Co zmieniło się na odcinkach płatnych autostrad zarządzanych przez GDDKiA 1 grudnia 2021 roku?
Zanim o tym, czym jest i jak działa aplikacja Autopay, przypomnijmy, że od 1 grudnia 2021 roku na płatnych odcinkach autostrad zarządzanych przez GDDKiA całkowicie zniknęły bramki i szlabany. Od tego dnia również pojazdy lekkie muszą opłacać przejazd w inny sposób niż przez zapłatę na bramkach. Jest kilka możliwości do wyboru, tj.:
- w sposób automatyczny dzięki Autopay lub rządowej aplikacji e-TOLL PL;
- przez zakup zwykłego lub elektronicznego biletu autostradowego (stacjonarnie w punktach lub e-bilet przez aplikację e-TOLL BILET).
Oprócz tego można wykorzystać urządzenia pokładowe (OBU) lub Zewnętrzny System Lokalizacyjny (ZSL), ale z oczywistych względów to wariant wybierany dla cięższych samochodów ciężarowych. Kierowcom aut osobowych pozostaje zakup biletu lub płatność automatyczna przez aplikację.
Autopay i e-TOLL PL – co je od siebie różni?
Nie wszyscy kierowcy chcą rejestrować się w aplikacji e-TOLL PL. Zwłaszcza że nie jest ona tak intuicyjna, jak zapowiadali rządzący. Wystarczy zauważyć, że to jedna z najgorzej ocenianych aplikacji. Być może negatywne oceny są nieco na wyrost, ale nie jest tajemnicą, że wielu użytkowników ma problemy, aby zarejestrować się i użytkować aplikację e-TOLL PL.
Co więcej, rejestracja konta nie wystarczy. Trzeba je jeszcze zweryfikować, np. przez aplikację mObywatel lub Profil Zaufany. W końcu trzeba doładować w niej konto przedpłacone kwotą minimum 20 złotych, ponieważ to z niego pobierane są opłaty za przejazd płatnymi odcinkami autostrad należących do GDDKiA.
Sama rządowa apka e-TOLL PL jest darmowa, możliwa do pobrania w sklepach Google Play (dla smartfonów z systemem Android) i AppStore (iOS). Jednak podobnie jest z aplikacją będącą alternatywą dla e-TOLL PL, czyli Autopay.
W jej przypadku rejestracja jest znacznie prostsza i szybsza, bez skomplikowanej procedury weryfikacji. Opłata również jest pobierana w sposób automatyczny, ale zwykle z karty podpiętej do konta użytkownika. Nie trzeba więc pamiętać o jego doładowywaniu. System powstał w 2019 roku. Mimo iż przede wszystkim służy on do obsługi płatności automatycznych za przejazdy autostradami w Polsce, można go również używać na wybranych myjniach i parkingach, a to nie koniec, ponieważ zakres usług jest cały czas poszerzany.
Przeczytaj też: “System e-TOLL – pytania i odpowiedzi”
Na jakich odcinkach działa system Autopay od 1 grudnia 2021 roku?
Co dla wielu kierowców ma znaczenie, aplikacja Autopay pozwala na uiszczanie automatycznych opłat nie tylko na odcinkach zarządzanych przez GDDKiA, czyli:
- autostrada A2: odcinek Konin – Łódź;
- autostrada A4: odcinek Wrocław – Gliwice.
To jednak nie wszystko. Oprócz tego apką Autopay można dokonać płatności na wszystkich bramkach na autostradach koncesyjnych:
- AmberOne Autostrada A1 (cały odcinek Gdańsk – Toruń w obydwu kierunkach);
- autostrada A4 (odcinek Kraków – Katowice).
Autopay jest więc bardziej funkcjonalna od e-TOLL PL. Stąd warto poznać alternatywę dla rządowej aplikacji. Zwłaszcza że docelowo wszystkie autostrady w Polsce mają być płatne.
Jak działa Autopay?
System działania aplikacji Autopay jest różny w zależności od tego, z jakiego odcinka autostrady korzystamy. W przypadku państwowych autostrad podczas zbliżania się do płatnego odcinka należy uruchomić aplikację oraz włączyć lokalizację GPS. Jako że nie ma tam szlabanów, opłata zostanie pobrana automatycznie z karty płatniczej podpiętej do konta.
Płatność identycznie wygląda na pozostałych odcinkach autostrad, gdzie możemy skorzystać z aplikacji Autopay – autostrada AmberOne A1 i odcinek Katowice – Kraków na A4. Tam system płatności błyskawicznych jest oparty o identyfikację numeru rejestracyjnego (tzw. videotolling).
Wystarczy zarejestrować się w systemie Autopay przez aplikację mobilną lub serwis internetowy, ewentualnie aktywować usługę w swojej bankowości internetowej. Następnie należy uzupełnić dane osobowe i dane pojazdu, a także wybrać metodę płatności.
Obok podpięcia karty możliwa jest alternatywa w formie doliczenia opłaty do rachunku telefonicznego w sieci Play (Zapłać z Play) lub zlecenie pobrania środków za przejazd bezpośrednio z rachunku bankowego (dla wybranych banków). Już podczas podróży trzeba wybrać właściwe bramki, tj.:
- oznaczone symbolem AmberGO na trasie Toruń – Gdańsk na autostradzie A1;
- oznaczone symbolem czarnej kamery na żółtym tle na płatnym odcinku Katowice – Kraków na autostradzie A4.
Tak oznaczone bramki należy też wybierać przy zjeżdżaniu z tych odcinków autostrad. Znajdują się tam bramki ze szlabanami, ale też kamerami rozpoznającymi numer rejestracyjny pojazdu zbliżającego się do szlabanu. Te podnoszą się automatycznie, a po wyjeździe opłata zostaje pobrana z podpiętej karty płatniczej, bezpośrednio z rachunku lub jest doliczana do rachunku telefonicznego w sieci Play. Za każdym razem płatność odbywa się automatycznie. Przepustowość jest w tym przypadku nawet trzykrotnie większa niż przy płatności na bramkach. Z systemu mogą korzystać wszystkie pojazdy kategorii 1, 2, 2a, 3, 4 i 5 o polskich numerach rejestracyjnych.
Autopay na autostradach zarządzanych przez GDDKiA
Plus jest taki, że na prywatnych odcinkach, gdzie działa system videotollingu, nie trzeba mieć telefonu z zainstalowaną apką. System i tak sczyta rejestrację. Na państwowych odcinkach aplikacja jest niezbędna. Trzeba ją uruchomić i włączyć dane lokalizacyjne GPS (nie można mieć włączonego trybu oszczędzania baterii lub trybu samolotowego). Dodatkowo w przypadku kilku pojazdów dopisanych do konta należy wskazać samochód, którym poruszamy się po autostradzie.
Przed wjazdem na płatny odcinek aplikacja sczyta położenie pojazdu w oparciu o GPS i wyśle powiadomienie push (dlatego trzeba wyrazić zgodę na otrzymywanie powiadomień push). Jeżeli tak się nie stało, oznacza to, że bilet nie został kupiony. Należy wówczas zatrzymać się w bezpiecznym miejscu i wykupić elektroniczny bilet autostradowy przez aplikację e-TOLL BILET.
Jak zarejestrować się w systemie Autopay?
Do Autopay możemy dołączyć na kilka sposobów. Możliwe jest to przez:
- aplikację mobilną (App Store, Google Play, AppGallery) – dla urządzeń mobilnych z systemem przynajmniej iOS 10 lub Android 6.0;
- rejestrację w systemie za pośrednictwem strony WWW;
- aktywację usługi w bankowości internetowej (dla wybranych banków).
Do rejestracji potrzeba adresu e-mail i numeru telefonu. Żeby korzystać z Autopay, zapisać trzeba także dane osobowe i dane pojazdu (marka i numer rejestracyjny) oraz wybrać preferowaną metodę płatności, tj. przez:
- podpiętą do konta kartą płatniczą;
- doliczenie opłaty do rachunku Play (Zapłać z Play);
- pobranie opłaty automatycznie bezpośrednio z rachunku bankowego (dla użytkowników wybranych banków: Bank Millennium, EnveloBank, Alior Bank, Bank Pekao, ING Bank Śląski, Spółdzielcza Grupa Bankowa, Santander Bank) – tylko dla opłaty za przejazd prywatnymi odcinkami autostrad.
Co ważne, dotychczasowi użytkownicy Autopay, żeby móc płacić automatycznie za przejazd państwowymi odcinkami autostrad A2 i A4, muszą zaktualizować aplikację Autopay do najnowszej wersji 2.6.2. W przypadku użytkowników, którzy dotychczas korzystali z Autopay w e-bankowości elektronicznej, teraz muszą oni dodatkowo zarejestrować się na stronie autopay.pl (opcja “Nie masz hasła? Przejdź z banku”) i pobrać apkę na telefon. Nie ma obecnie możliwości opłacenia przejazdów państwowymi autostradami z poziomu aplikacji banków.
Autopay Flota dla firm
Z systemu Autopay korzystać mogą użytkownicy indywidualni, ale też firmy. Dla przedsiębiorców przygotowano usługę Autopay Flota. Żeby dołączyć do systemu jako klient biznesowy, należy postępować zgodnie z poniższą instrukcją:
- Rejestracja firmy (wybór odpowiedniego planu – Flota Plus, Flota Pro, Flota Premium i podanie danych kontaktowych).
- Dodanie pojazdów (uzupełnienie danych pojazdów firmowych i wybór okresu trwania umowy).
- Zasilenie konta (wpłacenie depozytu, z którego automatycznie pobierane będą opłaty za przejazdy).
W ten sposób system obsługuje pojazdy lekkie i ciężkie. Do zalet tego rozwiązania należą m.in. możliwość zarządzania całą flotą z jednego miejsca, automatyczne opłaty za przejazd większością płatnych odcinków dróg w Polsce i zbiorcze fakturowanie wszystkich płatności.
Podsumowując, z pewnością Autopay jest ciekawym rozwiązaniem i dobrą alternatywą dla rządowej aplikacji e-TOLL PL. Poprzez ten system możemy opłacić w sposób automatyczny przejazd przez niemal każdy odcinek płatnej drogi w Polsce. Bez względu, kto nim zarządza, jest to możliwe:
- przez system videotollingu na podstawie odczytywania tablic rejestracyjnych dla autostrad prywatnych;
- przez e-TOLL na podstawie lokalizacji GPS dla autostrad państwowych.
Przypomnijmy, że brak uiszczenia opłaty za przejazd odcinkami autostrad obsługiwanych przez GDDKiA grozi mandatem w wysokości 500 (samochody osobowe) lub 1500 zł (samochody dostawcze).
Oprócz tego płatności mobilne Autopay pozwalają na opłacenie myjni (ok. 200 myjni; Shell i Wwwash) i postój na płatnym parkingu (ok. 7 tys. miejsc parkingowych; głównie Warszawa, Poznań i Wrocław). Nic dziwnego, że z systemu Autopay korzysta już ponad 800 000 kierowców. Oczywiście cały system jest w pełni bezpieczny. Płatności przetwarza spółka o dużym doświadczeniu – Blue Media. Dane i transakcje są chronione protokołem SSL. Zapisywana i przekazywana nie jest również lokalizacja samochodu.
13 Responses
nie no dajcie spokoj z ta aplikacja. kto to widzial zeby robic takie zmiany i zeby ta aplikacja w ogole nie dzialala!!!!! zostaje albo wziac aplukacje od kogos innego albo kupowac bilet na stacji ale o to wcale nie jest latwo
Jeżeli bilet to chyba najłatwiej kupić elektroniczny już przez apkę e-TOLL BILET. Tam nie trzeba rejestracji konta. Jednak Autopay przynajmniej obecnie lepsze rozwiązanie niż e-TOLL PL. Niestety, na odcinkach obsługiwanych przez GDDKiA także Autopay trzeba za każdym razem uruchamiać i pilnować połączenia. Jednak system videotollingu na prywatnych autostradach wypada tutaj lepiej.
Przestrzegam wszystkich. Mam Autopay i podłaczyłem e-tool i to był nieprzemyślany krok. Jak jedziesz jako pasażer np. Wrocław – Gliwice to Autopay pobiera opłaty!!! niezależnie od tego jakim autem jedziesz bo twoja lokalizacje pobiera z GPS. Opłaty których potem nie zwracają, dodam. Jak uruchomicie e-tool w Autopay to potem nie można tego dezaktywować…. Trzeba odinstalować aplikację… jednym słowem DRAMAT!
W przypadku jazdy jako pasażer, wystarczy na czas przejazdu deaktywować interesujące nas odcinki (najlepiej wszystkie). Nie ma potrzeby odinstalowywania aplikacji! To podstawowa funkcja aplikacji.
Kiedy masz zamiar jechać jako kierowca (albo chcesz komuś zasponsorować przejazd) aktywujesz interesujące Cię odcinki i po sprawie.
Jechałem nie dawno autostradą A4 z Wrocławia do Gliwic, Czekałem aż wyskoczy mi komunikat, że zostaje naliczana opłata za przejazd,a, tu nic, potem sprawdziłem w aplikacji i co? i nic i nic nie pobrało, tak jakby, była nie aktyna ta aplikacja.Sprawdziłem czy przypadkiem, nie wyłączyłem lokalizacji, ale wszystko było w porządku, oszczędność danych, też wyłączona.Musiałem na drugi dzień kupić bilet.Próba skontaktowanie się z zarządcą , to porażka, odpowiada automat i do tego nie rozumie pytania, w kółko to samo. Nie wiem, może czegoś nie włączyłem.Czytałem, że nie muszę być zalogowany, że tylko musi działać w tle i tu może jest problem, bo co to znaczy, działać w tle?
Ostrzegam. Zainstalowałem tą aplikację miesiąc temu z opcją opłaty “5zł/miesiąc/pojazd”. Wpłaciłem 50zł zaliczki. Przejechałem JEDEN raz autostradą A4. System zadziałał ok, dostałem SMS, że pobrano 6,90 zł za przejazd. Po zakończeniu miesiąca dostałem komunikat, że zablokowano mi możliwość korzystania z przejazdu autostradami ze względu na nieopłacony rachunek. Wszedłem na stronę Autopay, sprawdziłem – 50zł zaliczki wpłacone, 6,90 “zabezpieczone” na opłaty. Napisałem do firmy czemu nie pobiorą sobie tej opłaty i nie odblokują mi możliwości przejazdu? W odpowiedzi dostałem maila, że mam “przesłać dyspozycję USUNIĘCIA KONTA” w Autopay. Odpisałem, że nie chcę usuwać konta, chcę tylko żeby sobie pobrali opłatę. Dzień później odpowiedzieli, że to była “niesłuszna wiadomość spowodowana awarią systemu”, ale na właściwą odpowiedź ciągle czekam. Dziś dostałem fakturę za pierwszy miesiąc korzystania z “darmowej” aplikacji – 129,90 brutto ( w tym 6,90 za przejazd). Zapytałem z czego wynika ta opłata, ciągle czekam na odpowiedź. Cytując klasyka: macie tam niezły burdel, siostry.
Reklamują się, że na odcinku Katowice-Kraków zniżka 30%. Chętnie posłucham a jeszcze bardziej zobaczę filmik na youtubie jak to działa. Na innych odcinkach jest spoko ale na Kr-Kt sprawdzałem a/ podjazd na bramki automatyczne te z symbolem kamery b/podjazd pod okienko i informowanie, że mam autopay. Nic nie działa! Płaciłem z ręki.
Jadąc jako pasażer, z wyłączoną aplikacją pobrano mi opłatę za przejazd Gliwice-Wroclaw, w fakturze wskazano, że to opłata za przejazd moim pojazdem, który w tym czasie był w całkowicie innym miejscu. Próba reklamacji, odpowiedź: jeden z punktów regulaminu zaleca wyłączenie aplikacji- reklamacja nieuwzględniona.
Niestety, zostałem obciązony za przejazd którego nie było, interweniowałem na infolini i zostałem pouczony ze to moja wina bo nie odpowiedziałem na e-maila który do mnie niestety nie dotarł a podobno system zarejestrowal mój wjazd (rzeczywisty, wg konultanta infolini na podstawie lokalizacji GPS z telefonu) a wyjazdu już nie.
Po bardzo burzliwej dyskusji z Panią konsultant otrzymałem w niedługim czasie kolejnego e-maila
że tym razem mój przejazd jest darmowy bo system odnotował jednak mój wyjazd (tym razem prawidłowy i pokrywający się z rzeczywistością) ale wjazd był na odcinek ok. 2 km dwa dni wcześniej ( skąd ta data nie mam pojęcia). Wszystko o czym piszę dotyczy niepłatnego odcinka autostrady A 4 na
obwodnicy Gliwic. System jest wadliwy ,konsultanci niekompetetni , niestety aplikacę odinstaluję
bo wtym czasie mój samochód stał w garażu
Przejazd Wrocław Brzezimierz a policzono do Gliwic, wyjaśniono że system przez pomyłę dodał kolejny wjazd na Brzezimierzu i miałe 48 godz na sprawdzenie poczty żeby anulować przejazd którego nie było,
REKLAMACJA NIE UWZGLĘDNIONA 13 ZŁ MAJĄ ZA FRIKO !!!!!!!!
Beznadzieja, jechałem autem X do przejazdu przypisało auto Y , nie ma możliwości zmiany , nie ma możliwości reklamacji na infolinii powiedziano mi że pieniądze przepadły … ciekawe gdzie lądują pieniądze za takie przejazdy widmo ??? złodziejstwo !!! musiałem opłacić po raz 2 ten sam przejazd
Akurat mnie do gustu najbardziej przypadła aplikacja mPay. Korzystam z niej od jakiegoś czasu i nie mam co do niej żadnych zastrzeżeń, jest też prosta w obsłudze
Klasyk. Jak to w Polsce. Wszystko k****a robione na szybciora, na kolanie i na wczoraj. Jan Kowalski nie może po prostu ściągnąć najprostszej aprobowanej aplikacji ze strony rządowej, wpisać nr imie nazwisko rejestracyjny i nr karty, tylko taką “polecaną”w której nie wiadomo o co chodzi albo jeszcze inną napisaną przez jakiegoś Mietka po liceum informatycznym ale przynajmniej wiadomo o co chodzi. Banda chciwych debili.