hamulca elektrycznego na desce rozdzielczej powinna zapalić się odpowiednia lampka. Włączenie i wyłączenie hamulca automatycznego jest możliwe w określonych sytuacjach. Hamulec ręczny może zwalniać się automatycznie (np. podczas ruszania, jeżeli zamknięto drzwi kierowcy i zapięto pasy bezpieczeństwa).

 

Przeczytaj też: “Immobilizer – co to jest, budowa, jak działa?

Kiedy używać hamulca ręcznego?

Jest kilka sytuacji, w których należy korzystać z hamulca postojowego:

  • Parkowanie – w autach ze skrzyniami manualnymi zaleca się zaciągnąć hamulec ręczny, po czym wrzucić bieg. W autach z przekładniami automatycznymi najpierw należy zaciągnąć hamulec postojowy, a później przestawić automat w pozycję P.
  • Zatrzymanie na wzniesieniu – zaciągnięcie hamulca ręcznego jest wygodniejsze od trzymania stopy na pedale hamulca hydraulicznego.
  • Ruszanie pod górę – dotyczy to samochodów bez systemów ułatwiających ruszanie na wzniesieniu. Hamulec zabezpiecza auto przed stoczeniem.
  • Oczekiwanie na zmianę świateł – wygodniejsze niż trzymanie nogi na hamulcu hydraulicznym, zwłaszcza przy długim oczekiwaniu na zmianę świateł.
  • W sytuacjach awaryjnych – jeżeli zawiedzie hamulec nożny, czy przy wychodzeniu z poślizgu, co jednak wymaga dużych umiejętności i opanowania.

Jak dbać o hamulec ręczny – zasady

Żeby hamulec był sprawny, podczas eksploatacji auta należy pamiętać o kilku zasadach:

  • regularne korzystanie z hamulca postojowego (zapobiega rdzewieniu elementów);
  • zaciąganie dźwigni do końca;
  • niekorzystanie z hamulca postojowego przy niskich temperaturach poniżej 0 st. Celsjusza;
  • sprawdzanie hamulca ręcznego – na postoju i lekko pochylonej nawierzchni (hamulec wymaga interwencji mechanika, jeżeli dźwignia jest ustawiona pod kątem ponad 70%).

Awaria hamulca postojowego – objawy:

  • brak utrzymywania auta w miejscu – po zużyciu lub rozciągnięciu linki;
  • brak reakcji po zaciągnięciu linki – po pęknięciu linki;
  • kontrolka zapalona po zwolnieniu hamulca ręcznego – może wskazywać na zablokowanie się linki;
  • nienaturalna praca dźwigni – zaciąganie wajchy zbyt lekko lub za ciężko;
  • unieruchomienie auta lub brak możliwości zaciągnięcia hamulca postojowego – w przypadku elektrycznych hamulców postojowych;
  • uszkodzenie silnika naprężającego linkę lub siłownika zainstalowanego w zacisku hamulcowym – w przypadku elektrycznych hamulców postojowych.

 

Przeczytaj też: “Kontrolka oleju – czerwona i żółta: co oznacza, jak się zachować?

Jak naprawić hamulec ręczny?

Naprawą hamulca postojowego powinien zająć się mechanik. Można ją sprowadzić do kilku kroków:

  1. Demontaż osłony dźwigni hamulca w kabinie.
  2. Poluzowanie linki.
  3. Uniesienie samochodu i demontaż kół tylnej osi.
  4. Odpięcie linki hamulca z zacisku (może wymagać demontażu bębnów – w samochodach z hamulcami bębnowymi).
  5. Demontaż i wysunięcie linki po zdjęciu zacisków.
  6. Mocowanie nowej linki (w kolejności od dźwigni, przez mocowania w podwoziu, aż do zacisków).
  7. Regulacja (ustawienie stopnia od strony kokpitu poprzez dokręcanie śruby).

 

W przypadku klasycznych hamulców mechanicznych naprawa nie zajmuje wiele czasu, a koszt nie powinien pochłonąć powyżej 250 zł. Droższa jest naprawa ręcznego hamulca elektrycznego. W okolicach 200 zł zapłacić trzeba za smarowanie mechanizmu zaciskającego i usunięcie problemów z elektroniką. Przynajmniej 300 zł kosztuje wymiana linki, a najwięcej wymiana silniczka lub siłownika (w zakresie od 500 do przeszło 1000 zł).

Przeczytaj też: “Hamulec ręczny w zimie. Czy ręczny na mrozie może zamarznąć?

FAQ – najczęściej zadawane pytania o hamulec ręczny

Jakie są rodzaje hamulców ręcznych?

Rozróżnia się hamulec postojowy mechaniczny oraz elektryczny.

Jak obsługuje się hamulec postojowy?

Hamulec mechaniczny obsługuje się z poziomu wajchy w tunelu środkowym. Hamulce elektryczne są załączane i wyłączane poprzez niewielką dźwigienkę lub przycisk.

Ile kosztuje naprawa hamulca ręcznego?

Wymiana linki w hamulcu mechanicznym to zwykle koszt rzędu od 100 do 250 zł. W przypadku naprawy postojowego hamulca automatycznego, w zależności od problemów naprawa pochłonąć może nawet ponad 1000 zł, jeżeli awarii ulegnie silniczek lub siłownik.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 5 Średnio: 2.6]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Jedna odpowiedź

  1. Wolę ręczny mechaniczny.
    Z nim nie ma takich problemów, jak z tym elektrycznym.
    Jakie szczęście , że w Alfa Serwis Ruda Śląska się na tym znają.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.