Jak działa samochód na wodór?
Zanim o tankowaniu wodoru, w pierwszej kolejności należy odnieść się do zasady działania aut z ogniwami wodorowymi. Takie samochody mogą być wyposażone w silnik spalinowy lub elektryczny.
Jeżeli jest to auto z konwencjonalnym silnikiem na benzynę, olej napędowy czy LPG, w miejsce tradycyjnego systemu napędowego stosuje się jednostkę wodorową. Wodór przechowywany w zbiorniku jest wtłaczany do komory silnika i wprawia w ruch mechanizm napędzania samochodu. W przypadku aut elektrycznych baterię zastępuje się zbiornikiem paliwa wodorowego. Energia do napędzenia auta jest wówczas wytwarzana z wodoru w procesie reakcji chemicznej pomiędzy wodorem a tlenem z atmosfery.
Różnice nie są więc olbrzymie. Kluczowe znaczenie ma tlen niezbędny do wystąpienia reakcji syntezy. Tlen musi być dokładnie oczyszczony, dlatego auta na wodór mają specjalny system filtracji powietrza.
Przeczytaj też: “Samochód na wodór – zasada działania i eksploatacja”
Aktualnie aut z silnikiem wodorowym jest stosunkowo niewiele. Natomiast wielu producentów (np. Hyundai, Toyota, Honda, BMW) stale rozwija technologię wodorową, dlatego rośnie liczba takich modeli. To zrozumiałe, jeżeli zwrócić uwagę na zalety samochodów wodorowych i samego wodoru. Jest to pierwiastek o nieograniczonych zasobach. Same auta na wodór mają duży zasięg na jednym ładowaniu i nie emitują szkodliwych substancji do środowiska. Wskazać należy także na bezpieczeństwo, ponieważ przy punktowym rozszczelnieniu się zbiornika płomień jest wąski i pionowy, natomiast nie rozprzestrzenia się i nie wytwarza wysokiej temperatury.
Stacje wodorowe w Polsce
Liczba stacji tankowania wodoru w Polsce wciąż jest niewielka. Takie punkty znajdują się m.in. w Gdańsku, Gdyni, Jastrzębie-Zdroju, Katowicach, Koninie, Krakowie, Łomży, Poznaniu czy Warszawie. Jednak większość z nich służy wyłącznie na użytek pojazdów komunikacji miejskiej.
Jednak Polska Strategia Wodorowa planuje rozwój infrastruktury i kilkadziesiąt ogólnodostępnych stacji wodorowych dla prywatnych użytkowników. Swój udział będzie mieć w tym Orlen, który otrzymał wysokie dofinansowanie na rozwój infrastruktury energetyki wodorowej w Polsce w wysokości 2 mln euro.
Na czym polega tankowanie wodoru?
Proces tankowania wodoru nie jest skomplikowany i podobny do uzupełniania gazu LPG. Również dystrybutor na stacjach wodorowych jest podobny. W procesie tankowania należy podłączyć pistolet i uruchomić dystrybutor. Warto zaznaczyć, że jednostką miary nie są tutaj litry, ale kilogramy. Tankowanie wodoru zajmuje do 5 minut. To duża różnica w porównaniu z ładowaniem aut elektrycznych, kiedy proces uzupełniania energii trwać może od kilkudziesięciu minut do kilku godzin.
Przeczytaj też: “Jak tankować gaz sprawnie i bezpiecznie?”
Tankowanie wodoru jest też bezpieczne. Stacje wodorowe mają na wyposażeniu specjalne zabezpieczenia minimalizujące ryzyko wycieku (m.in. czujniki na złączach i przy pistolecie). Przepływ wodoru jest stabilny, bez ryzyka przeciążenia dystrybutora i wzrostu temperatury. Przy minimalnym wahaniu ciśnienia przepływ paliwa jest zatrzymywany. To samo dotyczy nieprawidłowego podłączenia dyszy dystrybutora.
Minusem są koszty, ponieważ produkcja wodoru jest bardzo energochłonna, zwłaszcza w procesie elektrolizy. Oczywiście planowane inwestycje w branżę energetyki wodorowej mogą przyczynić się do obniżek cen, natomiast duże znaczenie mają rynkowe ceny energii, a te są coraz wyższe. Natomiast na pewno ta innowacyjna technologia to ciekawa alternatywa dla aut spalinowych i elektrycznych. Samochody na wodór mogą zrewolucjonizować podejście do motoryzacji, łącząc efektywność z ochroną środowiska.
zdjęcie: pixabay.com (https://pixabay.com/illustrations/chemistry-circles-h2-hydrogen-6155495/)
FAQ
Jak wygląda tankowanie wodoru?
Proces jest bardzo podobny do tankowania gazu LPG. Wystarczy podpiąć pistolet dystrybutora i poczekać na uzupełnienie zbiornika.
Czy tankowanie wodoru jest bezpieczne?
Tak, ponieważ stacje wodorowe mają specjalne czujniki minimalizujące ryzyko wycieku, przeciążenia dystrybutora i wzrostu temperatury. Jeżeli proces nie przebiega właściwie lub nieprawidłowo podłączono dyszę dystrybutora, tankowanie wodoru zostaje przerwane.
Gdzie można zatankować auto wodorem?
Aktualnie liczba stacji tankowania wodoru w Polsce jest niewielka. Jednak Polska Strategia Wodorowa zakłada rozbudowę infrastruktury. Dlatego stacji tankowania wodoru powinno przybywać i będą one coraz szerzej dostępne również dla prywatnych użytkowników.
2 Responses
Ciekawe, czy naprawdę te stacje wodorowe będą w stanie zaspokoić potrzebę kierowców w Polsce. W artykule wspomniano, że liczba stacji jest nadal niewielka – to jak w takim razie w pełni wykorzystać potencjał aut na wodór? A co z bezpieczeństwem? Owszem, mówicie, że są zabezpieczenia, ale jak w praktyce wygląda tankowanie? Czy nie ma ryzyka, że coś pójdzie nie tak? I ten koszt produkcji wodoru – z tego co się orientuję, nie jest on taki prosty do zredukowania. Czy naprawdę możemy liczyć na spadek cen w przyszłości, czy to tylko pobożne życzenia? A jakie są realne zasięgi aut na wodór w porównaniu do elektryków? Dużo pytań, mało odpowiedzi… Jak myślicie, czy ta technologia ma szansę się przyjąć na dłużej?
To super, że technologia wodorowa się rozwija, ale faktycznie stacje tankowania są wciąż za mało dostępne. Jak Marek123 zauważył, to może być problematyczne. Koszty też mogą być przeszkodą. Dlatego zastanawiam się, czy w przyszłości ta technologia znajdzie szersze zastosowanie w Polsce. Zasięgi aut na wodór w porównaniu do elektryków wydają się interesujące, ale czy to wystarczy, żeby przekonać kierowców?