Przyciemnianie szyb — co mówią przepisy?
Ustawa Prawo o ruchu drogowym mówi o tym, że pojazd uczestniczący w ruchu powinien zapewniać dostateczne pole widzenia kierowcy. Przyciemnianie szyb ma bezpośredni wpływ na widoczność, a to z kolei jest związane z przepuszczalnością światła. Jak wynika z Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych prowadzenia pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, szyby przednie i boczne z przodu muszą mieć zapewnioną przepuszczalność światła na poziomie minimum 70%. Co w takim razie z tylnymi szybami? W tej kwestii nie ma żadnych ograniczeń, zatem zarówno szyby tylne, jak i tylne boczne można dowolnie przyciemniać.
Jeśli podczas kontroli policyjnej, funkcjonariusz stwierdzi, że przyciemnienie szyb w samochodzie przekracza dopuszczalną normę, kierowca może spodziewać się mandatu w wysokości od 20 do 500 złotych. Dodatkowo straci on dowód rejestracyjny pojazdu oraz będzie musiał doprowadzić samochód do stanu zgodnego z obowiązującymi przepisami.
Przyciemniane szyby a ubezpieczenie OC
Przyciemniane szyby mogą zwrócić uwagę nie tylko funkcjonariuszy policji, ale także towarzystwa ubezpieczeniowego. Właściciel samochodu jest zobowiązany zgłosić tego typu zmianę, a reakcją na nią może okazać się rekalkulacja ceny ubezpieczenia. Jeśli z kolei właściciel pojazdu przyciemni szyby w samochodzie i nie poinformuje o tym ubezpieczyciela, to będzie się musiał liczyć z ryzykiem odmowy wypłaty odszkodowania..
Jednak o zmianach takich jak przyciemnianie szyb warto pomyśleć jeszcze przed zakupem ubezpieczenia samochodu. W niektórych towarzystwach zabieg ten nie ma wpływu na finalną cenę polisy, z kolei w innych, wręcz przeciwnie – może znacznie podwyższyć wysokość składki.
Przyciemnione szyby wpływają jednak nie tylko na cenę. Jeśli przepuszczalność światła jest na niższym poziomie niż 70%, właściciel takiego pojazdu musi liczyć się z tym, że nie zostanie mu wypłacone odszkodowanie – podsumowuje ekspert Punkta.pl. Stosowanie się do tego przepisu jest więc niezwykle istotne. Warto o tym pamiętać zwłaszcza decydując się na zabieg dodatkowego przyciemniania. Jeśli szyby zostały fabrycznie przyciemnione, dodatkowy zabieg może łatwo doprowadzić do złamania przepisu.
Aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji np. podczas kontroli policyjnej, warto mieć przy sobie zaświadczenie o przyciemnieniu szyb wydane przez zakład, który dokonał tego typu zabiegu. Zaświadczenie powinno zawierać m.in. dane usługodawcy, oznakowanie zastosowanej folii, a także datę wykonania przeróbki.
Artykuł partnera