Ponowne kasowanie punktów od 17 września 2023 roku
Kasowanie punktów jest możliwe ponownie od 17 września 2023 roku. Poniżej wskazuję najważniejsze kwestie dotyczące kursów reedukacyjnych:
- udział w kursie nie częściej niż raz na 6 miesięcy;
- po zakończeniu kursu z konta kierowcy usuwa się 6 najstarszych punktów karnych;
- zajęcia teoretyczne trwają 6 godzin;
- w części praktycznej kierowca musi wykonać manewr nagłego hamowania z prędkości od 30 do 50 km/h;
- w kursach nie mogą wziąć udział kierowcy, którzy mają prawo jazdy poniżej roku, przekroczyli limit 24 punktów karnych, mają zatrzymane prawo jazdy lub otrzymali zakaz prowadzenia pojazdów.
Na kurs zapisać się można osobiście w ośrodku WORD, telefonicznie lub drogą mailową. Koszt uczestnictwa w kursie sprowadza się do wydatku rzędu około 1000 złotych.
Przeczytaj też: “Redukcja punktów karnych – zasady od 17 września 2023 roku”
Nowy taryfikator punktów karnych. Stałe punkty za najcięższe wykroczenia
Jak informuje szef resortu infrastruktury, Dariusz Klimczak, trwają prace nad zmianą sposobu naliczania i kasowania punktów karnych. Minister stwierdził, że resort musi zmienić zasady redukcji punktów karnych. Będąc precyzyjniejszym, punktów przyznawanych za najcięższe wykroczenia nie będzie można usunąć poprzez udział w kursie reedukacyjnym.
Lista konkretnych wykroczeń będzie podlegać analizie. Na razie można domyślać się, jakich wykroczeń będzie to dotyczyć, np.:
- wyprzedzanie na podwójnej ciągłej;
- wyprzedzanie na przejściu dla pieszych;
- radykalne przekroczenie prędkości.
Prace w tym zakresie trwają w ministerstwie infrastruktury oraz ministerstwie spraw wewnętrznych i administracji wespół z instytucjami specjalizującymi się w bezpieczeństwie ruchu drogowego.
Naturalnie zmiany w taryfikatorze punktów karnych i ich kasowania mają na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach. Wedle ekspertów znaczący skok wypadków może bowiem wynikać z przywrócenia kasowania punktów karnych poprzez kursy reedukacyjne, a także rocznego terminu ich obowiązywania, co ma miejsce ponownie od 17 września 2023 roku.
Od kiedy nowy taryfikator punktów karnych?
Na razie nie wiemy, kiedy nowe przepisy wejdą w życie. Można domniemać, że przy dociskaniu śruby kolejnej grupie społeczeństwa, w tym przypadku kierowcom, nie powinno trwać to specjalnie długo. Spekuluje się, że nowe prawo i brak możliwości kasowania punktów karnych za najcięższe wykroczenia, może zacząć obowiązywać w ciągu kilku miesięcy, a więc nawet od początku 2025 roku.
Zresztą niekorzystnych z punktu kierowców przepisów będzie więcej. Coraz częściej mówi się o zatrzymywaniu prawa jazdy na okres 3 miesięcy za przekroczenie dopuszczalnego limitu prędkości o ponad 50 km/h. Przypominam, że obecnie takie prawo obowiązuje tylko w obszarze zabudowanym. Teraz ma dotyczyć dróg jednojezdniowych dwukierunkowych gminnych, powiatowych, wojewódzkich i krajowych, z wyłączeniem autostrad oraz dróg ekspresowych dwujezdniowych.
Przeczytaj też: “Będzie utrata prawa jazdy za przekroczenie prędkości poza terenem zabudowanym?”
zdjęcie: pixabay.com (https://pixabay.com/illustrations/paragraph-law-dish-regulation-684509/)
FAQ
Co zmieni się w kasowaniu punktów karnych?
Przygotowywane są przepisy, które mają uniemożliwić kasowanie punktów karnych za najcięższe wykroczenia.
Za jakie wykroczenia nie będzie można skasować punktów karnych?
Lista wykroczeń, w których przypadku nie będzie można kasować punktów karnych, jest w przygotowaniu. Można domyślać się, że kasowanie punktów nie będzie możliwe przy radykalnym przekroczeniu prędkości oraz złamaniu zakazu wyprzedzania (np. na przejściu dla pieszych, na podwójnej ciągłej).
Kiedy w życie wejdą ograniczenia w kasowaniu punktów karnych?
Nowe przepisy mogą wejść w życie w ciągu kilku miesięcy. Realny scenariusz zakłada zmiany już od początku 2025 roku.
Jedna odpowiedź
Nie rozumiem, dlaczego kasowanie punktów karnych nie będzie możliwe za najcięższe wykroczenia. Przecież każdy z nas mógł popełnić błąd. Oczywiście, nie popieram ekstremalnych sytuacji, jak wyprzedzanie na przejściu, ale czasem wystarczy chwila nieuwagi. Czy naprawdę musimy mieć coraz surowsze przepisy?