Jak wszyscy wiemy, kupując używany samochód musimy wziąć pod uwagę wiele aspektów – przede wszystkim zweryfikować jego bezwypadkowość np. na podstawie jego numeru VIN, ale również powinniśmy sprawdzić ewentualne naprawy blacharsko-lakiernicze. A co jeśli na pierwszy rzut oka nie widać , że samochód takie posiada? Tu z pomocą przychodzi nam miernik grubości lakieru, potocznie zwane grubościomierzem. Na rynku jest wiele urządzeń tego typu. Jaki miernik lakieru kupić? Być może wspólnie uda nam się odpowiedzieć na to pytanie. Postanowiliśmy się przyjrzeć jednemu z nich: modelowi GL- 8s polskiego producenta, firmy Prodig Tech.
CO zawiera zestaw modelu GL-8S?
Zestaw składa się z:
- miernik grubości lakieru GL-8s
- płytka do zerowania – kalibracji
- dwie baterie alkaliczne AAA
- etui z eko-skóry
- instrukcja
Ładne i eleganckie etui w którą zapakowany został miernik Gl-8s, to już na pierwszy rzut oka duża zaleta tego produktu. W zestawie znajdziemy również instrukcję oraz płytkę kalibracyjną. Funkcja kalibracji, czyli zerowania sprawia, że miernik będzie mierzył poprawnie w każdych warunkach, nawet po kilku latach użytkowania. Zatem jak skalibrować miernik lakieru Prodig tech? Przed dokonaniem pomiarów naszym urządzeniem Gl-8s należy miernik skalibrować i być pewnym, że pomiary będą prawidłowe. Miernik posiada kompensację dzięki temu automatycznie kalibruje się, ale dokładna kalibracja miernika możliwa jest zawsze za pomocą płytki kalibracyjnej.
Precyzyjny pomiar dzięki sprężystej sondzie na przewodzie
Model Gl-8s posiada sondę na przewodzie, która ułatwia sprawdzanie grubości lakieru. Sonda nie jest zakończona kulką jak w przypadku innych modeli marki producenta. Wartość pomiarów wyrażana jest w mikrometrach. Przyjmuje się, że takie parametry w dużej mierze zależą od marki auta i tak:
- 90µm-150 µm – lakier fabryczny,
- 150µm-300 µm – lakier powtórnie malowany,
- powyżej 300 µm – naprawa blacharska i szpachlowanie.
Miernik lakieru jak używać? Miernik lakieru GL-8s marki Prodig umożliwia pomiar na blachach stalowych (w tym ocynkowanych), oraz aluminiowych, ale w przeciwieństwie do np. modelu GL-PRO-SMART-FAZ nie informuje, że blacha stalowa jest ocynkowana. Podstawowe cechy testera lakieru GL-8s to: ✓ sonda z głowicą pomiarową zawieszoną sprężyście ✓ funkcja ASYSTENT POMIARU® ✓ zakres pomiarowy od 0um do 2000um (Fe i Al) ✓ rozdzielczość pomiaru: 10um lub 1um – wybór w MENU ✓ pamięć pomiarów 200 pozycji ✓ funkcja HOLD ✓ sygnalizacja dźwiękowa
Funkcja ASYSTENT POMIARU®
Miernik na wyświetlaczu podczas dokonywania pomiarów pokazuje poszczególne komunikaty informujące o stanie blacharki, i tak odpowiednio:
- “CIENKI” – lakier za cienki;
- “LAK OK” – lakier prawidłowy;
- “2xLAK” – druga warstwa lakieru;
- “KIT!” – szpachla.
Jak używać miernika lakieru oraz jak sprawdzic grubosc lakieru na samochodzie? Wystarczy przyłożyć sondę miernika do powierzchni karoserii i lekko przycisnąć. Po każdorazowym dokonaniu pomiaru miernik informuje nas o tym fakcie krótkim sygnałem dźwiękowym. Funkcja tzw. ASYSTENT POMIARU ma nam pomóc w interpretacji pomiarów, ale nie może ona być podstawą do jednoznacznej odpowiedzi na pytanie czy samochód miał naprawy blacharsko-lakiernicze. Niemniej jednak dużo osób dokonujących ocen samochodów nie wie tak naprawdę co dana grubość lakieru oznacza, dlatego funkcja w którą wyposażony został model GL-8s ma nam w tym pomóc. Sprawdzanie lakieru miernikiem dzięki temu jest banalnie proste.
Sprawdź również: szybkie nadanie przesyłki inPost jak to zrobić
PODSUMOWANIE
Dzięki urządzeniu GL-8S jesteśmy w stanie szybko zorientować się czy samochód miał jakieś poważniejsze naprawy lakiernicze. Takie urządzenie to dobre, budżetowe rozwiązanie zarówno dla osób poszukujących samochodu dla siebie jak i dla małych komisów samochodowych. Dzięki takiemu urządzeniu być może nie poznamy całej prawdy o przeszłości samochodu – od tego są bowiem raporty na podstawie numeru VIN ale miernik z pewnością przyda się we wstępnych oględzinach auta które np. zamierzamy nabyć. Wydatek rzędu 200 zł z pewnością ustawić nas może w lepszej pozycji negocjacyjnej, gdy okaże się że sprzedaż auta które teoretycznie miało być “niebite” wykaże nam podwójny lakier, a co gorsza w niektórych miejscach nawet i szpachlę.
A już w kolejnych wpisach z cyklu: miernik lakieru GL-Pro-2-Faz oraz GL-Pro-Smart-Faz