Kto i kiedy może odholować pojazd?
Rok do roku opłata za odholowanie pojazdu urosła nawet o 15 proc. Podstawą prawną jest artykuł 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Przepisy wskazują, że decyzję o odholowaniu pojazdu podjąć mogą odpowiednie służby. Należą do nich policjant, strażnik miejski i gminny, a także osoba dowodząca akcją ratowniczą. Jest to możliwe w następujących przypadkach:
- jeżeli pojazd pozostawiono w zabronionym miejscu i utrudnia ruch lub zagraża bezpieczeństwu;
- jeżeli pojazd pozostawiono w miejscu przeznaczonym dla pojazdu osoby niepełnosprawnej i nie oznakowano go kartą parkingową;
- jeżeli pojazd pozostawiono w miejscu obowiązywania znaku informującego, że zaparkowany zostanie usunięty na koszt właściciela;
- jeżeli kierowca prowadzący pojazd jest pod wpływem alkoholu lub środków odurzających;
- jeżeli pojazd jest prowadzony bez wymaganych dokumentów i uprawnień do kierowania (ubezpieczenie OC, prawo jazdy);
- jeżeli stan techniczny pojazdu zagraża bezpieczeństwu, narusza wymagania ochrony środowiska lub powoduje uszkodzenie drogi;
- jeżeli wymiary, dopuszczalna masa całkowita lub nacisk osi pojazdu przekraczają dopuszczalne normy.
Przeczytaj też: “Jak parkować na chodniku po zmianie przepisów?”
Maksymalna opłata za odholowanie pojazdu w 2024 roku
Rodzaj pojazdu | Opłata |
---|---|
Hulajnoga elektryczna lub urządzenie transportu osobistego | 166 złotych (w 2023 roku 128 złotych) |
Rower lub motorower | 166 złotych (128 złotych) |
Motocykl | 324 złote (251 złotych) |
Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t | 697 złotych (606 złotych) |
Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 do 7,5 t | 871 złotych (757 złotych) |
Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej od 7,5 do 16 t | 1230 złotych (1069 złotych) |
Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t | 1813 złotych (1576 złotych) |
Pojazd przewożącego materiały niebezpieczne | 2205 złotych (1917 złotych) |
Przeczytaj też: “Blokada na koło – kiedy można ją założyć i jak się zachować?”
Maksymalna opłata za przechowywanie pojazdu w 2024 roku
Rodzaj pojazdu | Opłata |
---|---|
Hulajnoga elektryczna lub urządzenie transportu osobistego | 32 złote za dobę (w 2023 roku 24 złote) |
Rower lub motorower | 32 złote (24 złote) |
Motocykl | 43 złote (33 złote) |
Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t | 60 złotych (52 złote) |
Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 do 7,5 t | 79 złotych (68 złotych) |
Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej od 7,5 do 16 t | 112 złotych (97 złotych) |
Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t | 199 złotych (173 złote) |
Pojazd przewożącego materiały niebezpieczne | 290 złotych (252 złote) |
Maksymalna opłata za odholowanie pojazdu w 2025 roku
Niestety, w 2025 roku za odholowanie pojazdu i przechowywanie go na parkingu policyjnym trzeba zapłacić jeszcze więcej. W przypadku samochodów osobowych to koszt rzędu 716 złotych (odholowanie) i 62 złote (doba przechowywania na parkingu depozytowym). W porównaniu z 2024 rokiem trzeba zapłacić więcej odpowiednio o 19 i 2 złote.
Rodzaj pojazdu | Opłata |
---|---|
Hulajnoga elektryczna lub urządzenie transportu osobistego | 171 złotych |
Rower lub motorower | 171 złotych |
Motocykl | 333 złote |
Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t | 716 złotych |
Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 do 7,5 t | 895 złotych |
Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej od 7,5 do 16 t | 1264 złote |
Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t | 1862 złote |
Pojazd przewożącego materiały niebezpieczne | 2265 złotych |
Maksymalna opłata za przechowywanie pojazdu w 2025 roku
Rodzaj pojazdu | Opłata |
---|---|
Hulajnoga elektryczna lub urządzenie transportu osobistego | 33 złote za dobę |
Rower lub motorower | 33 złote za dobę |
Motocykl | 45 złotych za dobę |
Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t | 62 złote za dobę |
Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 do 7,5 t | 82 złote za dobę |
Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej od 7,5 do 16 t | 116 złotych za dobę |
Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t | 205 złotych za dobę |
Pojazd przewożącego materiały niebezpieczne | 298 złotych za dobę |
Dokładne stawki opłaty za odholowanie pojazdu i przetrzymywanie go na parkingu depozytowym, w drodze uchwały określają samorządy. Natomiast z oczywistych względów są one bliższe lub równe opłatom maksymalnym ustalonym przez Ministerstwo Finansów. To zrozumiałe, ponieważ dochody z tego tytułu trafiają do budżetu samorządu.
Przeczytaj też: “Porzucony samochód – kto za niego odpowiada i jak go usunąć?”
Co zrobić po odholowaniu pojazdu na parking depozytowy?
Jeżeli zachodzą podejrzenia, że pojazd nie został skradziony, ale odholowany na parking depozytowy, należy skontaktować się ze strażą miejską lub gminną. Do informacji służb podać trzeba numer rejestracyjny oraz miejsce pozostawiania pojazdu. Następnie służby zweryfikują, czy pojazd trafił na parking policyjny i poinformują o jego lokalizacji.
Przeczytaj też: “Parkowanie po lewej stronie – kiedy jest dopuszczalne?”
zdjęcie: pixabay.com (https://pixabay.com/vectors/tow-truck-small-car-car-automobile-2901948/)
FAQ
Kto może podjąć decyzję o odholowaniu pojazdu z drogi?
Odholowanie pojazdu może być wynikiem decyzji funkcjonariusza policji, strażnika miejskiego, strażnika gminnego lub osoby odpowiedzialnej za akcję ratowniczą.
W jakiej sytuacji służby mogą odholować pojazd?
Powodów odholowania pojazdu może być wiele (m.in. parkowanie w niedozwolonym miejscu, brak OC, zły stan techniczny pojazdu, brak karty parkingowej, prowadzenie pod wpływem alkoholu lub narkotyków, prowadzenie bez uprawnień).
Jakie są maksymalne stawki opłat za odholowanie samochodu osobowego?
Maksymalna opłata za odholowanie samochodu osobowego na parking depozytowy w 2024 roku wynosi aż 697 złotych. W 2025 roku jest to już 716 złotych. Natomiast dobra przechowywania takiego auta na parkingu depozytowym kosztuje odpowiednio 60 złotych (2024) i 62 złote (2025).
Jedna odpowiedź
Podwyżki opłat za odholowanie pojazdów są niestety zjawiskiem, które obserwujemy w ostatnich latach. Wzrost o 19 zł w przypadku samochodów osobowych w 2025 roku to niepokojąca tendencja. Warto zwrócić uwagę, że takie koszty mogą zniechęcić kierowców do parkowania w legalnych miejscach, co w efekcie może prowadzić do jeszcze większego chaosu na drogach. Ciekawe, jak samorządy planują korzystać z tych dodatkowych wpływów – czy pójdą na poprawę infrastruktury czy może zostaną wydane na inne cele? Mam nadzieję, że będzie to rozwiązane na korzyść bezpieczeństwa w ruchu drogowym i uczynienia go bardziej przestrzeganym przez wszystkich uczestników.