Znaki drogowe przed przejazdem kolejowym – znaki ostrzegawcze
Znaki drogowe przed przejazdem kolejowym przede wszystkim mają ostrzegać o zbliżaniu się do torowiska. W zależności od rodzaju przejazdu informować o nim mogą dwa znaki:
- Znak A-9 “przejazd kolejowy z zaporami” – informuje o zbliżaniu się do przejazdu kolejowego z zaporami lub półzaporami.
- Znak A-10 “przejazd kolejowy bez zapór” – informuje o zbliżaniu się do przejazdu kolejowego bez zapór.
Dodatkowo pod znakiem może znaleźć się tabliczka T-7, na której widnieje układ torów na najbliższym przejeździe.
Przeczytaj też: “Mandat za przejazd na czerwonym świetle – jaki mandat w 2024?”
Poza tym przed przejazdem znajdują się inne znaki:
- Znak G-3 “krzyż św. Andrzeja” z dwiema przecinającymi się belkami – znajduje się przed przejazdem jednotorowym bez zapór.
- Znak G-4 “krzyż św. Andrzeja” z dodatkowymi belkami u dołu – znajduje się przed przejazdem wielotorowym bez zapór.
- Znak G-2 “sieć pod napięciem” – znajduje się na wsporniku z “krzyżem św. Andrzeja” i informuje, że nad przejazdem kolejowym znajduje się sieć trakcyjna pod wysokim napięciem.
Warto pamiętać, że “krzyż św. Andrzeja” nie jest ustawiany, jeżeli tor kolejowy:
- jest bocznicą;
- jest torem manewrowym;
- jest sporadycznie eksploatowany, a ruch drogowy podczas przetaczania pociągu wstrzymuje pracownik (wówczas ustawia się znak A-30 “inne niebezpieczeństwo” z tabliczką T-10).
Znaki drogowe przed przejazdem kolejowym – słupki wskaźnikowe
Przed przejazdami kolejowymi znajdują się także słupki wskaźnikowe ustawiane w odległości zależnej od dopuszczalnej prędkości na drodze. Słupki wskaźnikowe znajdują się z przy przejazdach bez zapór, z zaporami i półzaporami:
- Znak G-1a (po prawej stronie) i G-1d (po lewej stronie) z trzema kreskami – znajduje się pod znakiem ostrzegawczym A-9 lub A-10 w odległości od 150 do 300 metrów od przejazdu kolejowego (na drogach o dopuszczalnej prędkości powyżej 60 km/h) lub od 50 do 100 metrów (poniżej 60 km/h).
- Znak G-1b (po prawej stronie) i G-1e (po lewej stronie) z dwiema kreskami – znajduje się w odległości od 100 do 200 metrów od przejazdu kolejowego (na drogach o dopuszczalnej prędkości powyżej 60 km/h) lub od 35 do 70 metrów (poniżej 60 km/h).
- Znak G-1c (po prawej stronie) i G-1f (po lewej stronie) z jedną kreską – znajduje się w odległości od 50 do 100 metrów od przejazdu kolejowego (na drogach o dopuszczalnej prędkości powyżej 60 km/h) lub od 20 do 35 metrów (poniżej 60 km/h).
Przeczytaj też: “Jak wyłamać szlaban kolejowy?”
Oczywiście przed przejazdem znaleźć się może również znak B-20 “stop”. Ten natomiast ustawia się wyłącznie na przejazdach kategorii D pozbawionych szlabanów i rogatek, a jednocześnie przy braku dostatecznej widoczności. Znaku “stop” nie powinno ustawiać się przed przejazdami kategorii A, B lub C.
zdjęcie: pixabay.com (https://pixabay.com/photos/train-railway-crossing-railway-line-1039283/)
FAQ
Jaki znak umieszcza się przed przejazdem kolejowym z zaporami lub półzaporami?
Przed przejazdami wyposażonymi w zapory lub półzapory ustawia się znak A-9 "przejazd kolejowy z zaporami".
Jaki znak umieszcza się przed przejazdem bez zapór?
Jeżeli przejazd nie ma zapór lub półzapór, przed nim stoi znak A-10 "przejazd kolejowy bez zapór".
Czym różnią się znaki G-3 i G-4 "krzyż św. Andrzeja"?
Znak G-3 ma dwie przecinające się belki i jest ustawiany przed przejazdem bez zapór na przejeździe jednotorowym, G-4 ma dodatkowe belki u dołu i jest ustawiany przed przejazdem wielotorowym pozbawionym zapór.