W okresie jesienno-zimowym przede wszystkim zadbać powinniśmy o właściwe oświetlenie swojego samochodu. Wszystko ze względu na trudne warunki drogowe i atmosferyczne oraz szybko zapadające ciemności. Czy możliwe jest zwiększenie wydajności żarówek samochodowych i jeżeli tak, to który sposób jest tutaj najlepszy?
Jak wybrać żarówki samochodowe?
Zanim przejdziemy do sposobów na zwiększenie wydajności żarówek samochodowych, odnieśmy się jeszcze do ich wyboru. Oczywiste jest bowiem to, że te przepalają się często w najmniej oczekiwanym momencie. Zauważmy również, że zbierając w całość światła mijania, pozycyjne, przeciwmgielne, cofania, kierunkowskazy czy światła stopu w naszym samochodzie znaleźć możemy nawet około dwudziestu żarówek. W związku z tym, że żarówka w czasie pracy rozgrzać się może do 3000 st. Celsjusza, podczas kiedy temperatura w komorze spalania silnika jest dwukrotnie niższa, warto wiedzieć, na co zwracać uwagę szukając nowych żarówek.
* jakość
W pierwszej kolejności przyjrzeć się trzeba jakości takich elementów zewnętrznego oświetlenia auta. Oczywiście najgorzej pod tym względem wypadają tutaj tanie żarówki chińskie. Te są bowiem wielokrotnie gorsze od swoich odpowiedników markowych producentów. Nie dość, że wątpliwa jest ich trwałość, to również zdecydowanie słabszy jest też strumień emitowanego światła. Od takich produktów nawet mimo niskiej ceny trzymać się trzeba więc z daleka.
* konstrukcja
Z pewnością ważna jest także ich konstrukcja. Żarówki mogą być bowiem trwalsze kosztem słabszego strumienia światła lub odwrotnie — świecić o 30% czy nawet 50% jaśniej, ale wypalać się szybciej. Które będą lepsze? To już zależy od preferencji użytkownika. Kierowcy, którzy w głównej mierze poruszają się po oświetlonym terenie zabudowanym, powinni postawić na żarówki słabsze, ale trwalsze. Dobrym wyborem będą wówczas żarówki standardowe lub te oznaczone jako “eco“.
Przy częstej jeździe poza miastem, gdzie teren jest o wiele słabiej oświetlony lub nie jest oświetlony w ogóle, lepsze będą żarówki o podwyższonej skuteczności, które jednak przepalają się znacznie szybciej. Dlatego warto nabyć wówczas ich dwa opakowania. Specjaliści radzą też, aby przy przepaleniu się jednej żarówki wymieniać je parami. Dzięki temu czynności tej za kilka dni nie będziemy musieli powtarzać.
* parametry
Wielu kierowców przy wyborze żarówek uwagę zwraca na informacje od ich producentów, które odnoszą się do czasu pracy w warunkach normalnej eksploatacji. Sęk w tym, że wiele żarówek nawet się do niego nie zbliża. Dzieje się tak z jednego, ale bardzo prostego powodu. Testy laboratoryjne żarówek odbywają się przy napięciu 13,2 V. W instalacji elektrycznej samochodu napięcie oscyluje natomiast w granicach 13,8-14,4 V. To sporo, bo wzrost napięcia jedynie o 5% może skrócić żywotność żarówki nawet o połowę.
Przeglądając informacje na opakowaniach żarówek, spotkać się można z oznaczeniami B3 i Tc. Sugerują one czas, po jakim przepala się żarówka. Z tą tylko różnicą, że oznaczenie B3 mówi, po jakim czasie przepala się jedynie 3% żarówek danego modelu, podczas kiedy Tc dotyczy przepalania 63% tych produktów. Logiczne jest więc, że bardziej miarodajnym oznaczeniem jest oznaczenie Tc, gdzie czas pracy żarówek mierzony jest w godzinach. Pośród najbardziej popularnych żarówek dostępnych na rynku najgorzej wypadają żarówki H7, których parametr Tc wynosi od 450 do 550 godzin. Przy żarówkach H4 wartość ta to nawet 900 godzin.
Zwiększenie wydajności żarówek samochodowych — co zrobić?
Przy wymianie żarówek bardzo często dotykamy palcami ich bańki, co jest sporym błędem. W sytuacji, kiedy zostawiamy na niej brud czy tłuszcz, pod wpływem wysokiej temperatury mogą się one przyczynić do zmatowienia szkła, co skutkuje pogorszeniem własności świetlnych, a nawet szybszym przepaleniem się żarówki. Chcąc tego uniknąć, żarówkę należy chwycić za jej bagnet lub ewentualnie za szkło, trzymając ją czystą, papierową chusteczką.
Na zwiększenie wydajności żarówek samochodowych wpływ mają również połączenia elektryczne w gnieździe reflektora. Żarówki nie lubią skoków napięcia, a więc wszelkie zaburzenia w przepływie prądu, mogą powodować szybsze przepalenie się tych elementów świetlnych. O takie wahania natomiast nie trudno. Ich przyczyną może być na przykład źle dociśnięta kostka elektryczna.
Samej wymiany żarówek dokonywać natomiast trzeba przy wyłączonych światłach. W innym wypadku może to skutkować zwarciem, a nawet porażeniem prądem, co dotyczy reflektorów ksenonowych.
Oczywiście na jakość oświetlenia wpływ mają nie tylko żarówki. Nie wolno tu zapomnieć o samych kloszach, które często są brudne i skutecznie blokują strumień emitowanego przez żarówki światła. Konieczne jest wówczas ich polerowanie, o którym więcej pisaliśmy w artykule pt. “Jak wypolerować lampy samochodowe?“.
Podsumowanie
Wielu sposobów na zwiększenie wydajności żarówek samochodowych niestety nie ma. Przede wszystkim zadbać trzeba o ich optymalny dobór. Powinny one mieć wysoką jakość, a także być dobrane do warunków drogowych, w których poruszamy się najczęściej. Niezależnie natomiast od naszego wyboru zawsze warto mieć przy sobie ich zapasowy komplet, w którym znajdować się musi przynajmniej jedna żarówka każdego rodzaju. Stan oświetlenia powinien natomiast być kontrolowany co kilka dni.