Aluminiowe czy stalowe felgi na zimę – które obręcze wybrać?
Wielu kierowców uważa, że na sezon zimowy lepsze będą obręcze stalowe. Po części jest to prawda, jednak nie dlatego, że takie felgi na zimę są lepiej zabezpieczone przed korozją. Nic z tych rzeczy, to mit. Należy pamiętać, że stal to metal podatny na korozję. Oprócz tego takie obręcze mają mniej warstw lakieru, a więc są znacznie słabiej zabezpieczone przed działaniem soli i chemii. Dla powstania ogniska korozji wystarczy w tym przypadku niewielkie zarysowanie, powstałe na przykład podczas zakładania kołpaka.
Z kolei alufelgi w procesie produkcji są malowane proszkowo najpierw podkładem antykorozyjnym, następnie kolorem bazowym, a na koniec pokrywane bezbarwnym lakierem. Dzięki temu lakier na felgach aluminiowych jest odporny na korozję. Dotyczy to wszystkich felg aluminiowych, nawet tych z niższej półki cenowej. Wyjątkiem są tutaj felgi polerowane na wysoki połysk i chromowane. Takie obręcze mają bardzo cienką warstwę ochronną, dlatego nie są zalecane na sezon zimowy.
Jeżeli felgi na zimę mielibyśmy więc wybierać tylko pod względem podatności na korozję, zdecydowanie lepiej w tym porównaniu wypadają obręcze aluminiowe. Fakt, że tak wielu kierowców za lepsze na zimę uważa felgi stalowe, wynika nie tylko z błędnych przekonań, że alufelgi są bardziej narażone na rdzewienie. Warto pamiętać, że felgi stalowe są po prostu tańsze w zakupie i naprawie.
Wprawdzie felgi aluminiowe wykazują większą odporność na uszkodzenia mechaniczne, pamiętajmy, że zimą o wiele łatwiej o zniszczenie obręczy. W sezonie zimowym możemy je uszkodzić na przykład w licznych dziurach. Łatwiej też o poślizg, co może skończyć się zderzeniem z krawężnikiem. Regeneracja lub prostowanie felgi aluminiowej jest znacznie droższe niż obręczy stalowej.
Przeczytaj też: “Renowacja felg aluminiowych i stalowych – czy ma to sens?”
Wady i zalety felg aluminiowych:
- + estetyczny i elegancki wygląd,
- + dobre zabezpieczenie przed korozją,
- + duża wytrzymałość na uszkodzenia mechaniczne,
- – wyższa cena,
- – droższe w naprawie,
- – wymagające konserwacji.
Wady i zalety felg stalowych:
- + niższa cena,
- + tańsze w naprawie,
- – mniej elegancki wygląd,
- – słabsza ochrona przed korozją,
- – mniejsza wytrzymałość na uszkodzenia mechaniczne,
- – wymagające konserwacji.
Jak pielęgnować felgi w sezonie zimowym?
Nie ma więc przeszkód, aby zimą postawić na efektownie wyglądające obręcze aluminiowe. Jeżeli zdecydujemy się na alufelgi w zimie, musimy pamiętać o ich prawidłowej pielęgnacji. Zresztą to samo dotyczy obręczy stalowych. Felgi należy myć i konserwować. Nieusunięte zabrudzenia mogą porysować ich powierzchnię, a zniszczenie warstwy ochronnej to ryzyko korozji. Dlatego o felgi należy dbać i w sezonie zimowym, i letnim.
Jeżeli są to felgi ze stopów lekkich, łatwiejsze w konserwacji są obręcze o prostym wzorze. Zaleca się alufelgi o pięcioramiennym wzorze i w kolorze srebrnym. Z kolei w przypadku użytkowania w sezonie zimowym felg stalowych, dobrze jest zrezygnować z kołpaka, za którym gromadzi się mnóstwo zanieczyszczeń.
O felgi należy dbać podobnie jak o nadwozie auta. Do pielęgnacji obręczy najlepiej używać wody i naturalnych detergentów, rezygnując z alkoholu, benzyny, chemicznych rozpuszczalników i innych substancji na bazie kwasów. Mogą one bowiem spowodować uszkodzenie lub odbarwienie obręczy. Na szczęście na rynku jest coraz więcej preparatów specjalnie służących pielęgnacji felg. Jednak można je zastąpić mieszanką wody i zwykłego szamponu samochodowego.
Ważny jest także sprzęt, jakim czyścimy felgi. Nie zaleca się myjek wysokociśnieniowych, które mogą spowodować odpryski i złuszczanie się lakieru. Niewskazane są też szczotki z twardym włosiem. Najlepiej użyć do tego gąbki lub miękkiej szczotki. Pamiętajmy, aby felgi obficie spłukać wodą, aby na ich powierzchni nie pozostawić resztek płynów czyszczących.
Niezależnie od rodzaju używanych felg, ich właściwa konserwacja jest konieczna. W innym wypadku narażamy się na szybsze zniszczenie obręczy. Oprócz tego warto zwrócić uwagę, że na nieczyszczonych felgach osadza się trudna w usunięciu warstwa pyłu z klocków hamulcowych, co wpływa na ich nieestetyczny wygląd. Żeby przywrócić ich dawny stan, konieczne może być nawet zeszlifowanie warstwy lakieru i ponowne ich polakierowanie.
Jaki rozmiar felg na zimę?
Wybór optymalnych felg na zimę nie ogranicza się tylko do ich rodzaju, ale też rozmiaru. Przede wszystkim zawsze powinny to być obręcze w parametrach (szerokość, średnica, średnica otworu centralnego, odsadzenie ET, ilość i rozstaw śrub) dopuszczonych przez producenta. Jeżeli nie wiemy, jakiego rozmiaru felg możemy używać w swoim aucie, o pomoc możemy poprosić sprzedawcę. Wystarczy, że udostępnimy dla konsultanta numer VIN samochodu. Jeżeli producent dopuszcza w konkretnym modelu dwa rozmiary obręczy, na sezon zimowy możemy założyć mniejsze felgi.
Mniejsza średnica obręczy to węższe opony. Takie ogumienie ma lepszą przyczepność na drodze pokrytej błotem pośniegowym czy śniegiem. Dzięki temu pojazd jest łatwiejszy w prowadzeniu. Dodatkowo uzyskujemy większy nacisk na pojedyncze koło, co ułatwia ruszanie z miejsca. Mniejsze felgi na zimę są też tańsze w zakupie. Rzecz jasna nic nie stoi na przeszkodzie, aby na zimę kupić felgi w rozmiarze obręczy użytkowanych w sezonie letnim.
Przeczytaj też: “Jakie opony zimowe wybrać? Wybieramy ogumienie na zimę”
Podsumowując, nie ma przeszkód, aby zimą postawić na obręcze aluminiowe. Felgi na zimę ze stopów lekkich są lepsze, ponieważ wykazują większą wytrzymałość mechaniczną. Oprócz tego są lepiej zabezpieczone przed solą i chemią zalegającymi na drogach. Przemawia za nimi też mniejsza masa, lepsze odprowadzanie ciepła i bardziej estetyczny wygląd. Z drugiej strony kosztują więcej i są droższe w naprawie od felg stalowych. Jeżeli wybieramy alufelgi na sezon zimowy, niech będą to obręcze o prostych wzorach. Obowiązkowo felgi trzeba też we właściwy sposób pielęgnować.
Oczywiście najbardziej komfortowym rozwiązaniem jest posiadanie dwóch kompletów – alufelgi na sezon letni i mniejsze obręcze stalowe lub aluminiowe na zimę. Dzięki temu koła w samochodzie będziemy mogli zmienić samodzielnie. Należy tylko pamiętać, aby wcześniej je wyważyć. Niezależnie od rodzaju i rozmiaru obręczy przy zakupie kompletu felg zawsze powinniśmy stawiać na produkty markowe. Tanie, zwłaszcza chińskie obręcze są słabo zabezpieczone, dlatego mogą ulec uszkodzeniu i stwarzać zagrożenie w ruchu.