Przepisy dotyczące opon zimowych za granicą
Większość z nas nie pozwoli sobie w tym roku na zagraniczne ferie, a więc tym bardziej pomijamy opony zimowe. Przepisy w Polsce, które dotyczą tej kwestii, są natomiast jasne i jazda z pominięciem zimówek nie grozi żadnym mandatem.
Co ciekawe, w niektórych krajach, które są położone bardziej na południe, występuje obowiązek poruszania się na ogumieniu zimowym. Dlatego przy zagranicznym wyjeździe warto o tym pamiętać. Wielokrotnie jazda na oponach letnich w przypadku ewentualnej kontroli skończy się mandatem.
Opony zimowe – przepisy drogowe za granicą
- Austria – wymóg jazdy na oponach zimowych z minimalną głębokością bieżnika 4 mm od 1 listopada do 15 kwietnia. Zamiast nich możemy korzystać z opon całorocznych lub letnich z łańcuchami (na drogach pokrytych śniegiem lub lodem).
- Bułgaria – wymóg poruszania się na oponach zimowych od 15 listopada do 1 marca. Można je zastąpić oponami letnimi, o ile ich bieżnik ma wysokość minimum 4 mm.
- Chorwacja – z opon zimowych należy korzystać od 15 listopada do 15 kwietnia. Dopuszczalne są też opony letnie z bieżnikiem o głębokości przynajmniej 4 mm, ale tylko pod warunkiem wożenia ze sobą łańcuchów.
- Czechy – na równi z oponami zimowymi stawia się tutaj opony całoroczne, z minimalną wysokością bieżnika 4 mm. Należy z nich korzystać od 1 listopada do 31 marca na drogach ośnieżonych lub oblodzonych.
- Estonia – opony zimowe lub całoroczne są obowiązkowe od 1 grudnia do 1 marca. Muszą mieć bieżnik o głębokości co najmniej 3 mm.
- Finlandia – obowiązek korzystania z opon zimowych (o wysokości bieżnika min. 3 mm) od początku grudnia do końca lutego.
- Francja – opony zimowe z bieżnikiem min. 3,5 mm wymagane na odpowiednio oznaczonych drogach (na niektórych należy też stosować łańcuchy). Mandat za niestosowanie się do przepisów wynosi 135 euro.
- Luksemburg – opony zimowe lub całoroczne wymagane, kiedy na drodze zalega śnieg lub lód.
- Litwa – zimówki wymagane od 10 listopada do 31 marca. Przepisy nie określają minimalnej wysokości ich bieżnika.
- Łotwa – zimowe ogumienie (minimalna głębokość 3 mm) wymagane od 1 grudnia do 1 marca.
- Niemcy – wymagane w przypadku panowania zimowych warunków. Mandat za brak właściwych opon wynosi od 60 do 120 euro, a obciąża się nim kierowcę oraz właściciela pojazdu.
- Norwegia – co zaskakujące, brak wymogu korzystania z opon zimowych. Jednak w przypadku ogumienia letniego należy zapewnić pojazdowi właściwą przyczepność, co zmusza do wożenia ze sobą łańcuchów. Dodatkowo od 1 listopada do pierwszego poniedziałku po Wielkanocy można używać opon z kolcami (jeśli są one założone na obu osiach). Poza tym wszystkie opony muszą mieć bieżnik w wysokości przynajmniej 3 mm.
- Rumunia – opony zimowe z bieżnikiem przynajmniej 1,6 mm wymagane na drogach pokrytych śniegiem lub lodem.
- Serbia – wymagane od 1 listopada do 1 kwietnia, z bieżnikiem o głębokości min. 4 mm.
- Słowacja – zimówki wymagane na drogach oszronionych, zaśnieżonych i oblodzonych.
- Słowenia – wymagane od 15 listopada do 15 marca, z bieżnikiem o głębokości przynajmniej 3 mm. W zastępstwie można używać opon całorocznych lub letnich z łańcuchami.
- Szwajcaria – nie ma obowiązku zakładania opon zimowych. Jeśli jednak przez ich brak kierowca spowoduje zator czy wypadek, zapłaci mandat za poruszanie się autem na oponach nieadekwatnych do warunków.
- Szwecja – obowiązkowe od 1 grudnia do 31 marca, z bieżnikiem o głębokości co najmniej 3 mm.
- Włochy – przepisy dotyczące opon zimowych różne w zależności od regionu.
Opony zimowe w Europie – przepisy mniej i bardziej liberalne
Widzimy więc wyraźnie, że przepisy dotyczące opon zimowych są bardzo różne. W niektórych krajach musimy ich używać, w innych są one wskazane, ale mogą być zastąpione przez opony całoroczne, a nawet letnie (najczęściej obowiązek wożenia ze sobą również łańcuchów).
Jednak przed wyruszeniem za granicę bezpieczniej wyposażyć swój pojazd w opony zimowe. Musimy natomiast pamiętać, aby miały one bieżnik o odpowiedniej głębokości, przynajmniej 3-4 mm. Wówczas europejskie drogi przemierzymy bez mandatów, a jeśli dostosujemy prędkość i styl jazdy do adekwatnych warunków – również bezpiecznie, z odpowiednią przyczepnością.
Taką na pewno powinny zapewnić nowości na rynku oponiarskim, które opisuje artykuł “Opony zimowe 2020. Sprawdź nowości producentów“. Warto sprawdzić, co na tegoroczną zimę przygotowali najlepsi producenci ogumienia, tj.: Bridgestone, Continental, Dunlop, Hankook, Michelin czy Nokian.