Przewody zapłonowe są jednym z tych elementów silnika, który wpływa na właściwą jego pracę. Głównym zadaniem takich przewodów jest dostarczanie prądu do układu zapłonowego. Jak nie trudno się domyślić zależy od nich czy iskra wytwarzana pomiędzy elektrodami świecy zapłonowej będzie wystarczająco silna. Zastanówmy się więc jak wybrać najlepsze przewody zapłonowe.
Funkcje
Główną funkcją przewodów zapłonowych jest doprowadzenie do wysokiego napięcia z cewek do świec zapłonowych. Stąd też wpływają one na pracę całego układu. Bardzo często to właśnie przewody są obarczane winą za niesprawne jego działanie. Nie każdy zdaje sobie jednak sprawę, że kable takie wpływają również na pracę innych elementów, wśród których wymienić możemy nawet radio.
Zdarza się również, że niesprawne kable mają negatywny wpływ na spalanie. W przypadku ich uszkodzenia do cylindrów dostarczać będą one zbyt małą ilość energii, co spowoduje, że proces spalania nie będzie poprawny. Część mieszanki zostanie wówczas spalona dopiero w układzie wydechowym. Nie tylko zwiększy to pobór paliwa, ale również emisję szkodliwych spalin.
Usterki
Tak jak i wszystkie inne części składowe samochodu, tak i przewody zapłonowe z biegiem czasu zużywają się, a tym samym narażone są na usterki. Te spowodowane są przede wszystkim dużym natężeniem prądu i trudnymi warunkami pracy. Poza tym dojść może do ich przepalenia wskutek wytworzenia się silnego pola elektromagnetycznego.
Biorąc pod uwagę najczęstsze przyczyny usterek kabli zapłonowych, na pierwszym miejscu wymienić trzeba gwałtowne wahania temperatur. Te najczęściej obserwuje się w okresie jesienno-zimowym, kiedy temperatura powietrza mocno spada, a po uruchomieniu silnika momentalnie wzrasta. Ponadto wymienić trzeba wahania wilgotności, które wspólnie z uszkodzoną izolacją mogą doprowadzić do przebicia, jak i intensywne drgania przenoszone do silnika. Oczywiście uszkodzenie kabli spowodować może też jakiś wyciek, na przykład oleju czy innej substancji żrącej.
Niekiedy zdarzyć się też może, że do uszkodzenia kabli dochodzi poprzez niewłaściwie działające świece zapłonowe, na których znajdować się mogą zanieczyszczenia, co prowadzi do szybszego zużycia się osłon takich przewodów.
Wymiana
Każdy kierowca, który chce dbać o prawidłową pracę jednostki napędowej oraz bezpieczeństwo jazdy musi na bieżąco kontrolować takie przewody. Szczególnie że jak już wspomnieliśmy, narażone są one na pracę w różnych warunkach, podlegają zużyciu, a także narażone są na uszkodzenia mechaniczne.
Kable zapłonowe mogą wymagać wymiany, kiedy mamy trudności z odpaleniem auta. Zwłaszcza w dzień mglisty, kiedy jest wilgotno. Świadczyć może to bowiem o złym stanie ich izolacji. To samo tyczy się też nierównomiernej pracy silnika, która może być spowodowana przebiciem. Wskutek takiej usterki do świec zapłonowych dostarczane będzie zbyt mało energii elektrycznej.
Inne usterki świadczące o tym, że przewody mogą być do wymiany to okopcona rura wydechowa będąca przyczyną ich przebicia czy zwiększone zużycia paliwa. Świadczyć o tym mogą też trudności z przyspieszeniem, a nawet zakłócenia w pracy radia. Pierwsze spowodowane będzie nierówną pracą cylindrów, te ostatnie z kolei przebiciem na przewodach.
Zły stan techniczny przewodów to nie tylko kolejne usterki i awarie. W końcu może to doprowadzić do całkowitego unieruchomienia pojazdu. Dlatego też ich kontrola i systematyczna wymiana są niezbędne. Przyjmuje się, że przewody takie wymieniać trzeba co 50-60 tysięcy kilometrów. Wówczas nie powinny ich uszkodzić ani żadne obciążenia, ani też trudne warunki pracy. Niektórzy kierowcy zalecają jednak wymianę częstszą co 30-50 tys. km. Dodajmy tu jednak, że chcąc dbać o układ zapłonowy, wymieniać trzeba je w komplecie. Ponadto dla ich trwałości ważna jest również regularna wymiana świec zapłonowych. Te wymieniać trzeba co 10-20 tys. km.
Nieco inaczej wygląda to w przypadku samochodów z instalację gazową. W tych, aby możliwe było osiągnięcie prawidłowego zapłonu, niezbędne jest też większe napięcie prądu, co też prowadzi do tego, że przewody zużywają się częściej. Dlatego też w takich pojazdach najlepiej jest wymieniać kable zapłonowe przy okazji co trzeciej wymiany świec zapłonowych.
Sprawdzenie
Wcześniej należy je jednak sprawdzić. Do tego trzeba je przede wszystkim wyczyścić, wykorzystując do tego preparat WD-40. Od silnika i aparatu zapłonowego odpinamy je po sprawdzeniu, czy nie mają żadnych uszkodzeń. Następnie niezbędne jest obejrzenie ich końcówek, które muszą być czyste i nie mogą mieć oznak korozji. Do sprawdzenia kabli niezbędny jest cyfrowy miernik zwany multimetrem. Mierzy się je, do miernika przykładając ich końcówki. Przy kablach krótkich optymalna wartość to 6-7 omów, przewodach średniej długości – 7,5-9 omów a kablach długich – 9-11 omów. Kable powinny być wymienione zawsze, jeśli wynik jest niższy od podanego.
Dodajmy jeszcze, że nie ma przeciwwskazań co do tego, aby takie kable wymienić samodzielnie. Przy takiej czynności zachować trzeba jednak szczególną ostrożność i wystrzegać się szarpania ich na siłę. Do ich wymiany używa się specjalnych szczypców.
Rodzaj rdzenia w kablach zapłonowych
Wybierając kable zapłonowe, uwagę zwrócić trzeba przede wszystkim na ich rdzeń. Tak oto wyróżniamy tu przewody o rdzeniu miedzianym, węglowym oraz ferromagnetycznym.
Najstarszym rodzajem przewodów zapłonowych są te o rdzeniu miedzianym, które nadal znajdują się w użyciu. Do największych zalet tych kabli, w których do wykonania rdzenia użyto wiązki miedzianej, zalicza się wysoką odporność na uszkodzenia mechaniczne. Niestety ze względu na tłumiące zakłócenia, umieszczone na końcówkach kabli rezystory wielkość i moc iskry są tu ograniczone. Ponadto mogą one powodować zakłócenia elektromagnetyczne. Ich sporym atutem jest natomiast niska cena.
W przypadku przewodów o rdzeniu węglowym do czynienia mamy z rdzeniem wykonanym z włókien szklanych zaimpregnowanych węglem. Kable takie dobrze tłumią zakłócenia elektromagnetyczne, ale są podatne na uszkodzenia mechaniczne i dodatkowo mają spore trudności w przesyłaniu impulsów o wysokiej częstotliwości. Jakby tego było mało, szybko tracą też swoje właściwości przewodzące.
W kablach o rdzeniu ferromagnetycznym przewodnikiem jest spiralny nawinięty na rdzeń stalowy drut. Sam rdzeń jest tu zbudowany z włókna szklanego oraz otaczającej go warstwy materiału ferromagnetycznego. Dzięki temu kable takie dobrze magazynują energię, a także tłumią zakłócenia. Nie powodują też strat energii, a więc uznawane są za najlepsze kable, które są obecne na rynku.
Izolacja przewodów zapłonowych
Bardzo ważnym parametrem, który wpływa na trwałość kabli i ich podatność na uszkodzenia jest rodzaj i grubość izolacji. W tym przypadku rozróżniamy przewody PCV, EPDM i silikonowe.
Najstarszym rodzajem osłony jest PCV. Kable takie mają umiarkowaną trwałość i odporność na uszkodzenia mechaniczne. Dodatkowo istnieje tu ryzyko ich przepalenia, a kable nie mają najlepszej ochrony termicznej. Przewody takie zaliczamy do klasy A wytrzymującej temperaturę niewiele ponad 100 st. Celsjusza.
Kable z izolacją EPDM wykazują dobre właściwości ochronne, będąc odpornym na działanie wody czy pracę w trudnych warunkach. Swoje właściwości zachowują w temperaturach wysokich, ale i niskich.
Najlepszym izolatorem jest obecnie silikon. Materiał ten odporny jest na działanie bardzo wysokich temperatur do 250 st. Celsjusza. Poza tym przewody takie są też odporne na działanie substancji chemicznych.
Klasy przewodów zapłonowych
A -20 st. C/+105 st. C (temperatura minimalna/maksymalna)
B -20 st. C/+120 st. C
C -30 st. C/+155 st. C
D -30 st. C/+180 st. C
E -40 st. C/+220 st. C
F -50 st. C/+250 st. C
Podsumowanie
Skoro wiecie już, jak wybrać najlepsze przewody zapłonowe pod uwagę weźmy jeszcze producentów, którzy są odpowiedzialni za ich tworzenie. Wśród liderów na rynku wymienia się takie podmioty jak Beru, Bosch, Janmor, NGK czy Sentech. Od producenta, choć nie tylko, bo również rodzaju rdzenia czy izolacji zależna jest też ich cena. Nie jest to jednak wydatek, który zwala z nóg. Za komplet pięciu kabli zapłacić trzeba bowiem od 50 do około 200 zł.