Kto może zapłacić mandat na raty?
Mandat na raty to dla niektórych kierowców jedyna szansa, żeby uregulować należność. O możliwości rozłożenia mandatu na raty decyduje Naczelnik Urzędu Skarbowego w Opolu. Przy wydaniu decyzji pod uwagę bierze się kilka czynników. Kluczowe znaczenie ma wysokość mandatu w odniesieniu do sytuacji materialnej, rodzinnej i zdrowotnej kierowcy ukaranego mandatem.
W związku z tym wniosek o rozłożenie mandatu na raty powinien zostać uzupełniony o odpowiednie dokumenty. Mogą to być na przykład:
- orzeczenie o niepełnosprawności;
- zaświadczenie o statusie bezrobotnego;
- umowa o pracę;
- umowa kredytowa wskazująca wysokie obciążenie kredytem;
- paragony za przyjmowane leki.
Przeczytaj też: “Nowy taryfikator mandatów 2022. Mandaty mocno w górę!”
Jak złożyć wniosek o rozłożenie mandatu na raty?
Wniosek o możliwość opłacania mandatu ratalnie złożyć może:
- osoba ukarana mandatem;
- osoba będąca pełnomocnikiem kierowcy ukaranego mandatem;
- przedstawiciel ustawowy lub kurator osoby ukaranej mandatem.
Wniosek o rozłożenie mandatu na raty można pobrać ze strony Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu. Obok danych osobowych we wniosku powinno znaleźć się uzasadnienie prośby oraz ilość i wysokość rat wraz z całkowitą kwotą mandatu. Konieczne jest też wypełnione oświadczenie o stanie majątkowym wraz z kopiami dokumentów świadczących o trudnej sytuacji materialnej lub zdrowotnej.
Jak rozłożyć mandat na raty – niezbędne dokumenty
- Wniosek o rozłożenie mandatu na raty (POBIERZ) – do pobrania ze strony Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu. We wniosku znaleźć się muszą m.in. dane wnioskodawcy, uzasadnienie prośby, całkowita kwota mandatu oraz ilość i wysokość rat.
- Oświadczenie o stanie majątkowym (POBIERZ) – do pobrania ze strony GOV.
- Kopia odcinka C otrzymanego mandatu.
- Dokumenty potwierdzające trudną sytuację finansową, zdrowotną lub rodziną ukaranego kierowcy.
- Dowód uiszczenia opłaty skarbowej – opłatę w wysokości 10 złotych wpłaca się na rachunek Urzędu Miasta Opola (numer konta: 03 1160 2202 0000 0002 1515 3249).
- Podpisane pełnomocnictwo – jeżeli ukarany kierowca korzysta z pomocy pełnomocnika.
- Dowód opłaty skarbowej od pełnomocnictwa w wysokości 17 złotych – jeżeli ukarany kierowca korzysta z pomocy pełnomocnika i nie jest nim członek najbliższej rodziny.
Dokumenty należy dostarczyć:
- osobiście lub poprzez pełnomocnika do Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu (Rejtana 3B, 45-331 Opole);
- pocztą do Centrum Mandatowego w Nysie (ul. Stanisława Moniuszki 9/10, 48-300 Nysa);
- elektronicznie za pośrednictwem ePUAP (numer /glhcw67482/skrytka);
- elektronicznie przez eUrząd Skarbowy (zakładka “Złóż dokument”, kategoria “Pismo ogólne”).
Przeczytaj też: “Jak zapłacić mandat przez Internet?”
Ewentualne rozłożenie mandatu na raty jest indywidualną decyzją naczelnika wskazanego urzędu skarbowego. Jeżeli natomiast ukarany otrzyma możliwość opłacenia należności w ratach, musi pamiętać o późniejszym rozpoczęciu biegu dla usunięcia punktów karnych. W tym przypadku to rok od zapłaty ostatniej raty. Dlatego Rzecznik Praw Obywatelskich sugeruje, że przy mandatach ratalnych termin usunięcia punktów karnych z ewidencji mógłby być liczony na przykład od daty terminu złożenia wniosku lub udzielenia zgody przez naczelnika urzędu skarbowego.
zdjęcie: pixabay.com (https://pixabay.com/illustrations/paragraph-libra-law-justice-4515785/)
FAQ
Kto może złożyć wniosek o rozłożenie mandatu na raty?
Może to zrobić każdy ukarany, natomiast muszą zachodzić ku temu przesłanki, na przykład problemy finansowe, rodzinne lub zdrowotne.
Kto decyduje o rozłożeniu mandatu na raty?
Decyzję wydaje Naczelnik Urzędu Skarbowego w Opolu.
Od kiedy zaczyna biec termin usunięcia punktów karnych przy mandacie na raty?
Niestety, przynajmniej na razie przy opłacaniu mandatu ratalnie dni do skasowania punktów karnych biegną od zapłaty ostatniej raty.
Jedna odpowiedź
Płatność mandatu w ratach to bardzo korzystna opcja, zwłaszcza dla osób, które mają trudności finansowe. Zauważam, że wymaga to zgromadzenia odpowiedniej dokumentacji potwierdzającej naszą sytuację materialną czy zdrowotną. Czy jednak Naczelnik Urzędu Skarbowego w Opolu w każdym przypadku uwzględnia wnioski? Z doświadczenia wiem, że wiele zależy od tego, jak dokładnie przedstawimy nasze argumenty. Dobrze, że są jasne wytyczne dotyczące wymaganych dokumentów.