Dla kogo obowiązkowe szkolenie na płycie poślizgowej?
Nie jest tajemnicą, że obecnie kandydaci na prawo jazdy uczą się głównie manewrów i jazdy po mieście. Wygląda to znacznie gorzej, jeżeli weźmiemy pod uwagę trudne sytuacje drogowe, na przykład wyjście z poślizgu po utracie przyczepności. Stąd pomysł, żeby wprowadzić szkolenie z bezpiecznej jazdy na płycie poślizgowej. Docelowo kurs doskonalenia techniki jazdy i prowadzenia samochodu ma być więc obowiązkowy dla wszystkich osób, które chcą zdobyć uprawnienia. Ma to być element kursu na prawo jazdy. Przypomnijmy, że dotychczas sporo mówiło się o podobnych kursach bezpiecznej jazdy dopiero po zdaniu egzaminu, w okresie od 4 do 8 miesiąca po otrzymaniu uprawnień na kategorię B. Teraz ma to być część kursu bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD).
Jednak wcześniej takie ćwiczenia mają być obowiązkowe dla tych kierowców, którzy dopuścili się wykroczenia drogowego i zostali ukarani punktami karnymi. Wydaje się, że taki kurs techniki jazdy na płycie poślizgowej będzie dodatkową karą dla kierowcy. Nie wiemy, czy w ten sposób będzie można kasować punkty karne. Najprawdopodobniej nie, aczkolwiek pamiętajmy, że jeszcze w 2022 roku znikną kursy redukujące ich liczbę.
Przeczytaj też: “Redukcja punktów jednak do 30 września 2022”
Inne zmiany dla kierowców
Nie są to jedyne postulaty nowelizacji, jakie dotkną kierowców. Inne zmiany to m.in.:
- nowe oznakowanie w formie strzałek kierunkowych, żeby uniknąć dezinformacji na rondzie;
- nowe oznakowanie ostrzegawcze przy progach zwalniających;
- znak tzw. prędkości zalecanej będący alternatywą dla znaku ograniczenia prędkości B-33;
- zjazd z tradycyjnego ronda wyłącznie z prawego pasa z sygnalizowaniem zjazdu prawym kierunkowskazem;
- sprecyzowanie wyprzedzania z prawej strony wolniej jadących pojazdów, jeżeli inne pojazdy dojeżdżają do zatoru lub sygnalizatora wskazującego czerwone światło.
Przywileje i obowiązki dla rowerzystów
Wiele wskazuje na to, że duża część zmian będzie dotyczyć także rowerzystów. Jak twierdzi Dworak, są oni bowiem jednymi z najbardziej niezdyscyplinowanych uczestników ruchu. Zmiany dla rowerzystów mają być następujące:
- obowiązkowe kaski rowerowe dla młodocianych rowerzystów;
- zakaz wjazdu dla rowerzystów przed nadjeżdżający pojazd;
- pierwszeństwo dla rowerzystów wjeżdżających na przejazd rowerowy;
- jazda rowerami obok siebie wyłącznie wówczas, kiedy z naprzeciwka lub z tyłu nie nadjeżdża inny pojazd.
Przeczytaj też: “Taryfikator mandatów dla rowerzystów od 2022 roku”
Kiedy szkolenie na płycie poślizgowej i inne zmiany wejdą w życie?
Ogólnie rzecz biorąc, zmiany mają ujednolicić przepisy drogowe. Na razie nie wiemy, kiedy dojdzie do kolejnej nowelizacji w obszarze bezpieczeństwa ruchu drogowego i rowerowego. Proces legislacyjny jest dość długi. Wydaje się, że najwcześniej zmiany mogą wejść w życie na przełomie 2022 i 2023 roku.
FAQ – najczęstsze pytania o szkolenie na płycie poślizgowej i inne zmiany w prawie
Kto będzie musiał przejść obowiązkowe szkolenie z bezpiecznej jazdy na płycie poślizgowej?
Kurs na płycie poślizgowej w pierwszej kolejności ma być obowiązkowy dla kierowców, którzy popełnili wykroczenie w ruchu drogowym i otrzymali punkty karne. Docelowo szkolenie z doskonalenia techniki jazdy samochodem na płycie poślizgowej ma to być część kursu na prawo jazdy.
Jakie zmiany dotkną rowerzystów?
Po zmianach rowerzyści mają mieć zakaz wjeżdżania przed nadjeżdżający pojazd. Z kolei dzieci i młodzież na rowerach dodatkowo będą musieli mieć założone kaski rowerowe.
Kiedy zmiany wejdą w życie?
Wydaje się, że najwcześniej nowelizacja prawa w obszarze zmian dla kierowców i rowerzystów może mieć miejsce na przełomie 2022 i 2023 roku.