W jakiej temperaturze zamarza płyn do spryskiwaczy?
Zanim podpowiemy, jak rozmrozić płyn do spryskiwaczy, w pierwszej kolejności musimy wyjaśnić, w jakiej temperaturze dochodzi do jego zamarzania. Tak więc wiele zależy od rodzaju płynu, tj.:
- temperatura zamarzania letniego płynu do spryskiwaczy – ok. -5 stopni Celsjusza;
- temperatura zamarzania zimowego płynu do spryskiwaczy – nawet ok. -25 stopni Celsjusza.
Wiele zależy od składu płynu do spryskiwaczy. Produkt z wyższej półki jest wzbogacony glikolem i gliceryną, ma także większą zawartość etanolu, wodę bez minerałów oraz biocydy zapobiegające powstawaniu pleśni. Oprócz tego ma przyjemny zapach oraz jest bezpieczny dla uszczelek i lakieru. Wręcz przeciwnie, tańsze płyny mają nieprzyjemny zapach, negatywnie wpływają na zdrowie pasażerów, słabiej usuwają zabrudzenia i przyspieszają zużycie gum wycieraczek.
Jak rozmrozić płyn do spryskiwaczy?
Zamarznięty płyn jest niezdatny do użytku. Na szczęście jest kilka sposobów, dzięki którym można go rozmrozić. Najskuteczniejsze jest wstawienie samochodu na kilka godzin do ciepłego garażu. Jeżeli nie dysponujemy własnym, można wstawić auto do garażu znajomego lub nawet wybrać parking w galerii handlowej. Natomiast ważne, aby zaparkować wówczas pojazd z dala od wjazdu. Płyn do ciekłej formy powróci w kilka godzin.
Pomóc może też dłuższa jazda, szczególnie jeżeli mróz nie jest zbyt siarczysty. Jednak jest to rozwiązanie dość ryzykowne. Należy wybierać drogi o mniejszym natężeniu ruchu, aby zminimalizować ryzyko mocnego zabrudzenia szyby. Warto przy tym zredukować ogrzewanie i nie kierować powietrza na szybę, zwłaszcza jeżeli na drodze zalega błoto pośniegowe, które szybciej zasycha i jest trudniejsze w usunięciu za pomocą wycieraczek.
Natomiast pod żadnym pozorem nie należy używać spryskiwacza, jeżeli płyn zamarzł. Może to doprowadzić do uszkodzenia pompki, która ulegnie spaleniu. Wprawdzie nie jest to drogi element, ale wymiana może być czasochłonna i wymagać demontażu wielu elementów w przednim pasie auta.
Przeczytaj też: “Jaki zimowy płyn do spryskiwaczy – skład, właściwości, marka, cena”
Co zrobić z letnim płynem do spryskiwaczy w sezonie zimowym?
Po rozmrożeniu letniego płynu do spryskiwaczy można go usunąć ze zbiorniczka, najlepiej przelewając do buteleczki. Przynajmniej jeżeli jest on łatwo dostępny. Płyn można usunąć po odłączeniu jednego z przewodów i uruchomieniu spryskiwacza. Innym razem można użyć spryskiwacza, aby płyn trafił na szybę, czy go odessać strzykawką i silikonową rurką. Przy korzystaniu ze spryskiwacza najlepiej robić to etapami, aby nie przegrzać pompki.
Jednak częściej kierowcy nie usuwają letniego płynu, ale wykonują dolewkę zimowego koncentratu. Może to zdać egzamin, aczkolwiek lepiej korzystać wyłącznie z płynu przeznaczonego na sezon zimowy. Warto pamiętać, że płyny można ze sobą mieszać w dowolnych proporcjach. Najlepiej systematycznie dolewać płynu zimowego do letniego, co będzie obniżać temperaturę zamarzania cieczy. Sprawę załatwi także dolewka stężonego koncentratu zimowego. Ma on bardzo niską temperaturę zamarzania nawet na poziomie -80 stopni Celsjusza. W końcu dolać można alkoholu, co jest na pewno lepsze od dolewania wrzącej wody.
FAQ – najczęstsze pytania o to, jak rozmrozić płyn do spryskiwaczy
W jakiej temperaturze zamarza letni płyn do spryskiwaczy?
Letni płyn do spryskiwaczy zaczyna zamarzać w temperaturze ok. -5 stopni Celsjusza. Płyn zimowy w temperaturze nawet -25 stopni Celsjusza.
Co zrobić po zamarznięciu płynu do spryskiwaczy?
Jeżeli płyn do spryskiwaczy zamarznie, najlepiej wstawić auto na kilka godzin do garażu.
Czy można mieszać płyn letni z zimowym?
Tak, jak najbardziej. Do letniego płynu można też dolać stężonego koncentratu zimowego, który zamarza w temperaturze ok. -80 stopni Celsjusza.