Czym jest gwarancja na samochody używane?
Popyt na samochody osobowe z drugiej ręki jest w Polsce ogromny. Kupujemy je dziś w serwisach ogłoszeniowych, przez aukcje, w komisach czy salonach samochodowych. Co oczywiste, sprzedawcy w każdy możliwy sposób walczą o klienta. Jednym z rozwiązań, które wzbudza większe zaufanie wśród nabywców, jest właśnie gwarancja. Stąd samochody używane z gwarancją są uznawane za auta sprawdzone i bezpieczne.
Jednak musimy mieć na uwadze, że z formalnego punktu widzenia nie jest to gwarancja. Precyzyjniejszym określeniem jest polisa obejmująca usterki wymienione w warunkach ubezpieczenia. W zależności od pakietu najczęściej gwarancja na auta używane stanowi dodatkową ochronę interesów kupującego w ciągu 3-12 miesięcy od daty zakupu.
Przynajmniej w teorii wszystko wygląda bardzo atrakcyjnie. Jeśli dana usterka jest wpisana w umowie, przyjęcie zgłoszenia i auta do serwisu powinno nastąpić w ciągu 48 godzin od zgłoszenia. Już naprawione auto powinniśmy odebrać maksymalnie po 14 dniach.
W praktyce nie zawsze jest tak profesjonalnie. Zdarza się, że podmiot świadczący kupowaną gwarancję przedłuża przyjęcie zawiadomienia lub robi inne problemy (np. żądanie wykonania dodatkowych badań). Poza tym bezpłatne naprawy, oprócz tego, że obejmują tylko usterki wskazane w umowie, mogą być ograniczone limitem wydatków. Jeśli zostanie on przekroczony, różnicę w cenie musimy pokryć z własnej kieszeni.
Dlatego takie samochody z gwarancją w zasadzie mają tylko rozszerzoną polisę ubezpieczeniową. To ubezpieczyciel ponosi ryzyko i pokrywa koszty napraw, ale pod pewnymi warunkami. Dlatego obowiązkowo trzeba zapoznać się z warunkami umowy.
Samochody używane z gwarancją serwisową
Od rozszerzonych polis ubezpieczeniowych bezpieczniejszą opcją są tzw. gwarancje serwisowe. Na wstępie zauważmy, że taki produkt przysługuje nie tylko stosunkowo młodym autom z wciąż aktualną fabryczną gwarancją producenta.
Serwisowa gwarancja na samochody używane jest udzielana przez dealerów handlujących autami z drugiej ręki. Pamiętajmy, że o ile gwarancja na nowe samochody ma określone ramy, gwarancja na samochody używane może mieć dowolną formę. Jeśli kupujemy auto w serwisie dealerskim, najczęściej wygląda to tak, że przy jakiejś usterce wybieramy się do serwisu ASO marki, gdzie mechanicy oglądają auto i decydują, czy problem kwalifikuje się do jego usunięcia z tytułu gwarancji serwisowej. Zdecydowanie jest to o wiele lepsza opcja niż zewnętrzna polisa na wybrane usterki nabywanego auta.
Rękojmia na samochody używane
Pamiętajmy, że interesy kupującego zabezpiecza nie tylko gwarancja. Poza tym chroni nas tzw. rękojmia na wady, które zataił przed nami sprzedawca. Żeby nie stracić uprawnień z tytułu rękojmi, o każdej usterce musimy poinformować sprzedawcę w ciągu miesiąca od jej wykrycia.
Rękojmia pozwala nam dochodzić swoich praw w przypadku nabycia samochodu od osoby fizycznej oraz przedsiębiorcy. Jeśli wykryjemy usterkę zatajoną przy sprzedaży, możemy żądać obniżenia ceny lub nawet odstąpienia od umowy.
Oczywiście przy większych i droższych w usunięciu usterkach sprzedawca nie chce zgodzić się z kupującym, że auto było wadliwe podczas sprzedaży. Wówczas konieczne może być wystąpienie na drogę sądową. Szerszej o rękojmi na auta z rynku wtórnego piszemy w artykule “Rękojmia na samochód używany“.
Czy warto wykupić dodatkową gwarancję na samochód używany?
Bez wątpienia samochody z gwarancją są ciekawą opcją i w jakimś sensie na pewno zabezpieczają nasze interesy jako nabywców. Zdecydowanie najlepiej wygląda tutaj zakup auta od dealera samochodów używanych. Jeśli jest to sprawdzony podmiot, mamy pewność, że nabywane auto jest w dobrym stanie technicznym, a gwarancja serwisowa jest dodatkową polisą ochronną. Takie oczywiste nie jest to przy dodatkowej gwarancji na samochody osobowe na przykład w komisach. Ważne, aby zawsze zapoznać się z warunkami takiej umowy.
Co jednak najważniejsze, kluczowe jest, aby przed zakupem wziąć sprawy w swoje ręce i dokładnie weryfikować nabywany pojazd. Jak wspomnieliśmy wyżej, najlepiej wypadają tutaj dealerzy aut używanych i specjalne programy (np. Das WeltAuto, Audi Select Plus).
Do zakupu samochodu musimy podchodzić na chłodno, a każdy interesujący egzemplarz dokładnie obejrzeć podczas oględzin, poddać przeglądowi w niezależnym warsztacie lub serwisie ASO, a także odbyć nim jazdę próbną. Jeszcze wcześniej, nawet na etapie weryfikacji sprzed ekranu komputera, wiele o samochodzie powie raport VIN. Znajdziemy w nim m.in. dane techniczne pojazdu, jego fabryczne wyposażenie, informacje o szkodach i kolizjach, chronologiczną historię pojazdu, sprawdzenie baz kradzionych pojazdów, informacje o wezwaniach serwisowych czy archiwalne zdjęcia pojazdu.