Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych zakłada, że samochody napędzane gazem ziemnym będą mogły swobodnie poruszać się po tzw. strefach czystego ruchu. Można być w związku z tym pewnym, że zainteresowanie takimi pojazdami wzrośnie. Dojść w nich jednak może do rozszczelnienia zbiornika, a wybuchowe butle CNG są groźne dla zdrowia, a nawet życia.
Wybuchowe butle CNG w Niemczech
W Polsce samochodów zasilanych gazem ziemnym w dalszym ciągu jest dość niewiele. Na pewno nie można tego w żaden sposób porównać do liczby takich aut w Niemczech. Nic dziwnego, że wybuchowe butle CNG to tam żadna nowość. Ostatnio do takiej eksploracji doszło w święta Bożego Narodzenia, kiedy butla wybuchła podczas tankowania. Na całe szczęście stojący za samochodem 34-letni kierowca nie zginął, choć został ciężko ranny. Mocno dostało się też zaparkowanemu nieopodal Land Roverowi, w którego trafiły szczątki Audi A3. Jednocześnie warto zauważyć, że w zwykłych zbiornikach takie wybuchy zdarzają się bardzo rzadko, co opisuje artykuł “Czy zbiornik paliwa może wybuchnąć podczas tankowania?“.
W Niemczech wybuchy butli podczas tankowania gazu ziemnego to nic nowego. Winna jest korozja metalowych zbiorników, które umieszczone są pod samochodem. W wyniku korozji butli spada odporność na wysokie ciśnienie, czego konsekwencją jest wybuch. Takie przypadki zdarzają się zresztą nie tylko w Niemczech, ale i w całej Europie. Doprowadziło to do tego, że producenci aut na CNG, a wśród nich Opel, ogłaszali nawet akcje serwisowe. Podczas serwisu sprawdzono i wymieniano skorodowane zbiorniki. Kierowcy, którzy kupują na rynku wtórnym samochód z CNG i chcą sprawdzić, czy wobec danego egzemplarza była ogłoszona akcja serwisowa, informacje te znajdą w raporcie VIN.
Sęk w tym, że tym razem wybuch miał miejsce w samochodzie wyposażonym w najbezpieczniejsze zbiorniki, które wykonano z kompozytu CFRP wzmocnionego włóknami węglowymi. Przynajmniej w teorii te butle miały być o wiele wytrzymalsze. Granica ich wytrzymałości to ok. 500 barów, podczas kiedy ciśnienie gazu to maksymalnie 200 barów. Jednocześnie butle z CFRP są lżejsze od zbiorników wykonanych z metalu. To z kolei gwarancja lepszych osiągów, obniżenia zużycia paliwa i zwiększenia trwałości zawieszenia. Okazało się jednak, że nie jest to wynik wady fabrycznej butli, ale źle przeprowadzonej naprawy powypadkowej.
Jak kupić używany samochód z CNG?
Z uwagi na wybuchowe butle CNG zakup samochodu zasilanego gazem ziemnym musi być poprzedzony weryfikacją rodzaju oraz stanu zastosowanych w nim zbiorników. Jeżeli co do butli zachodzą jakieś wątpliwości, należy zwrócić się do fachowca. Na pewno mocno ryzykowny i niebezpieczny będzie zakup pojazdu powypadkowego, niezależnie od tego, jaki zastosowano w nim rodzaj zbiorników. Tu również pomoże Historia Pojazdu. Zawiera ona w sobie nie tylko dane techniczne, fabryczne wyposażenie egzemplarza i ogłoszone akcje naprawcze. To również informacje o szkodach, kolizjach i wypadkach.
Sama eksploatacja auta zasilanego gazem ziemnym niesie w sobie wiele korzyści. Pomijając już fakt, że wolno nimi poruszać się w strefach czystego transportu, użytkowanie takiego samochodu jest tanie i stanowi coraz lepszą alternatywę dla LPG. Ważne natomiast, aby kontrolować stan zbiorników, gdyż wybuchowe butle CNG są poważnym zagrożeniem.