mandat z fotoradaru za granicą
Wielu Polaków na zagraniczne wakacje podróżuje samolotami czy autokarami. Jednak duża część wybiera także samochody. W takiej sytuacji warto wiedzieć, jakie przepisy obowiązują w określonych państwach, w tym znać obowiązujące ograniczenia prędkości. Szczególnie że w wielu krajach Europy jest wiele fotoradarów, odcinkowych pomiarów prędkości czy urządzeń rejestrujących przejazd na czerwonym świetle. Dlatego sprawdzamy i podpowiadamy, co zrobić po otrzymaniu mandatu z fotoradaru za granicą.

W artykule przeczytasz

Liczba fotoradarów za granicą – statystyki

Zanim odpowiemy na pytanie, co zrobić, jeżeli otrzyma się mandat z fotoradaru za granicą, najpierw należy odnieść się do statystyk fotoradarów. Tak więc w połowie 2023 roku przy polskich drogach znajduje się m.in.:

  • 465 fotoradarów.
  • 31 odcinkowych pomiarów prędkości.

 

Może wydawać się, że to duża liczba, jednak w wielu krajach na zachodzie i południu Europy jest ich znacznie więcej. Tak więc aż 5298 fotoradarów znajduje się we Włoszech. Ponad 3000 urządzeń jest w Wielkiej Brytanii (3794) oraz Niemczech (3699). Duża liczba urządzeń mierzących prędkość jest także we Francji (2370), w Hiszpanii (1238), Austrii (1148), Belgii (836) czy Szwajcarii (367). Oprócz tego w tych krajach nie brakuje urządzeń monitorujących skrzyżowania i rejestrujących przejazd na czerwonym świetle: Włochy (974), Wielka Brytania (578), Francja (498), Niemcy (361), Hiszpania (273), Austria (96), Szwajcaria (77), Belgia (14).

Mniej takich urządzeń – fotoradarów oraz systemów rejestrujących przejazd na czerwonym świetle – jest w Czechach, Chorwacji czy na Węgrzech, ale i tutaj trzeba uważać. Statystyki wyglądają następująco: Chorwacja (293), Węgry (251), Czechy (229), Rumunia (151), Słowenia (129), Słowacja (18).

Przeczytaj też: “Jak odebrać mandat z fotoradaru przez Internet?

Czy trzeba płacić mandat z fotoradaru z zagranicy?

Wielu kierowcom wydaje się, że nie ma obowiązku zapłaty mandatu z fotoradaru otrzymanego za granicą. Niestety, jest zupełnie inaczej i należy zapłacić mandat. Trzeba mieć na uwadze, że służby za granicą mają dostęp do informacji znajdujących się w systemie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Dlatego prędzej lub później mandat z fotoradaru najprawdopodobniej trafi do skrzynki właściciela pojazdu, którym popełniono wykroczenie drogowe. Najczęściej mandat z fotoradaru za granicą trafia w okresie do 2 miesięcy od popełnienia wykroczenia. Brak opłacenia mandatu może skończyć się naliczaniem odsetek. Nie jest też wykluczone, że sprawa trafi do sądu.

Przeczytaj też: “Uchylenie mandatu karnego – gdzie się zgłosić, co napisać?

FAQ – najczęściej zadawane pytania o mandat z fotoradaru za granicą

Czy trzeba opłacać mandat z fotoradaru wystawiony za granicą?

Tak, należy to zrobić. Wystawienie mandatu po złamaniu ograniczenia prędkości jest bardzo prawdopodobne, ponieważ zagraniczne służby mają dostęp do danych z systemu CEPiK.

W jakim okresie przychodzi mandat z zagranicy z fotoradaru?

Zwykle okres ten nie przekracza 2 miesięcy od dnia popełnienia wykroczenia.

Co grozi za brak zapłaty mandatu z fotoradaru otrzymanego za granicą?

Jest prawdopodobne, że odwlekanie zapłaty będzie skutkować naliczaniem odsetek. Jeżeli sprawa trafi do sądu, w najlepszym wypadku sprawca zostanie obciążony dodatkowo kosztami sądowymi.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 3 Średnio: 2.3]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Jedna odpowiedź

  1. O ile mają dostęp do bazy właścicieli pojazdów to nie mają do bazy kto posiada prawo jazdy a kto nie bo gdyby tak było nie zadzwonili by do Świecka na granicę w celu weryfikacji jeali zapomnisz na przykład prawa jazdy.Prosze sprawdzać co z tego co piszecie ma pokrycie w rzeczywistosci

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.