Jak sprawdzić numer VIN za darmo przed zakupem używanego samochodu?
Historia Pojazdu GOV – co to jest?
Historia Pojazdu GOV to usługa skierowana do zmotoryzowanych, którzy chcą nabyć używany samochód, motocykl lub inny pojazd, głównie zarejestrowany w Polsce. Bezpłatna usługa realizowana przez Ministerstwo Cyfryzacji przede wszystkim służy weryfikacji informacji podawanych przez sprzedawcę pojazdu przed finalnym zakupem.
Dane generowane w formie raportu możliwego do wydrukowania pochodzą z Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP), która zbiera je od 2004 roku. Niestety, przez to, że gromadzi je wiele podmiotów korzystających z różnych narzędzi teleinformatycznych, w niektórych przypadkach może powodować to niezgodność danych. W związku z tym dostawca informuje, że nie powinny one być wyłącznym kryterium przy podejmowaniu decyzji o zakupie pojazdu, choć mogą w tym pomóc.
Poza tym w raportach na portalu gov.pl możesz znaleźć sekcję “Dane zagraniczne”. Historia została poszerzona o auta z zagranicy, ale dane są szczątkowe. Pochodzą one z systemów zewnętrznych, opartych o informacje uzyskane z państw w Europie, USA czy Kanady.
Trzy kategorie danych w Raporcie Historii Pojazdu GOV
Dane, jakie zawiera w sobie Historia Pojazdu GOV, pogrupowano na trzy kategorie. Należą do nich:
- Informacje – dane techniczne i informacje o dokumentach pojazdu.
- Oś czasu – m.in. rok produkcji auta, informacje o polisie OC, okresowych badaniach technicznych, właścicielach, odczytach licznika.
- Dane zagraniczne – dane z zewnętrznych systemów (m.in. czy za granicą samochód został odnotowany jako kradziony, złomowany lub powypadkowy).
Jakie informacje zawiera Historia Pojazdu GOV wg CEPiK?
Jeśli zdecydujesz się na Raport Historii Pojazdu GOV, znajdziesz w nim kilka różnych informacji, a w tym takie dane o pojeździe, jak ważność polisy ubezpieczeniowej OC i badania technicznego. Łącznie ogólnodostępny raport to m.in.:
- Dane techniczne pojazdu (m.in. pojemność i moc jednostki napędowej, rodzaj paliwa).
- Terminy okresowych badań technicznych (w tym wynik badania oraz informacja, czy jest ono aktualne).
- Informacje o dodatkowych badaniach technicznych.
- Odczyty przebiegu podczas badań technicznych (gromadzone dopiero od 2014 roku).
- Odczyty przebiegu zarejestrowane podczas kontroli drogowej.
- Informacje o wymianie drogomierza wraz z odczytem (gromadzone dopiero od 2020 roku).
- Informacja o posiadanym ubezpieczeniu OC lub jego braku.
- Historia napraw powypadkowych (tylko opłacone przez ubezpieczyciela lub ze środków UFG, wyłącznie szkody istotne, bez zdjęć i szczegółów naprawy).
- Informacje o szkodzie istotnej (gromadzone dopiero od 1 marca 2020 roku).
- Liczba właścicieli i współwłaścicieli oraz województwo rejestracji pojazdu.
- Informacja, czy pojazd nie jest kradziony (w tym informacja o odnalezieniu pojazdu lub zakończeniu jego poszukiwań);
- Informacje o dacie zbycia pojazdu.
- Informacja o własności (firma, organizacja, osoba prywatna).
- Informacja o czasowym wycofaniu pojazdu i jego ponownym dopuszczeniu do ruchu.
Pamiętaj, że w Raporcie Historii Pojazdu GOV znajdziesz informacje gromadzone od momentu pierwszej rejestracji w Polsce.
Jak sprawdzić Historię Pojazdu GOV przez Internet przed zakupem?
Jeśli chcesz pobrać Raport Historii Pojazdu GOV, potrzebujesz do tego trzech kluczowych danych. Są nimi:
- numer rejestracyjny,
- numer VIN,
- data pierwszej rejestracji.
Wejdź na serwis historiapojazdu.gov.pl, po czym w odpowiednich polach wpisz powyższe dane. Znaleźć możesz je m.in. w dowodzie rejestracyjnym czy karcie pojazdu. Następnie kliknij przycisk “Sprawdź Pojazd”. Raport jest bezpłatny. Możesz go pobrać (np. na komputer, telefon) i wydrukować.
Historia Pojazdu GOV dla samochodów z zagranicy
Poza pojazdami zarejestrowanymi w Polsce Historia Pojazdu GOV została poszerzona o auta z zagranicy (Belgia, Niemcy, Holandia, Szwecja, Francja, Słowenia, Litwa, Łotwa, Estonia, Szwajcaria, Czechy, Węgry, Rumunia, Dania, Norwegia). Niestety, ilość danych jest bardzo skromna. Sprawdzisz przede wszystkim, czy w danym kraju auto zostało odnotowane jako:
- kradzione lub złomowane,
- powypadkowe lub uszkodzone,
- niedopuszczone do ruchu,
- taksówka (TAXI).
Dodatkowo, jeśli chcesz sprawdzić historię pojazdu z zagranicy, który nie został zarejestrowany w Polsce, potrzebujesz do tego profilu zaufanego.
Jakie ograniczenia ma Historia Pojazdu GOV?
Oczywiście ogólnodostępne, bezpłatne raporty mają swoje ograniczenia. Przede wszystkim pamiętaj, że Historia Pojazdu GOV dzięki CEPiK umożliwia weryfikację aut zarejestrowanych w Polsce, na podstawie danych zawartych w bazie. Brakuje też m.in. danych o fabrycznym wyposażeniu pojazdu, jego zdjęć oraz informacji o ewentualnych usterkach fabrycznych i akcjach serwisowych ogłoszonych przez producenta. Z kolei przy weryfikacji, czy samochód nie jest kradziony, przeszukiwana jest tylko krajowa baza takich pojazdów. Poza tym wymaga ona nie tylko sprawdzenia numeru VIN, ale też numerów rejestracyjnych i daty pierwszej rejestracji.
Raport Historii Pojazdu Autobaza
Ogólnodostępny raport możesz wykorzystać jako uzupełnienie informacji o pojeździe. Musisz mieć jednak świadomość, że jeśli sprawdzasz historię auta dzięki CEPiK, w raporcie może zabraknąć wielu kluczowych danych, które mogą być decydujące dla decyzji o nabyciu auta lub rezygnacji z zakupu.
Znacznie bogatsza w informacje ważne dla kierowców przed zakupem jest Historia Pojazdu Autobaza. To chronologiczny zapis zdarzeń dotyczący pojazdu przedstawiony w formie raportu. Żeby go pobrać, wymaga to jedynie sprawdzenia numeru VIN pojazdu, bez podawania numeru rejestracyjnego i daty pierwszej rejestracji. Co ważniejsze, zebrane informacje pochodzą z wielu różnych źródeł (m.in. agencje rządowe, partnerzy branżowi, informacje publiczne, organizacje non-profit, inne internetowe źródła).
Raport VIN Autobaza zawiera w sobie:
- Dane techniczne (m.in. marka, model, rok produkcji, typ paliwa).
- Rejestr znanych odczytów przebiegu.
- Historia znanych szkód i kolizji.
- Historia sprawdzeń numeru VIN w bazie.
- Sprawdzenie w bazach pojazdów kradzionych (IAATI/Autobaza, niemiecka, włoska, słoweńska, litewska, czeska, holenderska, rumuńska, słowacka, kanadyjska, norweska, szwedzka, CrimiMail, Kaynine).
- Ostrzeżenia producenta o wadliwych seriach i usterkach fabrycznych.
- Dane producenta i adres miejsca montażu.
- Historyczne dane z portali i aukcji internetowych, na których prezentowano pojazd.
- Fabryczne wyposażenie.
- Galeria zdjęć pojazdu.
Jak widzisz, jest to raport znacznie bogatszy w informacje i dane, aniżeli jest to w przypadku Historii Pojazdu GOV. Przy tak dużym zakresie informacji ceny raportów VIN rozpoczynają się już od kilkunastu złotych. To naprawdę niewiele, jeśli wziąć pod uwagę, że nietrafiony zakup może oznaczać stratę finansową rzędu nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.
Jak sprawdzić Historię Pojazdu Autobaza krok po kroku:
- Wejdź na stronę autobaza.pl.
- Skorzystaj z dekodera VIN, wpisując numer VIN w polu “Wpisz nr VIN”.
- Kliknij przycisk “Sprawdź Auto”.
Przeczytaj też: “Dekoder VIN – co to takiego i jak z niego korzystać?”
Jeśli skorzystasz z bezpłatnych dekoderów znajdujących się w serwisie Autobaza, otrzymasz dostęp do podstawowych informacji o pojeździe. Dodatkowo ujrzysz informacje o dostępnych raportach dla weryfikowanego pojazdu, wraz z liczbą zawartych w nich informacji oraz ceną. Pamiętaj, że poza Raportem Historii Pojazdu możesz skorzystać z innych dostępnych raportów, tj.:
- Wycena Pojazdu,
- Raport Oględzin Pojazdu,
- Raport z Archiwalnej Inspekcji Pojazdu,
- Sprawdzenie Zastawu Rejestrowego,
- Lista Procedur Serwisowych.
Wycena Pojazdu
Wycena Info-Ekspert, dzięki której ustalisz, czy sprzedawca zbywa pojazd w cenie, która odpowiada jego wartości rynkowej. Zawsze przeprowadzają ją eksperci, uwzględniając kilka różnych parametrów (m.in. data pierwszej rejestracji, ilość napraw, przebieg, liczba właścicieli).
Raport Oględzin Pojazdu
Rzetelne sprawdzenie pojazdu, którym jesteś zainteresowany zgodnie ze specjalnie opracowaną procedurą i to w zaledwie 24 godziny. W zależności od wybranej opcji specjaliści mogą:
- obejrzeć komorę silnika,
- dokonać oględzin wnętrza,
- sprawdzić elektronikę i układ klimatyzacji,
- zmierzyć miernikiem grubość powłoki lakierniczej,
- poddać weryfikacji podczas jazdy i w serwisie sprawność układu kierowniczego, hamulcowego i zawieszenia,
- wykonać dokumentację fotograficzną,
- dokonać oględzin w warsztacie,
- wykonać diagnostykę komputerową dostępnych układów,
- sprawdzić historię pojazdu.
Podsumowaniem otrzymanego raportu jest komentarz eksperta.
Raport z Archiwalnej Inspekcji Pojazdu
Szczegółowa ocena pojazdu wykonana przez eksperta w przeszłości. Znajdziesz w niej także archiwalne zdjęcia pojazdu oraz wycenę niezbędnych do poniesienia kosztów, aby w sposób bezpieczny użytkować oceniany pojazd wraz ze wskazaniem jego mankamentów. Oczywiście raport w tej wersji jest dostępny tylko dla pojazdów, dla których w przeszłości ekspert wykonał inspekcję. Zaletą Raportu z Archiwalnej Inspekcji Pojazdu jest cena. Jest on bowiem trzykrotnie tańszy od kosztów inspekcji wykonywanej na zamówienie w czasie rzeczywistym.
Sprawdzenie zastawu rejestrowego
Zastaw rejestrowy ustanowiony na samochodzie to jedna z najczęściej stosowanych metod zabezpieczenia wierzytelności przy pożyczkach czy kredytach. Jeśli kupisz pojazd, na którym ciąży zastaw, wierzyciel może wystąpić z żądaniem zaspokojenia świadczenia. Stąd warto sprawdzić, czy pojazd nie został obciążony zastawem rejestrowym. Wynik weryfikacji otrzymasz w dni robocze w ciągu 48 godzin.
Lista Procedur Serwisowych
Wykaz czynności, jakie powinny zostać wykonane w przeszłości, jak również napraw koniecznych do przeprowadzenia w przyszłości. Dzięki temu dowiesz się, jak pojazd był eksploatowany i co przy nim zrobiono. Możesz też porównać wykaz czynności z wpisami w książce serwisowej. Poza tym poznasz koszty, jakie musisz ponieść po zakupie. Dane w raporcie ukazywane są w ujęciu czasowym oraz dystansowym, zależnym od przebiegu pojazdu.
Jak widzisz, możesz skorzystać z wielu różnych raportów, w tym również dla pojazdów z zagranicy (USA, Holandia, Belgia). Zawsze każdy raport jest szczegółowo opisany, co upraszcza interpretację otrzymanych danych.
W ten sposób zyskujesz narzędzia, które pomagają w weryfikacji wybranego pojazdu. Dzięki temu możesz zrezygnować z zakupu auta, które jest w złym stanie technicznym, wypadkowe lub nawet pochodzi z kradzieży. Raporty pozwalają zweryfikować, czy sprzedawca mówi prawdę. Oczywiście pamiętaj, aby oprócz nich nabywane pojazdy sprawdzać też na innych płaszczyznach, m.in. podczas oględzin (najlepiej z mechanikiem), przeglądu w warsztacie oraz jazdy próbnej. Miej również na uwadze, że Twoje interesy jako kupującego chroni tzw. instytucja rękojmi.