Audi A4 – najpopularniejszy samochód z Niemiec wśród Polaków
Najpopularniejsze auto z Niemiec sprowadzane do Polski to Audi A4. W 2020 r. Polacy sprowadzili ponad 28 egzemplarzy tego modelu. Natomiast łącznie do Polski przyjechało blisko 490 tys. aut (489,1 tys.). Tak wynika z informacji podanych przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.
Jeżeli weźmiemy pod uwagę rynek importu samochodów do Polski, Niemcy zdecydowanie wyprzedzają inne kraje. W całym 2020 r. do Polski z Niemiec sprowadzono o ponad 400 tys. aut więcej niż drugiej w rankingu Francji. Pierwsza dziesiątka importu aut do Polski w podziale na rynki przedstawia się następująco (dane za 2020 r.):
- Niemcy (489 132 szt.).
- Francja (82 979 szt.).
- Belgia (56 798 szt.).
- Holandia (35 399 szt.).
- Stany Zjednoczone (33 367 szt.).
- Włochy (27 771 szt.).
- Szwajcaria (22 491 szt.).
- Austria (21 494 szt.).
- Dania (19 635 szt.).
- Szwecja (18 087 szt.).
Skoro jest to tak popularny rynek, sprawdzamy, jak najlepiej sprowadzić auto z Niemiec do Polski, a wcześniej znaleźć je na niemieckim rynku i dokładnie zweryfikować pod kątem stanu technicznego i historii. Niestety, należy pamiętać, że większość samochodów z Niemiec przywożonych do Polski to pojazdy dość wiekowe, ze średnią wieku nieco przekraczającą 12 lat.
Gdzie szukać używanego auta w Niemczech?
Najprościej samochód z Niemiec sprowadzić przez pośrednika. Jeżeli chcemy to zrobić osobiście, najpierw musimy znaleźć odpowiednie auto. W takiej sytuacji najlepiej skorzystać z niemieckich serwisów motoryzacyjnych z ogłoszeniami. Część z nich ma nawet polską wersję językową, co mocno upraszcza nawigację po witrynie. Są nimi:
Oprócz tego możemy skorzystać z innych serwisów, np.:
- Auto.de,
- Automobile.de,
- Autobing.de,
- Autobild.de,
- 1a-automarkt.de.
W końcu przyda się porównywarka ofert sprzedaży samochodów z niemieckich serwisów – Gebrauchtwagen.de.
Auto z Niemiec – od osoby prywatnej czy z komisu?
Jeżeli szukamy samochodu w Niemczech, możemy go kupić od osoby prywatnej lub w komisie (Autohaus):
- Osoby prywatne – możliwie bezpieczny wybór przy zakupie auta z Niemiec, aczkolwiek pośród sprzedawców prywatnych nie brakuje też nieuczciwych handlarzy. Jednak dobrze zweryfikowane egzemplarze mogą być ciekawą okazją.
- Tanie komisy samochodowe – często prowadzone przez imigrantów, gdzie sprzedawane są samochody w słabym stanie technicznym, z przekręconym licznikiem i innymi wadami. Wielokrotnie w takie auta zaopatrują się handlarze. Nie jest to najlepsze miejsce do szukania samochodu przez osobę prywatną.
- Porządne komisy samochodowe – lepsze podmioty z droższymi, aczkolwiek sprawdzonymi autami, w dobrym stanie technicznym i zgodne z opisem. Możemy tutaj znaleźć także firmy sprzedające samochody poleasingowe.
Jak skontaktować się ze sprzedawcą auta w Niemczech?
Jeżeli szukamy samochodu osobiście, przed wyjazdem do Niemiec powinniśmy skontaktować się ze sprzedawcą telefonicznie. Oczywiście obowiązkowo w stopniu komunikatywnym musimy posługiwać się językiem obcym – najlepiej niemieckim, ewentualnie angielskim. Niestety, zdarza się, że osoba w Niemczech będzie odrzucać numer telefonu z Polski. Należy wówczas próbować do skutku, wysłać SMS-a z informacją, że chcemy skontaktować się w sprawie samochodu lub zdobyć niemiecki numer. Alternatywą dla kontaktu telefonicznego jest e-mail.
Jeżeli brakuje go w ogłoszeniu, zawsze od sprzedawcy należy uzyskać numer VIN samochodu. Musimy też spytać, czy samochód jest wyrejestrowany, co przyspiesza procedurę importu. Jeżeli chcemy autem wracać do Polski na kołach, a nie na lawecie potrzebne jest też ważne badanie techniczne (TUV, Technischer Überwachungsverein). Jest ono niezbędne, żeby ubiegać się o wywozowe tablice rejestracyjne.
Jak sprawdzić historię pojazdu z Niemiec w usłudze GOV?
Jako że na podróż za zachodnią granicę musimy poświęcić sporo czasu oraz środków, wcześniej warto sprawdzić historię pojazdu z Niemiec. Od pewnego czasu można to zrobić przez serwis Historia Pojazdu GOV. Raport możemy pobrać za darmo. Jednak o ile w przypadku samochodów z Niemiec już zarejestrowanych w Polsce wystarczą nam numer rejestracyjny pojazdu, numer VIN i data pierwszej rejestracji w kraju, o tyle przy autach z bazy w Niemczech koniecznie trzeba mieć tzw. Profil Zaufany.
Jednak często raporty w usłudze Historia Pojazdu GOV są ubogie w informacje, dlatego lepszą, bezpieczniejszą opcją są zewnętrzne dekodery VIN. W ten sposób możemy zweryfikować m.in. dane techniczne i rzeczywisty stan licznika. Wprawdzie podobnie jak w Polsce również w Niemczech jego korekty są karane, ale auta z przekręconymi licznikami zdarzają się też na zachodzie. Oprócz tego mogą to być samochody powypadkowe, po zalaniu, pochodzące z kradzieży, czy będące w złym stanie technicznym.
Możemy też poprosić sprzedawcę o przesłanie zdjęć czy skanów dokumentów auta, zwłaszcza badania technicznego TUV. W Niemczech jest ono bardzo rygorystyczne i przeprowadzane co 2 lata. Znajdziemy tam informacje o ewentualnych usterkach, a więc jest to dobry sposób weryfikacji historii auta z Niemiec.
Już na miejscu samochód należy sprawdzić podczas oględzin, przeglądu i jazdy próbnej. Najbezpieczniej jest zabrać ze sobą mechanika specjalizującego się w autach danej marki. O tym, na co zwrócić uwagę podczas oględzin i jazdy próbnej więcej w artykułach “Oględziny samochodu przed kupnem. Checklista oględzin (VIDEO)” i “Jazda próbna. Na co zwrócić uwagę? (VIDEO i checklista do pobrania)“.
Auto z Niemiec – formalności przy zakupie
Jeżeli jesteśmy zdecydowani na auto z Niemiec, możemy przystąpić do załatwiania formalności. Podstawą jest umowa, która powinna być sporządzona w dwóch językach – niemieckim i polskim. Płatność możemy zrealizować bezgotówkowo przelewem lub gotówką, co przyspieszy cały proces, gdyż nie trzeba wówczas czekać na zaksięgowanie środków na rachunku sprzedawcy.
Po wyrejestrowaniu samochodu w niemieckim wydziale komunikacji (Kfz-Zulassungsstelle) możemy go przetransportować do Polski na lawecie. Koszt sprowadzenia auta jest wówczas wyższy, ale to najlepsza opcja. Najczęściej samochód wyrejestrowuje właściciel, choć może upoważnić do tego kupującego.
Jeżeli chcemy wrócić na kołach, potrzebne są tablice wywozowe:
- Ausfuhrkennzeichnen (eksportowe, celne) – z czerwonym paskiem po prawej stronie ważne od 9 do 365 dni;
- Das Kurzzeitkennzeichen (tymczasowe, krótkoterminowe) – z żółtym paskiem po prawej stronie ważne maksymalnie do 5 dni.
Jak wyrobić niemieckie tablice rejestracyjne z żółtym paskiem?
Żeby wyrobić tablice Das Kurzzeitkennzeichen, potrzebujemy do tego dowodu osobistego lub paszportu z zaświadczeniem o zameldowaniu na terenie Niemiec, dwóch części dowodu rejestracyjnego (Zulassungsbescheinigung I i II), zaświadczenie o badaniu technicznym oraz potwierdzenie ubezpieczenia. Polisę kupimy w budce przed urzędem, gdzie będziemy wyrabiać tablice lub przez Internet (eVB-Nummer). Na żółtym pasku znajduje się data ważności tablic. Są one ważne do 5 dni od momentu wydania i wydawane tylko dla wyrejestrowanego pojazdu.
Największym problemem jest obowiązek stałego meldunku. Do urzędu musimy się więc udać z kimś zameldowanym w Niemczech. Konieczne jest więc znalezienie pośrednika. Tablice te wraz z ubezpieczeniem i wszystkimi opłatami kosztują ok. 100 euro.
Droższe głównie z uwagi na podatek drogowy są tablice z czerwonym paskiem. Koszt wyrobienia tablic z kilku- lub kilkunastodniowym terminem ważności wraz z OC wyniesie przynajmniej ok. 150 euro. Szeroko o tym, jakie tablice wybrać i jak wygląda procedura ich wyrobienia po zakupie pojazdu w Niemczech, opisuje artykuł “Jakie niemieckie tablice rejestracyjne przy imporcie auta do Polski?“. Zwykle zajmuje to kilka godzin.
Wydaje się więc, że najprościej jest auto z Niemiec przetransportować do Polski na lawecie, chociaż koszt sprowadzenia będzie wyższy. Zwłaszcza że urzędy w Niemczech nawet kilka dni w tygodniu pracują tylko w godzinach od 08:00 do 12:00.
Formalności po sprowadzeniu samochodu z Niemiec do Polski krok po kroku
Po sprowadzeniu auta z Niemiec do Polski musimy go zarejestrować w polskim wydziale komunikacji. Wcześniej należy opłacić akcyzę i wykonać badanie techniczne. W przypadku samochodów spalinowych obowiązują dwie stawki akcyzy:
- 3,1 proc. wartości pojazdu z silnikiem o pojemności do 2000 ccm,
- 18,6 proc. wartości pojazdu z silnikiem o pojemności powyżej 2000 ccm.
Akcyzę możemy opłacić w urzędzie skarbowym, wypełniając druk AKC-U/S, składając go w urzędzie i opłacając należność. Środki przelać możemy z poziomu bankowości elektronicznej, realizując przelew podatkowy i wpłacając je na rachunek bankowy Urzędu Skarbowego w Nowym Targu (84 1010 1270 0008 2422 2400 0000). Trzeba to zrobić w ciągu 30 dni, ale nie później niż w dniu rejestracji.
Wraz z dowodem wpłaty wypełnić należy wniosek o wydanie zaświadczenia o zapłacie akcyzy. Cała procedura trwa ok. 2 dni, aczkolwiek wszystko możemy załatwić przez Internet, na co pozwala Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC). Jako że konieczne są kopie karty pojazdu, dowodu rejestracyjnego i umowy kupna-sprzedaży lub faktury, w przypadku załatwiania formalności online należy mieć ich skany lub zdjęcia.
Jeżeli mamy dwujęzyczną umowę kupna-sprzedaży, zaoszczędzimy na jej tłumaczeniu. Nie trzeba też tłumaczyć dowodu rejestracyjnego i karty pojazdu. Obowiązkowe przed rejestracją jest natomiast badanie techniczne, które w przypadku samochodu osobowego sprowadzonego z Niemiec zwykle kosztuje 99 zł lub 159 zł, jeżeli diagnosta wystawia dokument identyfikacyjny pojazdu. Najlepiej udać się do okręgowej stacji pojazdów, która ma do tego odpowiednie uprawnienia.
Jaki jest koszt rejestracji samochodu z Niemiec w Polsce?
Sama rejestracja samochodu z Niemiec nie różni się wiele od tej procedury dla używanego auta kupionego w Polsce. Przy aucie osobowym i klasycznych, zwykłych tablicach rejestracyjnych cały koszt rejestracji samochodu zamyka się w 256 zł. Do wydziału komunikacji musimy ze sobą zabrać:
- wypełniony wniosek o rejestrację,
- dowód tożsamości, dokumenty pojazdu (dowód rejestracyjny i karta pojazdu – jeżeli była wydana),
- umowę kupna-sprzedaży,
- zaświadczenie o ważnym badaniu technicznym,
- dowód opłacenia podatku akcyzowego,
- potwierdzenie wyrejestrowania pojazdu w Niemczech,
- zagraniczne tablice rejestracyjne (jeżeli do Polski wróciliśmy na kołach).
Oczywiście obowiązkowe jest też ubezpieczenie OC, które należy wykupić najpóźniej w dniu rejestracji auta z Niemiec w Polsce. W innym wypadku narażamy się na wysokie grzywny z tytułu braku ubezpieczenia komunikacyjnego.
Podsumowując, auto z Niemiec może być ciekawą alternatywą dla samochodu używanego w Polsce. Z pewnością za zachodnią granicą możemy znaleźć okazje cenowe, aczkolwiek pamiętajmy o ryzyku. Podobnie jak w naszym kraju, również na zachodzie nie brakuje handlarzy i oszustów, którzy chcą pozbyć się auta w złym stanie technicznym, powypadkowego, popowodziowego, z przekręconym licznikiem, a nawet pochodzącego z kradzieży. Dlatego najważniejsze, aby samochód z Niemiec dokładnie zweryfikować. Jeszcze w domu można to zrobić przez Raport Historii Pojazdu, z kolei już na miejscu przez oględziny, przegląd i podczas jazdy próbnej. Najwygodniej sprowadzić je do kraju na lawecie.