Fakty i mity o woskach samochodowych. Jak wygląda sprawa z trwałością i efektywnością tych preparatów?
W przypadku każdego popularnego produktu powstają z czasem różne mity odnoszące się do jego cech, właściwości czy zastosowania. Nie inaczej rzecz ma się również w przypadku wosków samochodowych, których na naszym rynku jest naprawdę mnóstwo. Które z tych mitów koniecznie należy obalić?
Mit 1. Auto należy woskować jedynie na zimę – absolutnie nie! Zimą wosk chroni samochód przed szybkim zarastaniem brudem, jednak dokładnie tę samą rolę będzie pełnił przez cały okrągły rok, a więc również i latem.
Mit 2. Wosk samochodowy chroni lakier przed uszkodzeniami – jest to wprawdzie mit, jednak zawiera w sobie nieco prawdy. Wosk położony na karoserii przede wszystkim wydobywa głębię barwy lakieru, zwiększa jego połysk, maskuje niedoskonałości (mikrozarysowania), a także chroni przed osadzeniem się pyłu i błota. Do pewnego stopnia niektóre woski pełnią również rolę filtrów UV, a więc chronią lakier przed blaknięciem. Ochrona przed wodą oraz promieniami UV może w tym wypadku być odczytywana jako ochrona przed uszkodzeniami, choć daleko jej do możliwości oferowanych przez innego typu preparaty.
Mit 3. Niektóre woski utrzymują się na karoserii nawet przez 12 miesięcy – tego typu informacje należy odczytywać raczej jako „nawet do 12 miesięcy” i to wyłącznie w warunkach idealnych. W praktyce nawet najtrwalsze woski w polskim klimacie nie wytrzymuj więcej niż kilka (ok. 6-ciu) miesięcy. Zbyt wiele muszą bowiem znosić jeśli chodzi o warunki atmosferyczne oraz silne detergenty.
Rodzaje wosków samochodowych. Które z nich najlepiej nadają się dla Waszych potrzeb?
Mimo ogromnej ilości i różnorodności preparatów dostępnych na naszym rynku, całość wosków samochodowych można podzielić na 3 podstawowe kategorie – według ich składu oraz według stanu skupienia i wynikającego stąd sposobu nakładania.
Jeśli chodzi o podział wosków według składu, to wyróżniamy tutaj:
- Woski naturalne – najmniej trwałe (ok. miesiąca), za to dające najlepszy efekt wizualny i przyjemny zapach.
- Woski hybrydowe – powstałe z połączenia wosków naturalnych i syntetycznych. Bardziej trwało (do ok. 4 miesięcy), dające dobry efekt wizualny i zapewniające równie dobrą barierę hydrofobową (szybki zrzut wody).
- Woski syntetyczne – całkowicie sztuczne, najtrwalsze (może być to nawet 6 miesięcy) i zapewniające najlepszą ochronę przed wodą oraz zabrudzeniami. Wadą wosków syntetycznych jest za to ich stosunkowo najsłabsza zdolność do poprawy wyglądu lakieru, a zwłaszcza do wydobycia głębi jego bary i poprawy blasku.
Jeśli chodzi o stan skupienia, czy też inaczej formę wosków samochodowych, to tu z kolei mam do czynienia z następującym podziałem:
- Woski samochodowe w płynie – przypominają balsam lub mleczko, wydajne i łatwe w nakładaniu.
- Woski samochodowe w postaci twardej pasty – bardzo wydajne i doskonale działające, lecz wymagające pewnych umiejętności w nakładaniu.
- Woski samochodowe w spreju – rozpylane bezpośrednio na karoserię, łatwe w nakładaniu i rozprowadzaniu, z reguły pod wieloma względami przypominają preparaty do tzw. quick detailingu, czyli błyskawicznej poprawy wyglądu auta.
W kategorii wosków samochodowych w spreju występują również woski w puszce, przypominające lakiery czy niektóre preparaty czyszczące. Są to głównie woski przeznaczone do łatwego i szybkiego użycia. W odróżnieniu od większości pozostałych wosków, można je również nakładać na plastiki czy elementy gumowe. Ich wadą jest natomiast niska trwałość i niezbyt wysokie zdolności hydrofobowe.
Omawiając różne typy wosków samochodowych, koniecznie należy wspomnieć również o woskach dedykowanych lakierom o poszczególnych tonacjach barw oraz o woskach koloryzujących. Te pierwsze dobiera się według zasady „ciemny-jasny lakier”, te drugie mają służyć do maskowania poważniejszych ubytków w lakierze, rys czy odprysków. Woski każdego z wymienionych typów znajdziecie na iParts.pl w kategorii „woski i politury”. W razie jakichkolwiek wątpliwości lub jeśli poszukiwanego przez Was wosku nie będzie aktualnie w naszych zasobach, śmiało kierujcie wszelkie zapytania do naszych ekspertów iParts.pl.
Nakładanie wosków na samochód. O jakich zasadach aplikacji wosków koniecznie musicie pamiętać?
Nakładanie i polerowanie wosku na samochód jest, co do zasady, czynnością prostą i nie wymagającą większego przygotowania. Wszystko, co będzie Wam do tego potrzebne, to sam wosk, pad do wosku (specjalna gąbka), miękka i gruba (gęsta) ściereczka z mikrofibry oraz odpowiednia temperatura (zdecydowana większość wosków wymaga temperatury co najwyżej umiarkowanej). Podczas nakładania wosku na karoserię musicie również pamiętać o 3 złotych zasadach, które pozwolą Wam osiągnąć optymalny efekt. Zasadami tymi są:
- Stosowanie się do zaleceń producenta – jeśli producent wosku zaleca nakładanie metodą krzyżową, a nie np. ruchami kolistymi, to znaczy, że ma ku temu powód i należy się do jego wskazówek zastosować.
- Nakładanie minimalnych ilości wosku – jedna warstwa wosku w paście, nałożona na całe, średniej wielkości auto, wymaga zużycia nie więcej niż 4 g materiału. Przesadzanie w ilością wosku jedynie utrudni Wam pracę i sprawi, że cały jego nadmiar zostanie na gąbce oraz szmatce.
- Nakładanie wosku w ilości warstw stosownych do oczekiwanego efektu – jeśli chcecie zabezpieczyć lakier w sposób wyjątkowy, zwiększyć trwałość wosku i uzyskać jeszcze lepszy efekt, po prostu nałóżcie nie 1, ale 2 lub nawet 3 warstwy. Każdą następną po upływie ok. 1 godzinie od poprzedniej.
Dobrze dobrany i nałożony wosk to naprawdę doskonały sposób na poprawę wyglądu auta oraz na ochronę karoserii przed brudem.
A na koniec ważna uwaga – ponieważ przeciętny wosk jest preparatem o niezwykłej wprost wydajności, przy jego wyborze niekoniecznie jest sensu kierować się wyłącznie ceną. Kupując wosk za 100 – 150 zł, zapewniacie sobie dość materiału, by stosować go przez co najmniej 10 kolejnych lat. W przeliczeniu na poszczególne nawoskowania, będzie to ok. 4 zł za warstwę. Wybierając wosk za 10 zł, obniżacie nie tylko cenę za jednokrotne nawoskowanie, ale też trwałość i jakość uzyskanego zabezpieczenia. I to w sposób bardzo znaczący. Czy naprawdę jest tu miejsce na oszczędność?
Artykuł sponsorowany
2 Responses
Bardzo ciekawy artykuł, który zachęcił mnie do zakupu tego produktu. Dotychczas czyściłem samochód tylko pianą aktywną, ale nie dawało to oczekiwanego efektu. Dopiero od października zacząłem stosować wosk zakupiony na iParts i samochód prezentuje się o niebo lepiej 😉
Dodam, że dobrze zabrać się za woskowanie po wizycie na myjni, co jeszcze lepiej podbija efekt. Faktycznie woski z iparts.pl są warte uwagi, auto dosłownie lśni 🙂